Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-09, 16:47   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ikke komisk, men det sies på en måte som det er så mye bedre enn assistent. Kommer kanskje an på personene da, men det er det jeg har oppfattet. Og samme personene har blitt fornærmet og rettet på vedkommende om de har sagt førskolelærer.

Om noen kaller meg førstekonsulent istedetfor rådgiver er det helt ok for meg.

Det er da en viss forskjell på en pedagogisk leder og assistent da. Som feks lederansvar for avdelingen eller basen. En skal også være utdannet førskolelærer og det er tre år på høgskolen. Jeg syns jeg ser at sykepleierne ville blitt veldig fornøyd om vi kalte de hjelpepleiere. Det er en forskjell.

Jeg vil ikke bli kalt "tante" på jobb. Det er nedverdigende og flaut. Barna har vel tanter i familien, men meg kaller de ved mitt navn (og det gjør foreldrene også).

Nå har jeg ingenting å utsette på gode assistenter. Jeg jobber med mange dyktige og erfarne assistenter, men vi har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:51   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er da en viss forskjell på en pedagogisk leder og assistent da. Som feks lederansvar for avdelingen eller basen. En skal også være utdannet førskolelærer og det er tre år på høgskolen. Jeg syns jeg ser at sykepleierne ville blitt veldig fornøyd om vi kalte de hjelpepleiere. Det er en forskjell.

Jeg vil ikke bli kalt "tante" på jobb. Det er nedverdigende og flaut. Barna har vel tanter i familien, men meg kaller de ved mitt navn (og det gjør foreldrene også).

Nå har jeg ingenting å utsette på gode assistenter. Jeg jobber med mange dyktige og erfarne assistenter, men vi har ulike arbeidsoppgaver og ansvarsområder.

Foreldrene (også meg selv) synes nok ikke det er naturlig å kalle barnehageansatte for tanter/ onkler. Men for besteforeldregenerasjonen kan dette komme helt naturlig. Hvorfor blir en ped.leder da sur/ ikke liker dette? Da er man for selvhøytidelig.

Gammel 27-12-09, 09:23   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Foreldrene (også meg selv) synes nok ikke det er naturlig å kalle barnehageansatte for tanter/ onkler. Men for besteforeldregenerasjonen kan dette komme helt naturlig. Hvorfor blir en ped.leder da sur/ ikke liker dette? Da er man for selvhøytidelig.

Da erklærer jeg meg for selvhøytidelig.
Det er virkelig mange år siden barnehagen var mer tuftet på å ligne et hjem enn en pedagogisk institusjon, som den er i dag. Det er vel ingen som drømmer om å kalle lærere tante og onkel heller. Jeg er virkelig ikke en tante på jobb, og ja, det provoserer meg at noen kaller meg det.

Selv om jeg har jobbet som styrer de siste åra så er jeg jo utdannet førskolelærer. Og selv om det har vært litt sånn "pushet" på at vi skal kalle oss "enhetsledere" nå i kommunen, så har jeg ofte sagt styrer.

Men det er en vesentlig forskjell på assistent og pedagogisk leder da, og det er enkelte plasser forskjell på førskolelærer og pedagogsik leder på avdelingen også. Og er man spesialpedagog så sier man jo det også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.