Sv: Gamle mennesker som sjåfører
Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.
Og for ordens skyld: Nei, jeg mener ikke at yngre mennesker bør nektes å kjøre bil, men jeg synes du legger for dagen en utrolig arroganse overfor eldre mennesker. Det er åpenbart veldig enkelt å stemple alle over en viss alder som "trafikkfarlige", basert på lite annen enn sysning og fordommer, og deretter frata dem retten til å kjøre bil. Det er formodentlig veldig lenge til du blir 70...
Du syns jeg er arrogant. Ja vel. Jeg har ikke sagt at alle over 80 år er trafikkfarlige. I Norge må man være 18 år for å kjøre bil. Det finnes så klart ungdommer under 18 år som er i stand til å kjøre bil forsvarlig. Men vi har tatt konsekvensen av at mange/flertallet? kanskje ikke er det. Dette gjør vi uten noen form for test. Jeg syns ikke det er verre å gjøre det samme i andre enden av aldersskalaen. Det er ingen menneskerettighet å kjøre bil.
Og er det faktum at sansene svekkes og reasjonstidene forlenges med alderen synsing og fordommer? Og som du selv skriver: De ligger høyere enn gjennomsnittet når det gjelder ulykkesrisiko. Er det også synsing?
|