Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg er enig i at man ikke skal unnskylde alt, kaste diagnoser eller folk og frita dem all skyld. Men jeg synes tross alt dét ofte er bedre enn all denne fordømmelsen som ofte florerer. Du valgte å stikke fingeren i halsen, men det å ha bulimi er faktisk en klassifisert sykdom man ikke bare kan skjerpe seg fra, og shopoholisme (?) er også en sykdom, en avhengighet. Overspising er også det, selv om mange synes det er kjekkere å tenke på overvektige som late og dumme fordi de ikke bare tar seg sammen. Jeg synes det kan sammenlignes helt fint. Det gjelder dermed sagt ikke alle, men vi VET ikke hvem det gjelder. Jeg kan også sitte og himle litt over at folk kan kjøre seg SÅ på trynet økonomisk for det er noe jeg og min mann aldri kunne gjort. Men jeg klarte å legge på meg 60 kg i løpet av noen år slik at jeg måtte ta vektoperasjon for å få dem bort. Det er det nok mange som himler over, det også.
Iset, du vet ingenting om min bakgrunn når det gjelder grad av spiseforstyrrelser. Det jeg beskrev var et bilde på handlinger som ble beskrevet som likeverdige, trigget av avhengighet og resultat av en eller annen diagnose. Jeg _vet_ at bulimi er en sykdom. Jeg brukte over 10 år av livet mitt med å kaste opp mat. Men vet du, det ER faktisk mulig å skjerpe seg, kontrollere behovene. Vi er IKKE like, og det finnes faktisk de av oss som klarer å endre fokuset over til å SE galskapen i det man gjør. For min del var det flere faktorer som gjør at jeg i dag ikke lenger er en aktiv bulemiker. Jeg har drøssevis av issues med mat, for all del, DET slipper jeg nok ikke unna. Jeg vet at mange sliter med det ene og det andre, men jeg synes at vi av og til velter oss i en form for ansvarsfraskrivelse som nesten synes grenseløs.