|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Er dere bevisste på barnas inntak av næringstoffer? | |||
| Jeg vet barna får i seg riktig mengde protein, fett osv |
|
2 | 3,92% |
| Jeg vet hvor mye barna får i seg av protein, fett osv. Men riktig mengde er vanskelig å få til. |
|
2 | 3,92% |
| Barna spiser sunt, men om de får i seg nok av diverse vet jeg ikke. |
|
32 | 62,75% |
| Barna spiser en del usunt og noe sunt, og vi har ikke fokuset mye på samlet næringsinntak. |
|
10 | 19,61% |
| ... |
|
2 | 3,92% |
| * Det er interessant å vite hva barna bør få i seg av byggestoffer. |
|
2 | 3,92% |
| * Det er uinteressant å vite særlig om kosthold utover å unngå søtsaker osv. |
|
1 | 1,96% |
| Deltakere: 51. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Barna spiser variert, jeg veier ikke mat. Jeg regner med at de får i seg nok protein til å vokse på så lenge de spiser variert. Det som imidlertid bekymrer meg litt er innholdet av sunne fettsyrer i kostholdet vårt, dvs mangel på sådan. Og jeg har ikke funnet noe tilskudd som aksepteres i barnepopulasjonen, hjelp mottas med takk!
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Jeg aner ikke om han får rett antall gram av ett og hitt. Han får mat, han voker i takt med sin egen kurve (selv om han ikke er av de største i verden i forhold til alder) Han får "normalt, sunn mat" som best vi klarer, han er litt liten enda, så det er jo ikke hva som helst han spiser/klarer å spise, og han får innimellom slike middagsglass, når vi spiser for sen middag, og der er jo i alle fall et fornuftig innhold.
|
|
|
#23 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50gr protein hver dag? + sunt fett?
1 stort egg er ca 8 g protein.
|
|
|
#24 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?
Det sammenfatter i grunnen det jeg mener.
|
|
|
#25 |
|
Etylbarbital
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Jeg vet ikke, men jeg kan estimere. Ungene spiser f.eks. fint en fiskekake hver til lunsj pluss skiver.
|
|
|
#26 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Jeg er opptatt av at hun skal få i seg alle matvaregruppene i løpet av dagen, og gir gjerne ost som snacks for å få i henne litt ekstra protein og fett. Er det kun pasta og brokkoli som går ned en dag, så stresser jeg imidlertid ikke med det. Sett under ett har hun et normalt sunt og balansert kosthold, og ungen er sunn, frisk og særdeles aktiv.
|
|
|
|
#27 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?LilleVenn er, og har alltid vært, en kresen og småspist liten frøken. Hun spiser helst 'tomme' karbohydrater som brød og pasta. Heldigvis liker hun både rent kjøtt, kylling og fisk, så hun får i seg noe proteiner der. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
saftig
|
Er du sikker på at "hysterisk" er et passende ord her?
|
|
|
#29 |
|
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50gr protein hver dag? + sunt fett?
Hysterisk å forholde seg til folkehelsas anbefalinger, du |
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
Du vil være overrasket over hvor lite olje vi får i oss, i et normalt kosthold |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Kan godt ta bort de tre siste alternativene. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Dette er noe vi har tenkt og fokuserer mye på. Knerten får i seg alle de proteinene han skal, og vel så det. Han spiser stort sett bare kjøtt/fisk.
|
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Jeg er veldig skeptisk til å veie, måle og regne på næringsinnhold i maten. Enten det er til voksne eller barn. Jeg tror det skaper et uheldig fokus. Selvsagt er det interessant å spise noenlunde sunt, men å spise helt sunt er også usunt. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
flisespikker
|
Men det er vel ikke så rart, all den tid de skal vokse?
|
|
|
#35 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Ps. Tråden handler jo ikke om noe hysteri. Veiing av mat har jo ikke vært nevnt. Kun spørsmål om hvilket fokus foreldre har på at barna gjennomsnittlig får i seg de næringsstoffene vi får opplyst at de trenger. (Og vi alle vet jo hva et gjennomsnitt vil tilsi? Det trenger vel ikke utdypes.) Jeg har (enda) ikke anelse om hvor mye protein og sunt fett barna mine får i seg gjennomsnittlig pr dag. Og det ser jeg gjelder for ca 90 % av resten av foreldrene også. Egentlig blir det litt for dumt å si at barna spiser sunt, når vi ikke vet om de får i seg nok av det de trenger. For mine barn med "sunt kosthold", har nok ikke fått i seg alt de bør ha. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Neida, de skal vokse og trenger byggesteiner. Men i og med at jeg har regnet på det til meg selv vet jeg at det er ganske mye i mengde. Mazungen er småspist, men i og med at hun med glede spiser rent kjøtt så går det jo greit for henne. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Skal følge med på tråden, da jeg prøver å tenke sunnhet og hva de bør få i seg pr dag om dagen. Syns det er skikkelig vanskelig å se om de får i seg det de bør.
|
|
|
#38 |
|
Etylbarbital
Hva baserer du deg på når du sier at ungene dine ikke har fått i seg det de bør ha?
Jeg mener at så lenge ungene følger vekstkurven og spiser variert så er det ikke behov for å tenke mer på det.
|
|
|
#39 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvordan få småbarn til å spise 50 g protein hver dag? + sunt fett?Vi veier og beregner ikke, men jeg tenker på å få med proteiner og fett i kostholdet til både Poden og oss, og prøver å få med både proteiner, fett og (helst grove) karbohydrater til alle måltider. Det er mye fordi erfaringen tilsier at han (og vi!) blir mest ordentlig mett da, pluss at vi har erfaring med at dersom han spiser bare eller nesten bare fine karbohydrater (lyst brød, fin pasta), som han gjerne hadde gjort om han fikk velge fritt, hender det han får magetrøbbel og kaster opp. Vi maser ikke mye med dette, men i alle fall ved middagen er det et krav at han spiser både kjøtt/fisk og grønnsaker, ikke bare én av delene.
|
|
|
#40 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Ut i fra det jeg nå leste av folkehelsas anbefalinger, så ser det ut til at barna mine ikke har fått i seg nok av det de trenger. Til tross for at de har blitt servert sunn mat og drikke. For jeg er rimelig sikker på at at de ikke har fått i seg de anbefalte mengdene av proteiner og sunt fett.
Så bra! |
|
|
|
![]() |
|
|