Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 12:21   #181
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo - hva har du spist i dag?

Joa, det kan de si 4M men det er en sannhet med visse modifikasjoner altså. Det er jo ikke akkurat sånn at dess mer protein man har på toppen dess mindre betydning har karbohydratene...

Så sånn for å "forsvare" pizzabunnen min litt: Fint hvetemel er raske karbohydrater, noe som påvirker hvertfall mitt blodsukker og min matlyst ganske kraftig. Det inneholder 64g karbohydrater per 100g mel, i min hjemmelagde pizza f.eks er det 1.5liter mel. Del det på, tja... 16 biter (ja, jeg har regnet om til gram), og trekk fra litt for kanten så er det allikevel 30g karbohydrater per stykke bare i bunnen/melet. Pluss evt. i fyllet/grønnsaker og sånt. Det er ... endel i forhold til at jeg gjerne vil spise 2-3 biter, og prøver å begrense det daglige karbohydratopptaket til ca 100g - da spiser jeg Fedon-type mat, men ikke diett (ketose er rundt 20g hvis jeg husker rett).

Pluss at som sagt hvitt hvetemel er veldig raske karbohydrater og det prøver jeg å unngå hvertfall, så da må det i det minste grovt mel til - men det liker jeg mindre. Pluss at jeg er veeeldig glad i pizza. Så da lager jeg heller en bunn med under 5 karbohydrater på hele langpannen (ca. 0,3 karbohydrater per stykke - 1/100 av pizzaen med mel) som jeg faktisk liker bedre enn grov pizzabunn, også kan jeg spise så ofte jeg vil uten å måtte tenke på karbohydratene og heller spare dem til frukt, bær og grønnsaker. Og uten å ha de raske karbohydratene å forholde meg til.

(nå har jo ikke jeg problematikken med hva de andre kan og ikke kan spise da, men pizzaen blir god, den!)

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 12:26   #182
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det er jo ikke akkurat sånn at dess mer protein man har på toppen dess mindre betydning har karbohydratene...

Det har jeg da heller ikke sagt. Poenget er jo det er bedre sånn rent karbomessig å spise to biter med tynn bunn og mye kjøtt/grønnsaker/ost enn to biter med tjukk bunn og lite proteinrikt oppå.

Du trenger da ikke å forsvare pizzabunnen din, m^2. Jeg har lyst til å prøve den selv. Men poenget er at dersom man ikke spiser pizza så veldig ofte eller virkelig savner sin gamle lørdagspizza, så ER det ikke sånn man at på død og liv må forsake den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 12:27   #183
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er det eneste alternativet, så er jeg enig med deg

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 12:31   #184
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2: Vi har ikke så ofte pizza, så dette blir ikke en problemsstilling vi kommer til å ha ofte. Og så lager jeg konsekvent pizzadeigen min med minst halvparten skikkelig grovt mel, synes det er best. Og i underkant av en liter mel til en stor plate. Da blir jo regnestykket annerledes. Og for meg er ikke dette et slankeprosjekt, men et "bli kvitt hodepinen"-prosjekt, og da stiller det seg også annerledes.

Men: Jeg satte stor pris på oppskrift fra deg, og du skal ikke se bort i fra at jeg tester den også, om jeg skal lage mat til bare meg selv.

Gammel 28-09-09, 12:48   #185
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Da synes jeg tipset til Divine høres midt i blinken ut

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 12:52   #186
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2

Jeg kjører egg, cottage cheese og revet ost, og salt i kjøkkenmaskinen og forsteker til bunn Det høres underlig ut, men det blir godt med masse fyll!

Jeg tror jeg har spurt før, men hvilke mengdeforhold snakker vi om her? F.eks. hvis jeg skal lage en pizza som skal romme en hel stekeplate?

Divine er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 12:53   #187
m^2

m^2 sin avatar

Standard

3-4 egg, en boks cottage cheese og ... en passe mengde revet ost, jeg bruker vel en god håndfull tenker jeg om ikke litt til. Men da bruker jeg mindre ost på pizzaen også.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 12:54   #188
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Dagen i dag startet med en kilo pluss. Sikkert straff for de druene, pluss at jeg spiste vel mye i går.

Frokost 1 posjon havregrøt med cc og litt bringebær.
Lunsj: en lavkarboskive med makrell i tomat og agurk
middag: lagde nacho-langpanne til resten, og spiste en versjon med bacon-crisp i stedet for nachos selv.

Sist redigert av gnuri : 28-09-09 kl 21:29.
gnuri er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 12:58   #189
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Takk, m^2.

Jeg har lyst til å prøve smilefjes sin pizzabunn, også, men

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

soyaprotein til konsistensen er ca tannkrem.

Soyaprotein? Da må jeg vel på helsekost? Finnes det ulike typer? :uinvidd:

Divine er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 13:00   #190
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Soyaprotein? Da må jeg vel på helsekost? Finnes det ulike typer? :uinvidd:

De har soyaprotein på Meny, har jeg sett, i alle fall på Carl Berner og Oslo City. Vet ikke om det er forskjell på typene, jeg har aldri brukt det selv.

Gammel 28-09-09, 13:25   #191
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Minifrokost mens jeg løp ut døren: 4 osteskiver rullet rundt paprikabit, en knaskegulrot og kaffe latte.
Frokost: eggerøre av 2 egg, litt fløte og gressløk servert med sprøsteikt bacon.
Mellom: en skyr og en kaffe latte.

Videre er planen:
Lunsj: salat med kokt egg, skinke, tomat, agurk, paprika.
Middag: blomkålsuppe med ostechips.
Kvelds: fat med litt gr.saker, spesial salami og ost.

2 kg ned etter første uken med lavkarbo!

Sist redigert av Blåbær : 28-09-09 kl 15:02.
Blåbær er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 21:35   #192
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Er det forresten noen som har noen gode tips for lavkarbovarer jeg kan kjøpe i Sverige ? Jeg skal en tur dit, og det er jo fint å ta med seg dersom det er noe som er kjekt

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 21:40   #193
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Frokost: 1/2 boks cc, et par ss dobbel 0 og et par valnøtter.
Lunsj: 3 karbonader + 4 ruter 86% sjokolada (ekstremt snopesjuk).
Middag: 2 speilegg, 6 små skiver bacon og brokkoli.
Kvelds: Kaffe latte på helmelk.

Benzo er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 21:41   #194
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Er det forresten noen som har noen gode tips for lavkarbovarer jeg kan kjøpe i Sverige ? Jeg skal en tur dit, og det er jo fint å ta med seg dersom det er noe som er kjekt

Hvor skal du?

Benzo er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 21:41   #195
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har iallefall et kjempeutvalg av bønner, frø og linser på MaxiMat på Nordby ved Svinesund. Smakssatte soyanøtter så jeg også. Falafel. Ulike smakssatte cottage cheese, creme fraiche, kesam. Ricotta er superbillig. Spekeskinke, roastbeef, kyllingfilét, bacon og skinke.

Vet ikke om alt dette er ketoselavkarbo, men jeg tror det er innenfor Fedon-lavkarbo.

Gammel 28-09-09, 21:42   #196
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kjøtt, Gnuri.

Frokost:
Havregrøt med cc
Lunsj kylling med mangokarri
Middag skinkestek og surkål
Dessert 2 ruter mørk sjokolade

Gammel 28-09-09, 21:43   #197
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de som kjører lavkarbo light så har man også gode kornblandinger og produkter fra Paulún (Sveriges fedontype, hvis jeg har forstått det riktig) og større utvalg av grov pasta enn det jeg har funnet her til lands.

Gammel 28-09-09, 21:43   #198
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Åh, skinkestek. :sikle:

Benzo er aktiv nå  
Gammel 28-09-09, 21:45   #199
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Forbi Gøteborg

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvor skal du?

gnuri er ikke aktiv  
Gammel 28-09-09, 21:46   #200
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Ja det skal jeg definitivt kjøpe

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kjøtt, Gnuri.

gnuri er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.