Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-09, 18:24   #1
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar det noen andre har skrevet...

Jeg snakket med en venninne i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...

Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.

Lykke til uansett hva dere gjør! Det høydemessige ville jeg ikke tenkt på... Snuppa vår er mye mindre enn alle jevnaldrene. Det har aldri vært et problem. (bortsett fra når venninner på besøk blir våte og må låne altfor små klær...)

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:54   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Jeg snakket med en vennine i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...

Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.

Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.

Grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa er som hun er. Sosialt sett er hun på mange områder vurdert til å være 7-8 år.Hvis hun ikke har folk rundt seg som utfordrer henne sosialt, så får vi det veldig tøft hjemme. Vi tror ikke at hennes nåværende barnehage vil tilrettelegge i særlig grad.

Hun er faglig sterk også, men det er faktisk ganske underordnet. Der kan vi utfordre henne hjemme.

Jeg skjønner godt at de har en grense, men akkurat for snuppas del befinner hun seg nok pæ feil side.

Gammel 29-09-09, 08:48   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.

Grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa er som hun er. Sosialt sett er hun på mange områder vurdert til å være 7-8 år.Hvis hun ikke har folk rundt seg som utfordrer henne sosialt, så får vi det veldig tøft hjemme. Vi tror ikke at hennes nåværende barnehage vil tilrettelegge i særlig grad.

Hun er faglig sterk også, men det er faktisk ganske underordnet. Der kan vi utfordre henne hjemme.

Jeg skjønner godt at de har en grense, men akkurat for snuppas del befinner hun seg nok pæ feil side.

Ja dette tenker jeg en del på. Selv hadde jeg termin i 2005 og fikk ikke før i 2006. Bare fordi kroppen min ikke klarte å trykke ut den svære babyen så havnet hun i årskullet etter. Tilfeldigheter, og en viktig problemstilling der valget (uansett hvem som tar det) vil være avgjørende for resten av livet til barnet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.