Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan mannen lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 15:17   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan mannen lage mat?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Egentlig ikke, nei.

altså, han fikser jo helt superenkle ting - han er jo ikke tett i pappen heller - men i praksis så skjer det en gang i skuddåret.

Samme her. Han hadde nok greid mer dersom jeg slapp ham til på kjøkkenet.. På den andre siden er jeg et matvrak og mannen er mer sånn "maten er til for å gjøre oss mette".
Til gjengjeld tar han seg av nærmest alt annet husarbeid.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:24   #102
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis kvinnen ikke kan lage mat, signaliserer jo det at likestillingen er kommet langt, ergo er det en Bra Ting. Hvis mannen ikke kan det, betyr det at det ikke er snakk om særlig mye likestilling på den fronten, det blir da en Dum Ting.

Nja. Det er jo i så fall en utvikling med negativt fortegn. Er ikke likestilling nettopp at man skal være likestilt; da må jo det også innebære at matlagingen bør være noenlunde likt fordelt, ikke at den ene - enten det nå er mannen eller kvinnen - skal være den som må gjøre mest fordi den andre ikke "kan"? I likestillingens navn kan da mannen faktisk kreve at kvinner som ikke kan lage mat faktisk får se å lære seg det, for han gidder ikke å stå på kjøkkenet hver dag. *hypotetisk*

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 15:44   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er like teit å ikke kunne lage mat for kvinner som for menn. (Men med "ikke kunne" mener jeg "overhodet ikke være i stand til", ikke "ikke være det minste interessert i" eller "ikke klare noe annet enn de enkleste retter".) Jeg synes voksne folk bør være i stand til å klare seg selv, og har de barn, bør de være i stand til å ta vare på dem på egen hånd dersom det trengs innimellom.

Helt enig. Mannen min kan selvsagt lage mat, og det kan jeg også. Har man barn bør man ha basis-kunnskaper innen matlaging mener nå jeg.

Gammel 11-12-09, 16:32   #104
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
Betty er populærBetty er populærBetty er populærBetty er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er enig med Skilpadda. Jeg synes det er litt rart når folk skryter av at de nærmest sulter i hjel ved brødboksen.

Nå sa jeg dette mest på tull for å poengtere hvor dårlig jeg er til å lage mat og grunnen til at jeg er så dårlig er jo fordi jeg synes det er like kjedelig og pyton som å for eksempel pugge sitronsyresyklusen. Uansett får jeg jo til å lage noe om jeg må, men det er som sagt ingen kompliserte retter. Jeg er ikke så dårlig at jeg sulter barna mine. Her i huset har vi en fordeling med at mannen står for middag og jeg står for rydding av kjøkken og vasking av klær. Resten av gjøremålene deler vi på. Vi er begge fornøyde med denne fordelingen.

Gammel 11-12-09, 16:45   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Betty, her.

Nå sa jeg dette mest på tull for å poengtere hvor dårlig jeg er til å lage mat og grunnen til at jeg er så dårlig er jo fordi jeg synes det er like kjedelig og pyton som å for eksempel pugge sitronsyresyklusen. Uansett får jeg jo til å lage noe om jeg må, men det er som sagt ingen kompliserte retter. Jeg er ikke så dårlig at jeg sulter barna mine. Her i huset har vi en fordeling med at mannen står for middag og jeg står for rydding av kjøkken og vasking av klær. Resten av gjøremålene deler vi på. Vi er begge fornøyde med denne fordelingen.

Dette er jo helt greit; det jeg reagerer på er når menn (eller kvinner, selvsagt) sier de ikke kan koke egg eller poteter, bare slenge en Grandiosa inn i ovnen og that's that. Det blir for dumt, det går an å lære seg basisretter og det skylder man ungene synes jeg.

Gammel 11-12-09, 17:06   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har basiskunnskaper. :22225555:

Næh, jeg kan når jeg . Bare foretrekker å la være.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:42   #107
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det mannen som lager mat til hverdags, og passer på at jeg får middag hvis han av en eller annen grunn ikke skal ha selv

Jeg KAN lage mat.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:02   #108
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Har ikke mann, men Acsa er veldig flink til (og glad i) å lage mat. Selv er jeg noe under middels (med et par retter som hederlige unntak), så min jobb er til alles beste heller å ta oppvasken.

Men du er veldig flink til å koke risengrynsgrøt og å steke kjøttdeig til taco.

Gammel 11-12-09, 19:06   #109
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Ekornmannen lager stort sett alt av mat. Jeg lager middag kansje en gang i uken.

Gammel 11-12-09, 19:17   #110
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nja. Det er jo i så fall en utvikling med negativt fortegn. Er ikke likestilling nettopp at man skal være likestilt; da må jo det også innebære at matlagingen bør være noenlunde likt fordelt, ikke at den ene - enten det nå er mannen eller kvinnen - skal være den som må gjøre mest fordi den andre ikke "kan"? I likestillingens navn kan da mannen faktisk kreve at kvinner som ikke kan lage mat faktisk får se å lære seg det, for han gidder ikke å stå på kjøkkenet hver dag. *hypotetisk*

Det er jeg veldig uenig med deg i. At alt skal deles likt er da overhodet ikke definisjonen på likestilling.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:26   #111
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Det er jeg veldig uenig med deg i. At alt skal deles likt er da overhodet ikke definisjonen på likestilling.

Nei, men at den ene gjør mye mer enn den andre på hjemmefronten kan være et stort hinder for likestilling. Hvis det blir klarere.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 19:28   #112
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt trenger ikke deles likt for at det skal være likestilling, men det å kunne lage ok mat til seg selv og familien ser jeg på som såpass basic at det virker merkelig å ikke lære seg det. Det blir litt sånn "nei, jeg kan ikke skifte bleier".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 20:36   #113
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lager mest mat, men mannen kan jo hvis jeg ikke er hjemme.
Ellers er det noen ting som jeg holder meg langt unna, som for eksempel pannekaker og hamburgere.
Hvis han er alene med ungene blir det ofte pølser med potetmos eller grandiosa, men det tyr ofte jeg også til.
Ingen av oss er glad i å lage mat.

Gammel 11-12-09, 20:47   #114
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, å kalle Rhett en god kokk ville være å dra den for langt. Men det er klart at han klarer å lage en enkel middag til ungene sine.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:11   #115
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Nei, men at den ene gjør mye mer enn den andre på hjemmefronten kan være et stort hinder for likestilling. Hvis det blir klarere.

Enig, men det var ikke det du skrev. Du skrev: "Er ikke likestilling nettopp at man skal være likestilt; da må jo det også innebære at matlagingen bør være noenlunde likt fordelt".

Vi synes det er greiest med helt klare ansvarsområder. Jeg lager (så godt som) all mat, mannen vasker (så godt som) alle klær.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Alt trenger ikke deles likt for at det skal være likestilling, men det å kunne lage ok mat til seg selv og familien ser jeg på som såpass basic at det virker merkelig å ikke lære seg det. Det blir litt sånn "nei, jeg kan ikke skifte bleier".

Enig.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:16   #116
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Han kan. Men jeg er fryktelig mye bedre.

Det er nok som det meste her i livet et spørsmål om mengdetrening.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:48   #117
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hos oss blir det ikke middag om ikke mannen lager den.

Nesten sånn her også. Nå har han vært borte to dager, og da har vi spist pannekaker og Burger Kingmat.

Nei da. Det er ikke så ille som det kanskje høres ut. Jeg klarer helt fint å lage middag, men lider av sånn veldig dårlig fantasi for tiden. Hvis jeg vet hva jeg skal lage og har ingrediensene for hånden er det jo nesten gøy å lage mat. (Hørte jeg noen si "ukemeny"? )

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 22:11   #118
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men han følger oppskrifter mer eller mindre slavisk.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 22:11   #119
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, han kan lage mat, og er flinkere enn meg. Jeg kan lage mat, og klarer å følge en oppskrift, men jeg liker det ikke.

Gammel 11-12-09, 22:13   #120
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, i aller høyeste grad - han er husets kjøttmester bl.a! Men han kan ikke "frukt og grønt".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.