|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
intro
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Jeg er ikke engang oppvokst i Oslo, men nær nok til at jeg har store fordommer mot enkelte områder. Det er sammensatte årsaker til det, og det meste er nok å finne i oppvekst (og til dels også i studietid, den korte perioden jeg gikk på Blindern).
![]() |
![]() |
#2 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er vokst opp midt i Oslo og opplevde da jeg bodde i kollektiv i studietida at mine innflyttede venner var mye mer opptatt av akkurat hvor vi skulle bo enn meg. Det måtte være sentrumsnært og helst ikke et sted hvor man måtte bruke T-bane. For meg, som er vokst opp på noen hundre meter bak slottet, var det mindre viktig - det viktigste var selskapet og prisen, og jeg tok gjerne T-bane eller hva slags kollektivtransport det måtte være.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 01-10-09 kl 13:59. Årsak: atter flere skrivefeil (og sikkert flere jeg ikke ser) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Ja, det har meg merket meg også. Studentene vil bo i sentrum, og til og med Bjølsen var altfor usentralt når jeg studerte første gang. Jeg husker flere saker fra Universitas med tilnærmet tomme studentbyer et par t-banestopp fra sentrum, mens studenter gråt på forsiden av Aftenposten fordi de ikke hadde fått plass i siloen på løkka.
![]() |
#4 |
intro
|
Da jeg studerte i Oslo, bodde jeg hjemme (i nabokommunen), så det vil jeg ikke ha på meg, altså.
![]() |
![]() |
#5 |
godtemonster
Sorry - det var uklart. Det var en kommentar til innleggene som påpekte hvordan de som hadde vokst opp i Oslo var mer knyttet til bestemte bydeler enn det innflyttere blir. Jeg har opplevd at mine innflyttede venner har vært mye mer opptatt av akkurat hvor de bodde i Oslo enn meg som har bodd her hele mitt liv (og etter hvert på de fleste kanter av byen).
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 01-10-09 kl 14:04. Årsak: jeg kan virkelig ikke skrive lenger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
godtemonster
Og hvis jeg skulle knytte dette tilbake til klassediskusjonen, så har kanskje det noe med min utilpasshet med å bo på beste vest med den bakgrunnen jeg hadde. Vi bodde i tjenesteleilighet, men hadde lite penger, og det var ikke bare enkelt på Uranienborg skole på 70-tallet. Derfor var det overhodet ikke noe om å gjøre for meg å bli værende der, og jeg trivdes langt bedre på østkanten. Så jeg har kanskje gjort to klassereiser - en "oppover" til akademia og en bort fra beste vest og den etablerte øvre middelklassen som jeg likevel egentlig ikke hørte hjemme i - den siste er kanskje mer en økonomisk klasse.
![]() |
|
|