Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-09, 21:39   #141
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ungene er 8, og vi er på Harry Potter-bok nr 5 (Føniksordenen). Vi begynte med nr 1 i fjor høst og de første tre gikk kjapt unna. Nr 4 tok mer tid å lese, både pga flere sider og pga mer komplisert handling. Nr 5 har vi holdt på med siden i april, tror jeg. Vi nærmer oss s 600, så nå ser jeg heldigvis slutten.

Tror jeg skal foreslå en HP-pause etterpå og heller lese Narnia. :sliten:

Vi er også på bok 5, og den har gått merkbart treigere enn de andre fire, som vi leste masse i hver dag. Jeg tror både sjuåringen og jeg syns den er kjedeligere enn de andre, selv om han nekter å innrømme det. Men det blir pause når vi er ferdige med denne.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 22:00   #142
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser gode gamle Anne-Cath. Vestly, Åtte små, to store og en lastebil.

Heiko er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 22:03   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SVK for storebror, Georgs magiske medisin for mellomsøster, ABC-bøker og alt om tog for lillebror.

Gammel 12-10-09, 22:06   #144
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫

Thelma sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Thelma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Vi leser gode gamle Anne-Cath. Vestly

Vi også! Nå leser vi "Mormor og en til". Det er en av de nyere mormor-bøkene. Vi har nå lest så og si alt av A-C. V!

Thelma er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 22:14   #145
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Alice i eventyrland for tvillingene.

leliane er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 22:49   #146
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Nå er vi over på Rampete Robin for 6-åringen. Han leser selv første setning på hver side.

9-åringen leser Mary Jane sammen med meg (hun leser høyt for meg) - en bok hun har fisket fram fra glemselens bokhyller fra da jeg var på den alderen.

ming er ikke aktiv  
Gammel 12-10-09, 22:56   #147
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vi er også på bok 5, og den har gått merkbart treigere enn de andre fire, som vi leste masse i hver dag. Jeg tror både sjuåringen og jeg syns den er kjedeligere enn de andre, selv om han nekter å innrømme det. Men det blir pause når vi er ferdige med denne.

Jeg husker faktisk at jeg også syntes bok nr 5 var ganske tung å komme gjennom da jeg leste den første gang (på engelsk, da den var ny). Nr 6 og 7 var mye mer lettleste igjen, så det kan hende det tar seg opp for ungene også når vi bare er ferdige med denne. Men samtidig blir jo handlinga mer og mer komplisert, og mine er jo tross alt bare 8. Vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre.

Gammel 12-10-09, 22:58   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Føniksordenen" er altfor lang. ("Ildbegeret" i nesten enda større grad, mener jeg å huske, men det kan jo tenkes Poden ikke er enig.) Kan tenke meg at det merkes enda bedre når man skal lese den høyt.

Gammel 12-10-09, 23:04   #149
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser Tonje Glimmerdal av Maria Parr for 4-åringene. Egentlig er de altfor små til å være i målgruppa, men det går fint

Snippa er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 09:38   #150
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Vi er på Roald Dahl-kjøret og 8-åringen koser seg nå med Danny og den store fasanjakten.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 09:45   #151
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Vi leser Tonje Glimmerdal av Maria Parr for 4-åringene. Egentlig er de altfor små til å være i målgruppa, men det går fint

Denne skal hun få til jul, tenkte jeg.

Nå leser vi "Rampete Robin" igjen.

Tangerine er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 10:28   #152
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Poden er helt oppslukt av Egypt, pyramider, og dertil mumier. Nå har han lånt seg en makaber bok på skolebiblioteket om mumier og fremgangsmåter ved mumifisering. Boken byr på detaljerte beskrivelser om hva balsamererne gjorde - skritt for skritt, for å preservere kroppene. Blant annet er det detaljerte beskrivelser om hvordan de tok ut hjernen og de indre organene, og lesingen blir for sterk kost for meg. Men poden insisterer på å få høre detaljene, og han er fascinert -veldig fascinert. Så jeg leser for ham, men unnlater de verste beskrivelsene.

Fruktflua er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 10:31   #153
Teoretica
Aktiv

Teoretica sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Teoretica er litt kul
Standard

"Knerten", inspirert av en nært forestående kinotur.

Teoretica er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 10:43   #154
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi leser om Mummitrollet, Det usynlige barnet.

I tillegg leser vi "Den lille prinsessen som skulle ut i verden..."

Gammel 13-10-09, 21:06   #155
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ildbegeret opplevdes ikke som lang her. Men Føniksordenen er rett og slett kjedelig.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 21:11   #156
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mazungen kom med Trollmannen fra Oz i dag. Jeg har aldri lest den selv. Syntes språket var gammeldags, men hun digget den.

Så da ser det ut som Trollmannen fra Oz er svaret denne uken.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 21:18   #157
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld leste vi Tor Åge Bringsværds Jørgen Moes vei nr. 13, fordi jeg kom på den etter å ha sett Up (Se Opp) for litt siden, og fordi den har stått lenge i bokhyllen til Poden. Den slo an. (Det er da også en veldig fin bok, synes jeg.)

Gammel 13-10-09, 21:19   #158
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teoretica, her.

"Knerten", inspirert av en nært forestående kinotur.

Vi også, til Poden på snart 5 år. Interessen er ikke veldig stor, tross mors iherdige innsats for å lese med innlevelse for å gjøre det spennende. Kanskje filmen vekker interessen.

Gammel 13-10-09, 21:21   #159
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Å ja, Jørgen Moes vei nr. 13 er veldig fin. Den hadde jeg nesten glemt, vi har den i en eller annen samlebok.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 13-10-09, 21:25   #160
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

storesøster på snart 6 har begynt på sin første ordentlige bok alene. Leser Marikken. Hun hadde vel fått med seg mer om jeg hadde lest, men hun liker å ligge å lese for seg selv etter at hun har lagt seg.

Sammen leser vi lesehestbøker som jeg kjøpte ganske mange av på salg. Birger Bilberger er morsom og 'Jakten på de skjulte vaffelhjertene' vi leser disse i stedet for de vanlige leseleksene (eller det vil si ETTER at vi har lest dem, tar omtrent 1 minutt og er nok mer beregnet på de som ikke har lært å lese)

Er det noen som har lest Svein og Rotta? Tenkte kanskje å kjøpe et par bøker til henne til jul som er gøy både å bli lest til fra og gøy å lese selv. Andre forslag tas også i mot med stor takk. Har lest en del Roald Dahl, men det kan kanskje være aktuelt med flere. Både morsomme og spennende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.