|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Leger, betegnelser og hierarkiEgentlig er dette en liten spinoff fra den tråden om førskolelærer/tante, hvor det ble nevnt dette med turnusleger, sjefsleger og sånn.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiTurnusleger er nyutdannede leger, vet jeg i hvertfall. Den kontakt vi har hatt med sykehus de siste årene har gitt meg en liten innsikt i at turnusleger de "bor" på sykehuset og har bikkjevakter.
![]() |
#5 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiOg overleger er leger som er ferdig spesialister. Jeg trodde før jeg begynte i helsevesenet selv at en overlege var sjefen på avdelingen, men er avdeling har jeg funnet ut kan ha en hel drøss overleger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiEn turnuslege er en lege som gjennomfører pålagt praksistid/turnustjeneste etter avsluttet utdanning sier Wikipedia.
![]() |
#7 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiMen det stod vel i en annen tråd at assistentlege ikke finnes lenger?
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarki
Jepp, husker jeg i sin tid var litt kry for at jeg hadde selve overlegen som 'min' lege. Men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at fullt så spesiell var jeg nok ikke.
![]() |
#9 |
⭐️⭐️⭐️
|
Da får du skylde på google.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Det er riktig at en turnuslege er en lege som er ferdig med utdanning, men som skal ha sykehustjeneste og distrikttjeneste før de får full autorisasjon som lege, dvs at man ikke lenger har krav på veiledning, som turnuslegene har.
![]() |
#11 |
⭐️⭐️⭐️
|
Ser ut som om det fortsatt finnes assistenleger. Det søkes etter de overalt når jeg googler det.
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiAh - Lillemann har hatt opptil flere leger i spesialisering gjennom årene. Har liksom trodd at de var leger som spesialiserte seg til å bli barneleger - kanskje jeg har trodd rett da?
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiLegeutdanningen er seks år. Det siste året får man lisens, og kan da jobbe begrenset som lege på sykehus. Da står det som regel "medisinstudent med lisens" eller "Legevikar" på skiltet.
![]() |
#14 |
maler
|
Hvis det var på en barneavdeling, er det stor sjanse for at du hadde rett. Hos oss er det i tillegg noen som trenger et år for å bli anestesileger eller allmennleger i tillegg til de som skal bli barneleger.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiAssistentleger finnes det i hvert fall på mitt sykehus - en hel haug også. Samt turnipskandidater (moahaha) og leger, samt selvsagt overleger, og selve høvdingen som jeg innbiller meg er titulert seksjonsoverlege. |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Det henger igjen på en del sykehus at man bruker denne betegnelsen selv om den altså er feil. Det heter ikke assistentlege lenger.
![]() |
#17 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiHm, Sjugger - bruker de tittelen assistentlege hos dere altså? Den brukes ikke hos oss, ikke som jeg har fått med meg i allefall - jeg ser på dokumentene disse legene skriver at tittelen er "Lege i spesialisering".
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Leger, betegnelser og hierarkiKatta..(eller andre).. Det med retten til å skrive ut a-preparater for turnusleger visste jeg ikke. Hvordan fungerer det i praksis når en turnuslege har legevakt alene? Må en bakvakt inn i bildet dersom det må skrives ut a-preparater? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hva må man egentlig ha av praksis og slikt for å bli spesialist i allmenmedisin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Når man jobber i et system som på legevakt (da jobber man jo egentlig _for_ noen), har man en delegert rett til å gi ut a-preparater. Man skriver vel aldri ut resept på a-preparater fra legevakt, og turnusleger kan fint gi med noen tabletter fra legevaktslageret. Men ja, hvis det skal skrives ut en resept, må man ha inn bakvakt/veileder.
![]() |
|
|