Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diettens første dag. Lettere :urk:

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 10:19   #301
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

De eneste pølsene han kan spise nå koster 12-16 kroner stykket ++, og det er sjelden jeg får tak i dem. Jeg kan f.eks handle dem hos et lokalt slakteri her, og da lager de egne pølser til meg. Eller jeg kan kjøpe Jacob´s Brattwurst-pølser, som ikke er perfekte i innhold men "de går". De koster 45,- for 4 stk, og jeg må kjøre omvei for å få tak i dem.
Da gjør jeg SELVSAGT det! Hadde ikke du?

Jo, det hadde jeg gjort. Helt klart. Men jeg hadde ikke laget en pølse av malt kakao og gelatin (Ok, helt sprøtt eksempel, men ...) for å få servere noe som så ut som en pølse.

Men jeg skjønner tankegangen din, altså. Det er ikke det. Jeg bare lurte litt på tankene dine rundt det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 10:23   #302
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare så det er sagt så smaker grøten godt den altså

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 10:24   #303
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare så det er sagt så smaker grøten godt den altså

Ja, for all del. Spørsmålet mitt var generelt, og ikke knyttet opp mot grøten.

Gammel 23-12-09, 10:38   #304
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jo, det hadde jeg gjort. Helt klart. Men jeg hadde ikke laget en pølse av malt kakao og gelatin (Ok, helt sprøtt eksempel, men ...) for å få servere noe som så ut som en pølse.

Men det er ikke noe annerledes enn man gjør om ungen ikke skal ha melk eller ikke skal ha mel?

Hverken soya eller havre er jo i utgangspunktet akkurat snublende likt kumelk, og man har jo rømme, kremfløte, yoghurt, osv basert på det . Og det er jammen meg mye rare greier man bruker i stedet for hvetemel for å få til "brød". Det er bare at det er vanligere, mer - hva skal jeg si - sosialt akseptert, og det er lettere å få tak i ferdigprodukter.

Jeg mener, når cøliakere baker glutenfritt med ting som jyttemel, rismel, sojamel, potetfiber eller psylliumskall - så er jo det "sånt folk gjør fordi de har cøliaki". Eller for den sakens skyld riskrem med kokosmelk og palmefettbasert erlet fordi man ikke tåler melk. Nettopp for å få et liknende alternativ til det folk flest spiser.

Da synes ikke jeg det er så forferdelig annerledes å lage risgrøt på "et annet gryn enn ris" (aka disse splittertegreiene), og et alternativ til melk. Faktisk.
Det er bare at det er uvanlig, sant? Og lillegutt kan dessverre ikke spise de klassiske glutenfri-erstatningene akkurat nå.

Hadde jeg ikke fått tak i pølse, hadde jeg forøvrig enten kjøpt skinn og kvernet/stappet pølsene selv, eller laget noe karbonadedeiggreier han kunne ha grillet i stedet Men pinnebrødet utgår f.eks, så oppfinnsom er jeg bare ikke.

Gammel 23-12-09, 10:40   #305
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, det kan hende at det bare er uvanlig. Eller det kan ha noe med at jeg aldri i livet hadde hatt din fantasi, så jeg hadde ikke kunnet komme opp med alternativer, om jeg aldri så mye ville. Men som sagt, dette er IKKE kritikk, altså, og jeg håper virkelig ikke at du tar det slik.

Gammel 23-12-09, 13:00   #306
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Aldri si aldri. Du har vel dine kjepphester for at ungene dine skal slippe å føle seg utenfor, du og?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 20:53   #307
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jaja, FK har ikke fått inn magnesiumsulfatet mitt og apoteket hadde jo bare den ene stakkarslige 1-kg-pakken jeg kjøpte her om dagen.
Så idag har jeg kjøpt 100g magnesiumsulfat. Til 125,-
Det holder til ett bad

Jeg kunne jo like godt badet ham i ...gullspon, liksom. Champagne.
Gudskjelov at det gjør nytta si! Og gudskjelov at jeg får 1kg hos apoteket i morgen (bestilt) til 300-og-noe. Og schvær sekk hos FK, sier de, i romjula - også til 300-og-noe.

Ellers - han tåler ikke (hvit) ost av geitemelk. Så da vet vi det. (det er sånt han godt kunne ha tålt, egentlig, selv om han er allergisk mot kumelk)

Gammel 23-12-09, 20:56   #308
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har fått beskjed om at geitemelkproteiner er så like kumelkproteiner at de frarådet oss å prøve. Jeg noterer meg at du har prøvd, og så avventer vi en stund til.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 20:57   #309
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Greia er jo det at han ikke har hatt noen åpenbar stor reaksjon på kumelk, og at det har vært litt sånn på "ja-vi-kan-jo-like-godt-ta-det-bort"-nivå og kun liten reaksjon på prikktest.
Men geitemelk? Det var INGEN tvil altså. Det gikk tvers gjennom.

Gammel 24-12-09, 22:10   #310
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å lese at det er framgang! Hvorfor skal han bade i magnesium? Kan han ikke ta tabletter? (Eller skal det virke lokalt i huden?) Dyre bad, men bra det kommer inn større kvanta.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 08:40   #311
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da gjør jeg SELVSAGT det! Hadde ikke du?

Uten å blunke - jepp. Jeg hadde også gjort dette. Jeg hadde felt mange fortvila tårer over alt arbeidet og at jeg måtte og mest av at jeg ikke alltid fikk til, men jeg hadde uten å blunke gjort det ja.

Men jeg skjønner tankegangen din, altså. Det er ikke det. Jeg bare lurte litt på tankene dine rundt det.

Det vet du ikke før du står der og har en unge som elsker pølse, som nesten ikke kan spise noe som helst, og som du ved å ta noen grep kan gi noe han opplever som pølse nok. Jeg tenker du hadde laget det jeg.

Jeg ser jo hvor mye jeg selv har eksperimentert med oppskrifter opp gjennom for å skaffe meg muligheten til å spise et stykke kake uten sukker eller noe annet uten mel. Og vet jo av erfaring at det går lettere etterhvert. Man får dreisen på hva slags mat som oppfører seg sånn og slik - hva som binder en saus uten å gjøre den gjennomsiktig, hva som kan fremstå som gjærdeig med litt godvilje, hva som funker istedenfor sukker i te kontra i kake og sånn.

Det er overgangen som er verst.

Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 13:13   #312
m^2

m^2 sin avatar

Standard

"opplever som pølse nok"

Kanskje jeg ikke oppfatter det som så knotete fordi jeg har gått omveien om glutenfritt og melkefritt først for lillegutt, og selv spiser lavkarbo? Jeg er liksom så vant til å tenke alternativt?

Gammel 25-12-09, 16:07   #313
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2 - om du opplever leveringskrise med det saltet en gang til på ditt lokale FK, ta kontakt med meg, så kan jeg alltid sjekke Drammen for deg. Det er jo for teit at du skal måtte handle "Champagnebobler" til guttungen.

Gammel 28-12-09, 11:37   #314
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det vet du ikke før du står der og har en unge som elsker pølse, som nesten ikke kan spise noe som helst, og som du ved å ta noen grep kan gi noe han opplever som pølse nok.

Ja, det er kanskje det. :nemlgi: Jeg har sikkert bare vanskelig for å forstå hvordan noe som muligens kan ligne på pølse kan fungere som pølse. Sikkert fordi jeg selv ikke klarer å verdsette alternativer for det jeg virkelig liker. Kan jeg ikke få ånkli sjokolade, kan det være det samme, liksom. Så jeg ser det helt klart ut i fra meg selv.

Gammel 28-12-09, 12:45   #315
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at dette har noe med graden å gjøre. Jeg ville aldri ha prøvd å erstatte noe som barnet reagerte på hvis det var snakk om få ting. Men hvis alt av mat måtte byttes ut, så hadde jeg gjort det.

Det er noe med at mat (for meg) ikke bare er en smak, men også en visuell opplevelse. Jeg liker for eksempel ikke å spise ris, fiskeboller og blomkål - det blir rett og slett for "bleik" mat. Mat er jo også kultur. Man er norsk når man spiser grøt og drikker melk for eksempel. Og skal man finne mandelen i grøten, må man jo ha noe som ligner på grøt. Mat er også identitet, tenk feks hva man signaliserer ved å velge økologiske egg, stangekylling og kortreist mat.

(Jeg har forsåvidt ingen erfaringer, dette er bare strøtanker jeg gjør meg om mat.)

Gammel 28-12-09, 12:50   #316
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Kan jeg ikke få ånkli sjokolade, kan det være det samme, liksom. Så jeg ser det helt klart ut i fra meg selv.

Men så er ikke du 7 år heller.
Hadde du vært 7 år og skulle i bursdagsselskap og ALLE de andre spiste sjokolade vil jeg tippe det hadde vært hyggelig med hvertfall et alternativ til det de andre spiste. Og kanskje noe som var likt nok til at du ikke følte deg helt uttafor. Kanskje spesielt hvis sjokolade var noe av det beste du visste egentlig, men at du ikke kunne spise det lengre.

For min egen del blir det jo litt av det samme med lavkarbo: jeg spiser f.eks blomkålris istedetfor vanlig ris, fordi "følelsen av å spise ris" til visse mattyper er noe jeg ville savnet uten et alternativ

Gammel 28-12-09, 12:54   #317
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men så er ikke du 7 år heller.

Nuvel, av og til så kan jeg være temmelig sju år gammel i hodet mitt.

Gammel 28-12-09, 15:37   #318
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ah - bedre og bedre. Nå har jeg funnet, og kjøpt, rent (økologisk) vaniljepulver, og kokosmel
Kokosmelet har også lavt karbohydratinnhold. Skal bli interessant å prøve det!

Gammel 28-12-09, 17:33   #319
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessant avsporing, egentlig. Jeg personlig liker heller ikke erstatninger så godt, og velger heller mer kjøtt og grønt enn en riserstatning. Og kutter heller ut brød enn å spise det mest kjipe lavkarbobrødet. Mauler heller pålegg uten brød. Men jeg har kolleger med cøliaki som spiser den der kjipe lofferstatningen til for eksempel et koldtbord, selv om de ikke syns det er godt. Fordi de syns det hører med. Så der har man forskjellige preferanser.

Gammel 06-01-10, 13:54   #320
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

m^2- hvis du finner en god oppskrift med kokosmel, så gjerne legg den ut. Jeg har prøvd etpar gang å bruke det i bakst, men får liksom den der "tygge mel"-følelsen om du skjønner......

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.