Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-09, 09:42   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Burde Iben hett Iben Sophie fremfor Sofie?

Gammel 18-11-09, 23:36   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Burde Iben hett Iben Sophie fremfor Sofie?

Nei, nei - Ibehn Sophie.

Lillemann har stum d på slutten av sitt navn. Man kan godt skrive det uten den d'en også, men det syns jeg ser amputert ut.

Gammel 19-11-09, 01:08   #3
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nei, nei - Ibehn Sophie.

Sikker på at du ikke mente Ibehn Zophie da?

Jeg så en barnevogn med skiltet Zarah på jeg. Jeg klarer ikke la være å fasineres over alle de malplasserte Z'ene i ungenes navn for tiden. Verstingen jeg har sett var en Chrizander

Gammel 19-11-09, 01:31   #4
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Der faren min kommer fra bor det en som bare blir kalt for Tre-Mikkel. Han er oppkalt etter sin far, og begge sine bestefedre - og alle heter Mikkel. Dermed ble mannen hetende Mikkel-Mikkel Mikkel, altså Tre-Mikkel

Her jeg bor, har vi Fire-Mathis. Mathis Mathis Mathis Mathis Mathisen Gaup. Bevis: http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle2716482.ece

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:47   #5
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Her jeg bor, har vi Fire-Mathis. Mathis Mathis Mathis Mathis Mathisen Gaup. Bevis: http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle2716482.ece

Nevnte jeg at han Tre-Mikkel også er same? Fantastisk!

Gammel 19-11-09, 01:51   #6
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Nevnte jeg at han Tre-Mikkel også er same? Fantastisk!

Det er fint i Finnmark. Jeg trodde mine finnmarkske venninner prøvde å lure meg med denne Fire-Mathis, helt til en av dem triumferende kom trekkende med linken over her. Og da var jeg solgt, jeg bare MÅTTE flytte hit opp!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 01:31   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men stumme d'er er liksom ikke alltid helt stumme... de gjør noe med hvordan det er logisk å uttale navn. Harald vil jeg uttale med kortere første a enn Haral, som får to like lange a-er. Samme med Sigurd... hvis d'en bortfaller vil jeg automatisk uttale det med lengre første stavelse. Akkurat som om man tar sats for å si den siste d'en, men bare dropper den i gjerningsøyeblikket. Noe av samme effekten kan h'er inni navn ha, som i Mathias/Mattias hvor trykkleggingen endres.

Hannah og Hanna uttaler jeg i utgangspunktet heller ikke likt, selv om mange uttaler Hannah som Hanna. Det er ikke store forskjellen, det blir bare forskjellig tonelag før jeg har lært. Samme med Leah/Lea også egentlig. Trolig fordi H'en til slutt får meg til å bli litt farget av engelsk uttale.

Gammel 19-11-09, 09:04   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men stumme d'er er liksom ikke alltid helt stumme... de gjør noe med hvordan det er logisk å uttale navn. Harald vil jeg uttale med kortere første a enn Haral, som får to like lange a-er. Samme med Sigurd... hvis d'en bortfaller vil jeg automatisk uttale det med lengre første stavelse. Akkurat som om man tar sats for å si den siste d'en, men bare dropper den i gjerningsøyeblikket. Noe av samme effekten kan h'er inni navn ha, som i Mathias/Mattias hvor trykkleggingen endres.

Hannah og Hanna uttaler jeg i utgangspunktet heller ikke likt, selv om mange uttaler Hannah som Hanna. Det er ikke store forskjellen, det blir bare forskjellig tonelag før jeg har lært. Samme med Leah/Lea også egentlig. Trolig fordi H'en til slutt får meg til å bli litt farget av engelsk uttale.

Jeg er enig med deg, jeg ville også uttalt Haral annerledes enn Harald. (Dog , Halal står i en særklasse... jeg trodde jeg hadde valgt et navn til min sønn som var lett å uttale og ikke trengte å staves...)

Gammel 19-11-09, 09:45   #9
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ærlig talt at navnesminke er litt tullete, men jeg er enig i at det er forskjell på Monica og Melizzah.

En gutt i klassen til en av jentene mine heter Xander. Jeg er ikke sikker, men regner med det skal være det samme som Sander?

To av ungene våre har navn som kan skrives på forskjellige måter.
Eldste jenta skriver med K som sin oldemor, mange skriver med Ch. I følge SSB heter ca 3700 med "vår" stavemåte og 4200 med Ch.

Minstemann skriver med V, men det er mye mer vanlig med W. Det er 40 som skriver med V, 3900 med W, så det sier seg selv at han kommer til å måtte forklare stavemåten mange ganger i åra som kommer.
Minsten er oppkalt etter min kjære morfar som også skrev med V.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.