Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 11:37   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg tror det er viktig at unger lærer nettvett så tidlig som mulig jeg; jeg innbiller meg at foreldrene har større påvirkningskraft jo mindre de er.

Det synes jeg også høres fornuftig ut. Vi har lært Poden om passordvett og om at det finnes mye på nettet han hverken bør eller får lov til å gå inn på, om at man ikke skal legge ut bilder av andre uten å spørre om lov, om at han ikke får legge ut telefonnummer, epostadresse eller navn og adresse noe sted uten å spørre oss først, og han har fått veldig grundig beskjed om at han ikke skal klikke på å kjøpe noe på nett eller bruke kredittkortene våre. Han driver nå og spiller online i Little Big Planet, der man kan publisere egne brett og spille eller kommentere på andres brett, og har allerede opplevd de første frustrasjonene over hvordan nettsamfunn fungerer og over at han ikke får så mange tilbakemeldinger som mange andre. Det er et veldig "lavnivå"-nettsamfunn, og en veldig ufarlig arena å begynne å lære om disse tingene på, synes jeg. Det høres nesten litt brutalt ut å bli kastet inn i dette for første gang når man er 12-13 år og skal delta sammen med sine jevnaldrende.

Jeg synes generelt det høres lurt ut å lære barn kjøreregler for ulike ting mens de er så små at de hører på oss, og gjør ting sammen med oss, og før de er så store at de strengt tatt har bruk for dem. (Uten sammenligning for øvrig synes jeg for eksempel også det er viktig å fortelle dem om sex og prevensjon lenge før de er gamle nok til å ha praktisk bruk for informasjonen - for når de er gamle nok, er det slett ikke sikkert de spør oss.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.