Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Liker du julen, eller det bare stress?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 15:27   #41
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Liker du julen, eller det bare stress?

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Om det blir stress eller ikke er et valg også synes jeg.
Det er mye man ikke MÅ når julen nærmer seg.
Man må ikke vaske rundt ().
Man må ikke bake masse.
Man må ikke invitere folk hele tiden.
Man må ikke dra på besøk hele tiden.

Etc.

Man KAN bare kose seg og nyte fridagene!

Du har nok ikke møtt min familie, skjønner jeg. Her sørger alle for at det blir plenty med stress enten jeg velger det ene eller det andre

Gammel 20-09-09, 15:29   #42
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg skulle virkelig ønske jeg bare trengte kjøpe julegave til 4-5 stykker og ikke til hele den svære familien. Det er dette med at jeg må finne på noe, at økonomien får mer innhogg enn jeg har råd til som gjør at jeg ikke liker julen så godt. Det er forbundet med mye stress og bekymringer, rett og slett.

Hvorfor må du kjøpe så mange gaver?
Kunne du ikke kjøpt familiegaver til hele familiene? Kjøpe noe de kan kose seg med sammen, for eksempel brettspill, bøker, eller film. Eventuelt er det også lov å begrense det litt, og si at gavene skal ha maxpris, at bare ungene får presanger, eller at man kan avtale at man kjøper spleisegaver slik at antallet gaver blir færre, men større.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 15:34   #43
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i julen, og koser meg med adventstid og romjul og alt som hører med. Vi stresser lite, og har svært få bør-ting.

Gammel 20-09-09, 16:20   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Du har nok ikke møtt min familie, skjønner jeg. Her sørger alle for at det blir plenty med stress enten jeg velger det ene eller det andre

Nja, men uansett er det jo ditt valg?
Om dere er en egen familie kan dere skape egne tradisjoner.
Det er bare å tørre velge.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 16:37   #45
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg liker ikke julen, har svært få tradisjoner og forsøker så godt det lar seg gjøre å slippe unna hele skiten. Sender ikke julekort, kjøper svært få presanger og er definitivt ikke den som går i juleselskaper.

Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 16:59   #46
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er veldig glad i julen, og koser meg med adventstid og romjul og alt som hører med. Vi stresser lite, og har svært få bør-ting.

Sånn har jeg det også. Jeg verken vasker, shopper meg til døde eller baker syv sorter, så jeg synes ikke at førsjulstiden er så stressende. Dessuten ser det ut som om svært mange tenker at "nei, vi kan ikke arrangere noe FØR jul, for da er alle så opptatt", at desemberkalenderen faktisk alltid er nesten helt tom for mitt vedkommende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:00   #47
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Jeg elsker julen. Eneste negative er at det ikke er en selvfølge for meg å ha fri. (Jobber i helsevesenet. )

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:02   #48
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker julen jeg også. Synes desember er en utrolig kos måned med pepperkakebaking, huspynting osv...

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:12   #49
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes desembermåned og julen er en hyggelig tid.
Vi har lite må-gjøre-ting og prøver å kose oss mest mulig.
I romjulen begrenser vi besøk og aktiviteter mest mulig og har lange morninger og med julemorgen på TV og mye kos.

Gammel 20-09-09, 17:16   #50
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg begynner å glede meg litt til jul jeg nå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:18   #51
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jule er stas, og jeg stresser ikke.
Jeg stresser svært sjeldent med noe som helst.

Men akkurat den der familiehyggen som skal være syns jeg er mer stas i teori enn i praksis. Jeg syns det er gørkoselig når man kommer inn døren og alle er der og man klemmer og smiler og sånn, også, etter det, vil jeg helst være alle andre steder.

Gammel 20-09-09, 17:22   #52
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg elsker julen
I fjor fant jeg ut at eldstemann er veldig lik meg, da jeg kom opp med alle eskene med julepynt
uttrykte han seg slik "ååhhhh jeg synes det er så koselig at jeg nesten begyner å gråte"

Jula er magisk for meg, tror mamma (og pappa) har vært flinke til å påvike meg der,
har så mange gode juleminner.

Samme her.
Halve november og desember er magsik, eg storkosar meg og syns veldig lite er stress og mas. Har vel litt med at eg er så glad i jula og, det er jo full fart enkelte gonger men det syns eg berre er morro.
Likar godt å lage til og ha selskap.

Gammel 20-09-09, 17:27   #53
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egentlig elsker jeg jula! Når jeg får det til...

Har veldig mye nedarvet stress og "må-er" knyttet til jula, når de tar overhånd er det bare slitsomt. Når jeg greier å stresse ned og ikke bekymre meg om alt som burde vært gjort, så er jula den beste tida på året.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 17:29   #54
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest jula er stort sett berre kos og lite stress. Men eg legg lista for perfeksjon lavt, og lagar verken sju sortar eller vaskar ned heile huset frå golv til tak. Samhold, kos, god mat, lange frukostar m.m. er det viktigaste hos oss.

Jeg signerer denne, jeg.
Gleder meg til jul!

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 18:13   #55
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det blir stress eller ikke er et valg også synes jeg.
Det er mye man ikke MÅ når julen nærmer seg.
Man må ikke vaske rundt ().
Man må ikke bake masse.
Man må ikke invitere folk hele tiden.
Man må ikke dra på besøk hele tiden.

Etc.

Man KAN bare kose seg og nyte fridagene!

For noen så er dette et lett valg. For andre, kan disse valgene bety mye bråk og styr.

Nja, men uansett er det jo ditt valg?
Om dere er en egen familie kan dere skape egne tradisjoner.
Det er bare å tørre velge.

Igjen, det kan hende disse valgene koster mer enn det smaker. Og hva gjør man når kjernefamilien ikke er enig om hvordan man skal gjøre det?

Gammel 20-09-09, 18:17   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og hva gjør man når kjernefamilien ikke er enig om hvordan man skal gjøre det?

Det må være veldig vanskelig. Vi har valgt bort MIN familie i julen. Det var et tungt valg, men jeg liker julen, og ønsket ikke å få den ødelagt av min stefars sinne og usakligheter. Heldigvis var dette noe både jeg, mannen min og eldstemann synes var til det beste. Det må være kjipt å måtte ta slike tunge avgjørelser, og så ikke ha de nærmeste i ryggen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 18:20   #57
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen, det kan hende disse valgene koster mer enn det smaker. Og hva gjør man når kjernefamilien ikke er enig om hvordan man skal gjøre det?

Tja, en løsning kan kanskje være å bestemme hver sin gang? Det funker jo bare når alternativene ikke er sånn totalt uaktuelle for den ene av partene.

Gammel 20-09-09, 18:36   #58
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker julen. Lite stress, litt stress med forberedelser, men ikke i jula. Hvilket nok kommer av at jeg enda ikke har arrangert jul. Vi bor 35 mil unna min familie, 40 mil unna mannens, i hver sin retning selvsagt... Første året kastet vi mynt om hvor vi skulle feire jul, og tok nyttår det andre stedet. Året etter ble det motsatt, og siden det har vi hatt juleferie (inkl nyttår om vi har fri så lenge, det har vi stort sett hatt) annethvert sted.

I desember koser jeg meg. Lager julepålegg, vel det lager jeg i slutten av november, så vi spiser det i desember. Baker julekaker tidlig også, siden vi ikke er hjemme i selve jula, så vi spiser i desember. Lager ikke mye da, altså. Ser på julekalender på tv (om jeg liker den) og skomakergata på dvd. Hører julemusikk og kooooooser meg.

Stresser litt med å få sendt julegaver til den familien vi ikke feirer hos i tide da. Det gikk greit før, men i fjor var det et mareritt, mens min da drøyt tre mnd gamle sønn hyyyyyyyyylte, mannen var på jobb, og jeg skulle rekke posten innen sendefristen klokka fire. Så i år har jeg en personlig frist satt ei uke før postens frist, så det er greit å bli "nesten helt ferdig, men kan levere det i morgen, det når frem likevel", og jeg slipper å stå i den eviglange køa siste dagen... Julekortene koser jeg meg med å lage, og skrive litt i, og gleeeeeder meg til jul.

Og så er det en laaaaaang kjøretur da, som jeg er spent på nå med guttungen som ikke sover hele turen lenger... og vips, så er det juleferie, og lite stress for min del

Gammel 20-09-09, 19:13   #59
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker julen. Vi er blitt flinkere og flinkere til å prioritere samvær med mennesker vi trives med, og fri oss fra pliktløpet. Jeg gleder meg kjempemye til julen i år! Både førjulstiden og høytidsdagene.

Gammel 20-09-09, 19:22   #60
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen så er dette et lett valg. For andre, kan disse valgene bety mye bråk og styr.

Men uansett, hvis feiringen innad i nærmeste familie er i den grad at man faktisk gruer seg til jul, vel, da må man kanskje ta noen valg, tenker jeg. Kanskje er det verdt litt bråk og styr, mest sannsynlig vil evt nye tradisjoner bli noe man blir vant til etter hvert.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.