Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Leger, betegnelser og hierarki

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 20:30   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger, betegnelser og hierarki

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hva må man egentlig ha av praksis og slikt for å bli spesialist i allmenmedisin?

De må ha 4 år jobbing på legekontor + 1 år på sykehus (jeg er usikker på om alle avdelinger teller, men de fleste gjør i hvertfall det). I tillegg har de endel kurs og et veiledningsopplegg de må følge i løpet av de årene.

Gammel 27-12-09, 20:31   #22
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det henger igjen på en del sykehus at man bruker denne betegnelsen selv om den altså er feil. Det heter ikke assistentlege lenger.

Ok - det blir brukt litt om hverandre. Ikke rart man blir forvirret

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:11   #23
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De må ha 4 år jobbing på legekontor + 1 år på sykehus (jeg er usikker på om alle avdelinger teller, men de fleste gjør i hvertfall det). I tillegg har de endel kurs og et veiledningsopplegg de må følge i løpet av de årene.

Ok. Så det er egentlig ganske tilfeldig om "fastlegespesialisten" er spesielt god på pediatri eller geriatri, so to speak?

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:14   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Så det er egentlig ganske tilfeldig om "fastlegespesialisten" er spesielt god på pediatri eller geriatri, so to speak?

Ja det kommer an på den enkeltes interresseområder og erfaringsbakgrunn.

Gammel 29-12-09, 12:58   #25
Left
Passiv

Standard

Det er jo en mye bedre tittel med "lege i spesialisering", for ass. lege høres jo egentlig ut som assistenten til legen.
Det høres ikke ut som om de har gått årevis på universitet for å si det sånn.
Men begge brukes hos oss, og jeg må innrømme at jeg ikke har visst helt forskjellen før nå.

Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 13:08   #26
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Men siden de må ha 4 år på fastlegekontor blir de jo gode på "fastlegeting".

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 13:23   #27
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

og jeg må innrømme at jeg ikke har visst helt forskjellen før nå.

Ikke jeg heller. Men jeg har undret meg over hvor ass.legene tok veien - for de var jo der når jeg var i praksis under utdanningen - mens nå har jeg ikke sett noe til dem. Eller... det har jeg jo da altså, siden vi har "Lege i spesialisering"på avdelingen.

Gammel 29-12-09, 13:31   #28
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Når jeg tenker meg om trekker jeg tilbake "blir gode på", det er det jo ikke alle som blir.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 16:16   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Joda. Men det er nok av fastleger som ikke har spesialisert seg, til tross for langt mer enn fire år på legekontor. Så jeg lurte egentlig bare om spesialistene hadde en allmennspesialisering på sykehus (rotasjon mellom mange avdelinger f.eks), eller om de kunne velge nesten hva som helst som kunne komme til nytte i allmenpraksis. Jeg antar det er et krav at praksisen må ha en viss relevans, så de ikke kan velge å utelukkende henge ut med anestesilegene for eksempel.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 21:21   #30
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Hm, Sjugger - bruker de tittelen assistentlege hos dere altså? Den brukes ikke hos oss, ikke som jeg har fått med meg i allefall - jeg ser på dokumentene disse legene skriver at tittelen er "Lege i spesialisering".

Og på jobb natt til i dag, da jeg leste gjennom dokumenter, så jeg en signatur hvor det sto: Assistentlege **** ******... så da bruker de det visst om hverandre ser det ut til.

Gammel 01-01-10, 21:52   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda. Men det er nok av fastleger som ikke har spesialisert seg, til tross for langt mer enn fire år på legekontor. Så jeg lurte egentlig bare om spesialistene hadde en allmennspesialisering på sykehus (rotasjon mellom mange avdelinger f.eks), eller om de kunne velge nesten hva som helst som kunne komme til nytte i allmenpraksis. Jeg antar det er et krav at praksisen må ha en viss relevans, så de ikke kan velge å utelukkende henge ut med anestesilegene for eksempel.

Det er et krav om et års tjeneste ved klinisk sykehusavdeling eller poliklinikk. Det vil si at et år på anestesi er OK men ikke på patologen f.eks.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.