Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 16:42   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Altså - om noen kaller meg ingeniør så vil jeg jo ikke snurte på dem og poengtere at jeg er nok seniorsådan?

Men jeg visste da ikke at man har en stilling i barnehagene nå som er førskolelærer også.

Og går da ut fra at det er ulik utdannelse for pedledere nå - før var de førskolelærerutdannet.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:42   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser liksom ikke problemet med å kalle folk ved riktig tittel / den tittelen de foretrekker, jeg. Jeg innrømmer glatt at jeg kan bli litt irritert om folk kaller meg «stipendiat» eller til og med «student» (jeg har en forskerstilling som forutsetter doktorgrad).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:43   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Nei, jeg skal prøve å fortelle bakgrunnen i dette.
Jeg har opplevd gang på gang at ansatte sier det med en mine som viser at tittelen er veldig viktig for dem. Uten at det har betydning for den de snakker med.

Tråden kunne igrunnen like gjerne ikke vært spesifik rettet mot pedagogiske ledere i barnehage, men om folk flest som verner om tittelen de har. Men det er bare det at jeg har opplevd dette svært hyppig hos barnehageansatte kontra andre. Bare en subjektiv observasjon som jeg synes var litt snodig.

Det er ikke så rart at barnehageansatte pukker ekstra på titlene sine, all den tid de har gått rundt og blitt kalt "tante" eller "onkel".

Seff verner man om tittelen man har. Hadde jeg hatt en tittel hadde den vært skrevet med blod og voktet med dresserte varulver.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:44   #24
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg arbeidet feks i en telebedrift der det var svært mange som laget sine egne titler i fullt alvor siden det ikke var så stilig å si kundebehandler.

Gammel 26-12-09, 16:44   #25
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg skal prøve å fortelle bakgrunnen i dette.
Jeg har opplevd gang på gang at ansatte sier det med en mine som viser at tittelen er veldig viktig for dem. Uten at det har betydning for den de snakker med.

Tråden kunne igrunnen like gjerne ikke vært spesifik rettet mot pedagogiske ledere i barnehage, men om folk flest som verner om tittelen de har. Men det er bare det at jeg har opplevd dette svært hyppig hos barnehageansatte kontra andre. Bare en subjektiv observasjon som jeg synes var litt snodig.

Jeg vil anta det er fordi barnehageansatte generelt har veldig lav yrkesmessig status, noe som gjenspeiles både i lønnsnivå og hvordan man ses på. Jeg kan godt forstå at førskolelærerne føler behov for å presisere at de både har høyere utdanning og aldeles ikke er "tanter" på jobb.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:46   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg vil anta det er fordi barnehageansatte generelt har veldig lav yrkesmessig status, noe som gjenspeiles både i lønnsnivå og hvordan man ses på. Jeg kan godt forstå at førskolelærerne føler behov for å presisere at de både har høyere utdanning og aldeles ikke er "tanter" på jobb.

Jepp, det er det jeg også tror. En yrkesgruppe som er blitt referert til som «tanter» i årtier har virkelig all mulig rett til å slåss litt for høyere prestisje. Og da hører det med å pukke på utdannelse og korrekte titler. Heia dem!

Gammel 26-12-09, 16:47   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg ser liksom ikke problemet med å kalle folk ved riktig tittel / den tittelen de foretrekker, jeg. Jeg innrømmer glatt at jeg kan bli litt irritert om folk kaller meg «stipendiat» eller til og med «student» (jeg har en forskerstilling som forutsetter doktorgrad).

Jo, men du er jo ikke stipendiat eller student. Du er forsker.

Men om jeg hadde kalt deg doktor - ville det ha blitt så galt da?

Jeg mener ikke at man skal kalle pedleder tante altså - jeg bare ser at om noen har en tittel og en stillingsbenevnelse så er det ikke verdens undergang om man tar feil tittel på vedkommende. Ellers vil jeg nok etter denne tråden muligens bli litt nazi på å prøve å lære meg navn for å ikke bomme.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:47   #28
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke komisk, men det sies på en måte som det er så mye bedre enn assistent. Kommer kanskje an på personene da, men det er det jeg har oppfattet. Og samme personene har blitt fornærmet og rettet på vedkommende om de har sagt førskolelærer.

Om noen kaller meg førstekonsulent istedetfor rådgiver er det helt ok for meg.

Det er da en viss forskjell på en pedagogisk leder og assistent da. Som feks lederansvar for avdelingen eller basen. En skal også være utdannet førskolelærer og det er tre år på høgskolen. Jeg syns jeg ser at sykepleierne ville blitt veldig fornøyd om vi kalte de hjelpepleiere. Det er en forskjell.

Jeg vil ikke bli kalt "tante" på jobb. Det er nedverdigende og flaut. Barna har vel tanter i familien, men meg kaller de ved mitt navn (og det gjør foreldrene også).

Nå har jeg ingenting å utsette på gode assistenter. Jeg jobber med mange dyktige og erfarne assistenter, men vi har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:47   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg arbeidet feks i en telebedrift der det var svært mange som laget sine egne titler i fullt alvor siden det ikke var så stilig å si kundebehandler.

Det gjør selvfølgelig jeg også. "Konsulent" er møkkakjedelig, "potet", "orakel", "Miss. Fix-it" og "Just say Yes Ma'am!" er mye kulere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:48   #30
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som har hevdet det er et problem? Det er en problematikk, ikke et problem. I mitt hode er problematikk noe som er nøytralt, og slik som du fremstiller problem heller det mot noe negativt. Jeg kaller folk det dem vil; om det er fru, frøken, professor eller småviltjeger. Jeg synes folk som er opphengt i tittelen ofte tar seg selv litt for høytidelig. Jeg har ikke peiling på hvordan titler henger sammen i forskjellige bedrifter, der må jeg selv bli forklart hvilket ansvarsområde/ oppgaver vedkommende har før det blir av nytteverdi for meg.

Gammel 26-12-09, 16:48   #31
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, vi som er utdannede førskolelærere har blitt "flasket opp" til å faktisk være litt nøye på at vi faktisk har høyskoleutdanning. Jeg er ikke en snill "tante" som bare jobber i barnehage fordi jeg syns barn er så fantastisk herlige (det syns jeg jo, bevares, men jeg er pokker ikke tanta deres for det), jeg har faktisk studert fire år på høyskole og tatt en bachelorgrad i pedagogikk for å kunne gi barn og foreldre et tilbud som dreier seg om mer enn tantekos, vafler og oppbevaring mellom 8 og 16.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:48   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Du kan få kalle meg doktor så mye du bare vil, SF.

Gammel 26-12-09, 16:50   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Er det noen som har hevdet det er et problem?

Du sier jo at du synes det er litt komisk. Og jeg sier at jeg ikke synes det er komisk, men en helt forståelig strategi for en yrkesgruppe som har og har hatt altfor lav prestisje gitt a) utdannelsen sin og b) den veldig viktige jobben de gjør.

Gammel 26-12-09, 16:51   #34
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er da en viss forskjell på en pedagogisk leder og assistent da. Som feks lederansvar for avdelingen eller basen. En skal også være utdannet førskolelærer og det er tre år på høgskolen. Jeg syns jeg ser at sykepleierne ville blitt veldig fornøyd om vi kalte de hjelpepleiere. Det er en forskjell.

Jeg vil ikke bli kalt "tante" på jobb. Det er nedverdigende og flaut. Barna har vel tanter i familien, men meg kaller de ved mitt navn (og det gjør foreldrene også).

Nå har jeg ingenting å utsette på gode assistenter. Jeg jobber med mange dyktige og erfarne assistenter, men vi har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder.

Foreldrene (også meg selv) synes nok ikke det er naturlig å kalle barnehageansatte for tanter/ onkler. Men for besteforeldregenerasjonen kan dette komme helt naturlig. Hvorfor blir en ped.leder da sur/ ikke liker dette? Da er man for selvhøytidelig.

Gammel 26-12-09, 16:52   #35
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Du sier jo at du synes det er litt komisk. Og jeg sier at jeg ikke synes det er komisk, men en helt forståelig strategi for en yrkesgruppe som har og har hatt altfor lav prestisje gitt a) utdannelsen sin og b) den veldig viktige jobben de gjør.

Jeg synes det er komisk i de tilfeller vedkommende tydelig blir fornærmet på en stakkar utenifra som absolutt ikke mener noe nedverdigende med det. (Og som synes de har en utrolig viktig jobb).

Gammel 26-12-09, 16:53   #36
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Altså - om noen kaller meg ingeniør så vil jeg jo ikke snurte på dem og poengtere at jeg er nok seniorsådan?

Men jeg visste da ikke at man har en stilling i barnehagene nå som er førskolelærer også.

Og går da ut fra at det er ulik utdannelse for pedledere nå - før var de førskolelærerutdannet.

Pedagogisk leder er en stillingsbenevnelse. Du må ha førskolelærerutdanning for å få fast ansettelse som pedleder. Mange barnehager har nå startet å ansette ekstra pedagoger (førskolelærere), slik at det blir en pedleder, en pedagog og feks to assistenter på hver base eller avdeling. Den ekstra pedagogen har ikke et lederansvar, men får delegert oppgaver fra pedleder.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:53   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at de ikke liker å bli kalt for tanter, og jeg trodde sant å si ikke noen under 80 brukte den tittelen om barnehageansatte lenger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:54   #38
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ikke komisk, men det sies på en måte som det er så mye bedre enn assistent. Kommer kanskje an på personene da, men det er det jeg har oppfattet. Og samme personene har blitt fornærmet og rettet på vedkommende om de har sagt førskolelærer.

Men atte ... En assistent har ikke fagutdannelse. En førskolelærer og en pedagogisk leder har minst tre års høyskoleutdannelse. Å kalle noen for assistent når de ikke er det, er å neglisjere deres fagutdannelse, og jeg forstår godt et de som opplever dette ikke syns det er greit. Det er faktisk litt respektløst, syns jeg. Jeg ville heller ikke likt det om jeg f.eks. ble kalt sekretær der jeg jobber, og ikke det jeg egentlig er. Jeg forstår også at de som er pedagogiske ledere ønsker å bli kalt det, slik at det er klart hvilket ansvarsområde/rolle de har i barnehagen.

Og "titler" som henspeiler på slektskap virker merkelig på meg. Begrepet tante/onkel har med slektskap å gjøre, og intet annet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:55   #39
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Jeg visste jeg tråkket i et ormebol her. Men det understreker jo hva jeg mener også da.

Gammel 26-12-09, 16:56   #40
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

M
Og "titler" som henspeiler på slektskap virker merkelig på meg. Begrepet tante/onkel har med slektskap å gjøre, og intet annet.

Men du skjønner også at det faller naturlig for besteforeldre som har vokst opp med betegnelsen, akkurat som min mor også sier everket og televerket?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.