Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 20:39   #181
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Mine foreldre kommer glatt til å kalle tuppas lærer for frøken. Regner med at tuppa korrigerer dem selv. Men jeg håper og tror om de sier dette foran læreren, at læreren tar det med godt humør. De mener jo ikke at hverken frøkner, tanter eller onkler eller nisser er mindre verdt eller gjør noen dårligere jobb enn andre. Tvert imot så er de veldig klar over at det kan ligge lang utdannelse bak både nisser og frøkner, og har stor respekt for dem.

Jeg sier jo ikke noe men kjenner at det faktisk gjør noe med mitt forhold til den foresatte. De trenger absolutt ikke si noe mer enn navnet mitt, eller den mer nøytrale tittelen lærer. Når denne foresatte kalle meg for "frøken" og så prøver å komme med pedagogiske råd etterpå så tar jeg dem ikke spesielt seriøst (rådene er ikke helt oppdaterte de heller da...).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:43   #182
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hva kaller dere de som sitter i kassen på en dagligvare da? Eller de som vasker?

Gammel 27-12-09, 20:44   #183
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det høres i grunnen ut som en inkontinent gammel jomfru det. Avhenging av hvordan du uttaler Skvetten selvfølgelig.

utrolig

Gammel 27-12-09, 20:45   #184
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hva kaller dere de som sitter i kassen på en dagligvare da? Eller de som vasker?

Kassemedarbeider, evt. han/hun som sitter i kassa. Eller renholdspersonalet/vaskehjelp. Hva forventet du? Kassadame og vaskedame?

Gammel 27-12-09, 20:47   #185
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nå begynner jeg å stusse over hvorfor Skvetten har fått nicket Skvetten.

Gammel 27-12-09, 20:50   #186
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

De som sitter i kassen kunne jeg godt ha kalt kassadame (men ikke når de hører på), vaskedame likeså, og kontordame (som jeg selv er..) Men jeg er pinlig korrekt når jeg er i offentligheten (dvs med andre enn min mann), og tråkker ikke noen på tærne, hvis jeg kan unngå det.

Gammel 27-12-09, 20:52   #187
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg sier jo ikke noe men kjenner at det faktisk gjør noe med mitt forhold til den foresatte. De trenger absolutt ikke si noe mer enn navnet mitt, eller den mer nøytrale tittelen lærer. Når denne foresatte kalle meg for "frøken" og så prøver å komme med pedagogiske råd etterpå så tar jeg dem ikke spesielt seriøst (rådene er ikke helt oppdaterte de heller da...).

Foreldre som skal gi deg pedagogiske råd altså? Og som tiltaler deg som Frøken? Fiffig.

Min far bruker "frøken" når han snakker om barneskolelærerinner. Det faller i kategorien gammel mann med gamle vaner som viser seg å være særdeles vonde å vende, han jobber som rektor i videregående og er fullstendig i stand til å ta innover seg nye tider på andre områder. Men å spørre førsteklassinger hva "frøken" heter, det gjør han altså. Ikke at førsteklassingen skjønner hva han mener, men dog.

Gammel 27-12-09, 21:06   #188
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kassemedarbeider, evt. han/hun som sitter i kassa. Eller renholdspersonalet/vaskehjelp. Hva forventet du? Kassadame og vaskedame?

Ja, kanskje. Men jeg vet ikke. Derfor spurte jeg.

Gammel 27-12-09, 21:07   #189
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Adjunkt = cand.mag./bachelor
Adjunkt med tilleggsutdanning = cand.mag/bachelor, men har tatt PPU (altså ped.utd. fra universitetet) etter bachelorgraden.
Lektor = hovedfag/master
Lektor med tilleggsutdanning = hovedfag/master, men har tatt PPU etter mastergraden.

Dette stemmer vel ikke? Tillegget er ikke knyttet til PPU. Tillegget for adjunkter går på antall vekttall/studiepoeng (altså at man har flere vekttall/st.p. enn påkrevd for å få graden sin, men ikke hovedfag/master). Tillegget for lektorer går på normert lengde for hovedfag/mastergrad. Er graden normert til opptil 10 semester er man lektor, er graden normert til 12 eller flere semester er man lektor med tilleggsutdanning. PPU kan i alle tilfellene enten være del av graden eller tatt separat, men man må ha PPU for å få fast tilsetting i skoleverket. Mange får midlertidig tilsetting som adjunkt eller lektor, med eller uten tilleggsutdanning, uten å ha PPU, men med krav om å ta det innen et gitt antall år.

Gammel 27-12-09, 21:14   #190
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner at jeg må spørre hva man kaller en kvinnelig bonde?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:17   #191
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Gardkjerring eller taus avhengig av generasjon.

Gammel 27-12-09, 21:17   #192
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Bonde. Bondetante. Bondenisse. Bondedame. Bondeutdannet fra Ås. Landbruksmaster.

Gammel 27-12-09, 21:27   #193
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kassadame og vaskekjærring, selvfølgelig.

Bondekjærring.

Søsterlig hilsen frøken agent.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:31   #194
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bondedame

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:32   #195
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Budeie.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:35   #196
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det høres i grunnen ut som en inkontinent gammel jomfru det. Avhenging av hvordan du uttaler Skvetten selvfølgelig.

Gammel, inkontinent jomfru du liksom.

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Nå begynner jeg å stusse over hvorfor Skvetten har fått nicket Skvetten.

Fordi jeg er så spretten vel.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 21:42   #197
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette stemmer vel ikke? Tillegget er ikke knyttet til PPU. Tillegget for adjunkter går på antall vekttall/studiepoeng (altså at man har flere vekttall/st.p. enn påkrevd for å få graden sin, men ikke hovedfag/master). Tillegget for lektorer går på normert lengde for hovedfag/mastergrad. Er graden normert til opptil 10 semester er man lektor, er graden normert til 12 eller flere semester er man lektor med tilleggsutdanning. PPU kan i alle tilfellene enten være del av graden eller tatt separat, men man må ha PPU for å få fast tilsetting i skoleverket. Mange får midlertidig tilsetting som adjunkt eller lektor, med eller uten tilleggsutdanning, uten å ha PPU, men med krav om å ta det innen et gitt antall år.

Du har rett. For å sitere fra min egen link:

Sitat:

Titlene du kan få som lærer er:
7960 Lærer uten godkjent utdanning
7961 Lærer (3 år høyere utdanning)
7962 Adjunkt (4 år)
7963 Adjunkt med tilleggsutdanning (5 år)
7965 Lektor (Hovedfag/master)
7966 Lektor med tilleggsutdanning (hovedfag normert til 6 år)

Lektor med tillegg er i praksis forbeholdt dem med gammeldags hovedfag, fordi studietiden skal være normert til minst 6 år. De aller fleste mastergrader er normert til 5år. Men hvis du har en master + et grunnfag vil du rykke opp. (Kilde: hovedtariffavtalen, s. 92).
Du skal ha lønn etter utdanning, uavhengig av om du har pedagogikk. Men du kan ikke få fast ansettelse uten PPU/ped.sem.

@Elise: http://www.udf.no/no/Lonn-og-arbeids...ll-per-152009/ Dvs 15-20 000 i året.

Gammel 27-12-09, 22:20   #198
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Bønne, selvfølgelig.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 22:45   #199
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt komisk med folk som få frem tittelen sin i sammenhenger der det ikke er noe poeng å nevne den. Dette gjelder både om man er assisterende overlege (er det noe som heter det? ) eller assisterende frukt og grønt-sjef. (Det vet jeg at det er noe som heter. ) Jeg ville satt pris på å få vite hvem som var ped.leder og hvem som var assistent i barnehagen. Det gjør det jo lettere for meg å vite hvem jeg skal henvende meg til i ulike situasjoner.
Selv er jeg ikke så overnøye med titler. For enkelhets skyld sier jeg at jeg er lærer (som vel er betegnelsen på de som har "gammel" treårig lærerskole?) selv om jeg egentlig er adjunkt med tilleggsutdanning og har 6 års utdannelse. Det som irriterer meg litt, er at folk automatisk går ut fra at jeg jobber på barneskolen når jeg sier jeg er lærer, som om det faktum at jeg er ung (relativt ung iallfall ) og dame automatisk plasserer meg på de laveste klassetrinnene. Frøken har jeg aldri blitt kalt, ja bortsett fra av et par eldre (mannlige) kollegaer da. Men de varierer mellom frøken og unge dame, så da er det jo greit.

På samme måte går man ikke på skole og er lærling i x antall år for å bli kalt ambulansesjåfør. [/quote]

Her ødela jeg quoten, men...eh..hva heter det da?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 22:52   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ambulansearbeider er en beskyttet tittel.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.