Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 18:00   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Apotekansatte? Er ikke de bare som alle andre butikkdamer altså?

Neida, jeg bare tuller. De nevnes sikkert med mannens tittel. Apotekansatt fru doktor Hansen og sånn. (Alle vet at det bare er kvinner som jobber som apotekbutikkdamer.)

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 18:47   #162
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Så hvis jeg bare kaller alle apotekansatte for tante, så ville du kremtet litt?

Tja, jeg har faktisk ved en feil gått rundt en hel dag med skilt hvor det sto "ekstrahjelp" uten at jeg tok særlig skade av det, men jeg synes nok at det er greit å droppe gammeldagse, kjønnsspesifikke titler og heller kalle folk for enten rollen de har i jobben eller utdannelsen de faktisk har tatt.

Gammel 27-12-09, 18:50   #163
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Korrekt yrkesbenevnelse for apotekansatte er pilletrillere. Det trodde jeg var allmennkunnskap.

Stemmer, og på mitt skilt skulle det stått Fru Sjefspilletriller Billa

Gammel 27-12-09, 18:51   #164
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Apotekansatte? Er ikke de bare som alle andre butikkdamer altså?

Neida, jeg bare tuller. De nevnes sikkert med mannens tittel. Apotekansatt fru doktor Hansen og sånn. (Alle vet at det bare er kvinner som jobber som apotekbutikkdamer.)

Gammel 27-12-09, 18:51   #165
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ja. Men jeg blir ikke fornærmet om noen som er utenfra kaller meg en annen tittel. Det er arbeidsoppgavene som er det sentrale. Derfor liker jeg mer å si kortfattet hva jeg gjør. Ped. Leder som tittel har alltid sagt meg svært lite. Det viktige for meg i en barnehage er helheten. Jeg henvender meg like gjerne til assistenten som til andre. for meg er de alle like viktige og har ytterst stor respekt hos meg. Lønna bør gjenspeile ansvarsområde.

Jeg vil påstå at en tittel som pedagogisk leder sier ganske mye. Og hele poenget er jo at det ER ganske stor forskjell på ansvar og oppgaver når man er assistent og pedagogisk leder i barnehagen. Kanskje ikke sånn at foreldrene ser det tydelig når man svipper innom og henter/leverer barn, men det er definitivt tilfelle. Klart at helheten er viktig, og klart det er viktig at foreldrene føler de kan gi en beskjed til alle ansatte. Men uansett så er det mange som foretrekker å prate med pedagogen når det gjelder ting som angår barna deres.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:08   #166
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pilletanter, kan vi kalle de som jobber på apotek.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:23   #167
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Får litt sånn "svake nerver og valium"-feeling

Gammel 27-12-09, 19:24   #168
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg får et annet bilde i hodet når jeg ser for meg en pilletante kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:51   #169
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vi fyller hverandre ut, og er avgjørende for at ting skal fungere maksimalt. Vi er pålagt å gå med skilt med tittel, og hos oss kan du treffe apotekteknikere (med og uten fagutdannelse), reseptarfarmsøyt (bachelor), provisorfarmaøyt (master) og apoteker (som er provisorfarmasøyt med driftskonsesjon for apoteket). Jeg synes det er fint at kunder, når jeg gir dem råd i forbindelse med reseptekspedisjon, ser hva jeg er utdannet som.

Mener du at den gjengse apotekkunde vet hva som ligger under disse ulike titlene? Ikke jeg i hvert fall. :sjelden på apoteket:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:53   #170
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Mener du at den gjengse apotekkunde vet hva som ligger under disse ulike titlene? Ikke jeg i hvert fall. :sjelden på apoteket:

For meg er det i hvertfall en vesentlig forskjell om jeg snakker med en farmasøyt eller ikke, jeg kan nemlig ikke ringe inn resepter til de andre.

Gammel 27-12-09, 19:55   #171
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte veldig godt Teofelias forslag om å kalle menn som jobber med data for "dataonkler". Det er riktignok flere av dem som har f.eks. høyskoleutdannelse, men det er også mange som ikke har så mye formell utdannelse i det hele tatt, og det er jo veldig greit og lettvint med en samlebetegnelse på folk som jobber med denslags. Og så er det jo fint å være onkel, så det kan jo ikke være noe galt i å bli kalt det heller.

Gammel 27-12-09, 19:56   #172
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For meg er det i hvertfall en vesentlig forskjell om jeg snakker med en farmasøyt eller ikke, jeg kan nemlig ikke ringe inn resepter til de andre.

Jo, akkurat den distinksjonen ser jeg også. Men jeg tenkte mer på de ulike variantene av farmasøyter.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:57   #173
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg likte veldig godt Teofelias forslag om å kalle menn som jobber med data for "dataonkler". Det er riktignok flere av dem som har f.eks. høyskoleutdannelse, men det er også mange som ikke har så mye formell utdannelse i det hele tatt, og det er jo veldig greit og lettvint med en samlebetegnelse på folk som jobber med denslags. Og så er det jo fint å være onkel, så det kan jo ikke være noe galt i å bli kalt det heller.

De er ikke onkler. De er nisser. I en hel del av feilmeldingene i applikasjonen jeg skriver står det: Det ble feil. Sorry. Du må kontakte en datanisse.

(Da er jeg garantert at de gir beskjed om feilmeldingen.)

Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:07   #174
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De er ikke onkler. De er nisser. I en hel del av feilmeldingene i applikasjonen jeg skriver står det: Det ble feil. Sorry. Du må kontakte en datanisse.

(Da er jeg garantert at de gir beskjed om feilmeldingen.)

Det er nemlig ikke alle yrker som kan få hedersbenevnelsen tante/ onkel.

Gammel 27-12-09, 20:18   #175
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg steiler litt når en av de foresatte i klassen min kaller meg for "frøken"... De behøver ikke kalle meg allmennlærer eller noe annet fint. Enten kan de si lærer eller navnet mitt...

Jeg kaller alltid de voksne i barnehagen ved navn, men er ikke spesielt opptatt av titler (det virker det ikke som de er selv heller). Jeg vet allikevel at det er forskjell på en pedagogisk leder med førskolelærerutdanning og en assistent som ikke har samme utdanning. Å kalle de voksne for "tante" eller "onkel" blir for meg helt feil. Like feil som at jeg blir kalt "frøken".

P.S.: Leste bare første innlegg før jeg svarte...

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:25   #176
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg steiler litt når en av de foresatte i klassen min kaller meg for "frøken"... De behøver ikke kalle meg allmennlærer eller noe annet fint. Enten kan de si lærer eller navnet mitt...

Jeg kaller alltid de voksne i barnehagen ved navn, men er ikke spesielt opptatt av titler (det virker det ikke som de er selv heller). Jeg vet allikevel at det er forskjell på en pedagogisk leder med førskolelærerutdanning og en assistent som ikke har samme utdanning. Å kalle de voksne for "tante" eller "onkel" blir for meg helt feil. Like feil som at jeg blir kalt "frøken".

P.S.: Leste bare første innlegg før jeg svarte...

Mine foreldre kommer glatt til å kalle tuppas lærer for frøken. Regner med at tuppa korrigerer dem selv. Men jeg håper og tror om de sier dette foran læreren, at læreren tar det med godt humør. De mener jo ikke at hverken frøkner, tanter eller onkler eller nisser er mindre verdt eller gjør noen dårligere jobb enn andre. Tvert imot så er de veldig klar over at det kan ligge lang utdannelse bak både nisser og frøkner, og har stor respekt for dem.

Gammel 27-12-09, 20:30   #177
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Snobber. Hele hurven.

Gammel 27-12-09, 20:35   #178
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg føler at jeg er så travelt opptatt med unger, innleveringer, forelesninger og alt at jeg ikke har tid og overskudd til å gjøre alt det andre som sikkert hadde vært kjekt. Har du en link å komme med, så bring it on. (Men jeg tror jeg vet at jeg selv blir adjunkt, da...)

Værsågod.

Gammel 27-12-09, 20:36   #179
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Heretter skal jeg presentere meg som "Frøken Skvetten" i yrkessammenheng. Det blir en slager.

Det høres i grunnen ut som en inkontinent gammel jomfru det. Avhenging av hvordan du uttaler Skvetten selvfølgelig.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:39   #180
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Værsågod.

Spænkju. Vet du i farrta om det er stor forskjell i lønn på adjunkt med opprykk og uten?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.