Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nettroll

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 08:01   #241
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettroll

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

Jeg tror jeg en gang i tiden lot meg lure av ett nett-troll, inne på NM.
Dama som fremla historien om sine problemer med å få egne barn, som plutselig like etter dødstidspunktet la ut melding om sin døde stedatter, som siden ble anholdt og tiltalt for å ha drept henne?
Det er vel noe som går innunder samme kategori.. da husker jeg at jeg følte MYE avsky.

Det var jo en reell sak. Jeg var på visning i det huset da smboeren ville selge huset etter datteren døde.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:05   #242
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det var jo en reell sak. Jeg var på visning i det huset da smboeren ville selge huset etter datteren døde.

Ja, saken i seg selv var reel, dama var ett nett-troll, hun utgav seg for å være en/noe helt annet enn det hun faktisk var.. høstet masse sympati.

Greit nok, denne var nok heller PSYK rett og slett.. men dog.
Det kan jo mange andre som oppfattes som, og er nett troll være og.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:08   #243
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den saken der er da vel kjent over hele Norge, helt utrolig at damen gikk på nett og fortalte om det. Men hun er jo syk. Og selv ikke nettsamfunn om man kan kalle det det vil vel være fri for syke mennesker.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:09   #244
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

Ja, saken i seg selv var reel, dama var ett nett-troll, hun utgav seg for å være en/noe helt annet enn det hun faktisk var.. høstet masse sympati.

Greit nok, denne var nok heller PSYK rett og slett.. men dog.
Det kan jo mange andre som oppfattes som, og er nett troll være og.

Ja, det husker jeg også. Husker hun laget en tråd der hun spurte om noen ville se bilde av datteren da hun lå i kista. Mange reagerte, spesielt siden det ikke var hennes egen datter, og tråden ble milelang og etterhvert slettet, tror jeg. Var masse oppstyr og jeg husker NM fikk en regel om at bare nicket hennes ble nevnt skulle tråden slettes, ingen fikk nevne dama eller noe i den sammenheng. Sikkert pga. politisaken osv.

Gammel 17-12-09, 08:16   #245
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Her forlater man tråden på kveldstid og så lever den sitt eget liv i løpet av natta.

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Etter all fjasingen, og ute irl i nesten i hele dag, så slenger jeg inne et seriøst svar ( ):
Det er vel også mulig at en bruker, som faktisk har det livet h*n beskriver, men som blir opphauset og overdrevet beskrive, slik at mange mistenker trolleri. Selv om alt egentlig er sant, bare med Store Ord, på en måte. Kanskje?

Ja, dette tror jeg også på. Dessuten ser jeg i julebrevene som tikker inn for tida at enhver beskriver sin virkelighet på sin måte når det kommer til en bestemt sjanger (julebrev, blogg, nettliv generelt).

Nå skal jeg lese de siste sidene, men vil nevne at jeg synes tråden har tatt litt av. Det er unødvendig å grave opp gammelt grums. At en og annen legger på og trekker fra litt fra egen virkelighet får så være. Alle fortellinger er et utvalg av alt som har skjedd.

Sist redigert av tink : 17-12-09 kl 08:27. Årsak: Kremt
tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:16   #246
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg var ikke på nett da, men husker godt den saken på nett. Dypt tragisk.

Gammel 17-12-09, 08:20   #247
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg har ingen voldsomme mistanker pr i dag - av den grunn at jeg har ventet litt med å ta opp dette temaet.

Men, atte du, her gjør du det jo igjen.. Sier at du har en liten mistanke, og det gjør jo bare at folk begynner å gruble og tiske og viske på bakrommet.

Gammel 17-12-09, 08:26   #248
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men, atte du, her gjør du det jo igjen.. Sier at du har en liten mistanke, og det gjør jo bare at folk begynner å gruble og tiske og viske på bakrommet.

Den siste her som ble sett på som et troll husker jeg. Brukeren ble også referert til lenger opp i tråden, uten nick. Hvis det derimot er en sann historie som en bruker her sier, er jo det hele dypt tragisk.

Gammel 17-12-09, 08:29   #249
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Eh, takk.
Glemte visst å lese smilefjes sin tråd om sosiale koder.
Har redigert teksten min.

Men på den andre siden, bør jeg ta ansvar for at andre reagerer på en måte jeg synes er ulogisk/unødvendig?

Gammel 17-12-09, 08:37   #250
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eh, takk.
Har redigert teksten min.

Men på den andre siden, bør jeg ta ansvar for at andre reagerer på en måte jeg synes er ulogisk/unødvendig?

Seff.
Hele min oppdragelse har da gått ut på at det er mitt ansvar hva alle andre gjør.

Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:41   #251
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Seff.
Hele min oppdragelse har da gått ut på at det er mitt ansvar hva alle andre gjør.

Jaja, trodde aldri jeg skulle si dette men,
Den oppdragelsen er jeg glad jeg har sluppet unna.

Gammel 17-12-09, 08:49   #252
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nettroll finnes det nok mange av, fler enn vi tror. Jeg husker jo godt den episoden på et annet forum, det var vel ikke bare en heller.

Jeg tror jo disse menneskene lider av et eller annet, der livet kanskje er litt kjedelig, eller de ikke får dekket sine behov IRL. Det er jo også mye lettere å lyve på nett, IRL kan man jo ikke lyve på seg en haug med unger osv.

Jeg tror også det er mye som er sant, der brukeren legger på litt, for å dramatisere. Jeg tror det er mer av dette enn vi tror. Men jeg vet ikke altså. Jeg synes egentlig ikke at litt lyving er greit heller.

Her inne har jeg aldri hatt noen mistanker. Men jeg er litt treg også tror jeg. Jeg sluker alt egentlig, og reagerer ikke så ofte.

Når man lyver på seg døde barn, så går det for langt, da bør det stakkars menneske søke hjelp. Huff.

Jeg har blitt mistenkt som fake mange ganger. Det som har "reddet" meg inn, må være at det er flere på nett her som har truffet meg IRL, som vet at jeg har mye i mitt liv. Men jeg har fått noen lærepenger opp gjennom årene også og fikk en lærepenge her om dagen også.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 08:58   #253
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Pussig - etter å ha lest denne tråden før jeg la meg i går, dukket en lenke til denne opp på en blogg jeg følger i faglig sammenheng da jeg slo på maskinen i dag :

Her referes det til flere ulike typer troll - har ikke fått lest hele innlegget enda, men det er kanskje av interesse for flere, så her er lenken.

Gammel 17-12-09, 09:01   #254
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg tror også det er mye som er sant, der brukeren legger på litt, for å dramatisere. Jeg tror det er mer av dette enn vi tror. Men jeg vet ikke altså. Jeg synes egentlig ikke at litt lyving er greit heller.

Dette er jeg veldig enig med deg i. Vi velger alle hvilke historier vi skal fortelle omverdenen, de fleste gjør det mer rosenrødt - mens andre visker vekk rosene og maler ut det som finnes av uhell og kriser.

Dessuten så tar vel de fleste av oss i bruk språklige virkemidler for å bli litt mer lesbare.

Gammel 17-12-09, 09:49   #255
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, takk.

Sitat:

Nei, det syns jeg ikke, men du bør være bevisst på hva du oppnår og ta valg ut ifra det. Jeg syns tråder som skaper mistanker og visking er dumme, men alle gjør ikke det og det er jo greit. Bare man står for det man gjør og mener at det er ok, så er egentlig det meste greit for meg.
(Og når det er greit for meg så er det selvsagt en regel. )

Gammel 17-12-09, 09:54   #256
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo et typisk "det kommer an på"-spørsmål. Det er klart man bør være litt obs på hvordan andre kan komme til å reagere på det man sier og måten man formulerer seg på, selv om man selv ikke synes det er noen grunn til å reagere. (Jfr. alle tidligere tråder om hvorvidt det er greit å bruke ordet "neger" hvis man selv ikke mener noe vondt med det, og om det er greit å diskutere på en måte som gjør at andre føler seg angrepet og trakassert, hvis man selv mener det man sier er innenfor grensen.) Like klart er det at folks reaksjoner prinsipielt sett er deres eget ansvar, og at man ikke skal være nødt til å la seg kneble fordi noen har en helt urimelig reaksjonsmåte.

Gammel 17-12-09, 10:01   #257
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare rett og slett innrømme at jeg virkelig er så kul som jeg virker.

:sannferdig:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 10:09   #258
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo et typisk "det kommer an på"-spørsmål. Det er klart man bør være litt obs på hvordan andre kan komme til å reagere på det man sier og måten man formulerer seg på, selv om man selv ikke synes det er noen grunn til å reagere. (Jfr. alle tidligere tråder om hvorvidt det er greit å bruke ordet "neger" hvis man selv ikke mener noe vondt med det, og om det er greit å diskutere på en måte som gjør at andre føler seg angrepet og trakassert, hvis man selv mener det man sier er innenfor grensen.) Like klart er det at folks reaksjoner prinsipielt sett er deres eget ansvar, og at man ikke skal være nødt til å la seg kneble fordi noen har en helt urimelig reaksjonsmåte.

Jeg skjønner at dette blir en definisjonssak, og at det finnes mange steder hvor en bør kunne forvente en storm - og handle deretter - selv om en selv i prinsippet mener stormen er unødvendig og ulogisk.

Problemet er jo at en vet jo ofte så godt selv, hva en selv mener og tenker. Og ute i virkeligheten kjenner en også reaksjonsmønsteret til de fleste man omgås - sånn etterhvert.

Denne tråden er vel akkurat midt inne i en gråsone - språk og ordvalg avgjør på hvilken side man ender. Man gjør seg også noen erfaringer underveis.

Gammel 17-12-09, 10:13   #259
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at dette blir en definisjonssak, og at det finnes mange steder hvor en bør kunne forvente en storm - og handle deretter - selv om en selv i prinsippet mener stormen er unødvendig og ulogisk.

Jepp. Da er vi nok ganske enige.

Gammel 17-12-09, 10:21   #260
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jepp. Da er vi nok ganske enige.

Ja egentlig er jeg ganske både reflektert og klok. Men det hender jeg greier å skjule det godt. Enten bak fjas og vimsing, eller fordi jeg vikler meg inn i alt for kompliserte analyser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.