Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Liker du julen, eller det bare stress?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-09, 14:28   #81
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Liker du julen, eller det bare stress?

Jeg like den ikke før jeg hadde to barn
Etter det ble den en helt annen opplevelse, og jeg koser meg med familien min i julen.

Før syntes jeg det bare var trist, fordi det var så fokus på gaver og press på de tingene.. nå er alt materalistisk lagt vekk, og det er bare fokus på hygge.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 14:43   #82
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker jul og adventstid.

Jeg er jo en sjuske, så jeg kaster ikke bort tiden på å vaske huset fra loft til kjeller og slikt, vi baker det vi har lyst på og ork til, og har i det hele tatt stort fokus på å kose oss og ha det kjekt.

Jeg har stadig vekk planer om å få unnagjort mesteparten av gaveinnkjøpet før desember, for er det noe jeg ikke kan fordra så er det alt det der butikk-kaoset.

Gammel 21-09-09, 17:25   #83
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg elsker jul og adventstid.

Jeg er jo en sjuske, så jeg kaster ikke bort tiden på å vaske huset fra loft til kjeller og slikt, vi baker det vi har lyst på og ork til, og har i det hele tatt stort fokus på å kose oss og ha det kjekt.

Jeg har stadig vekk planer om å få unnagjort mesteparten av gaveinnkjøpet før desember, for er det noe jeg ikke kan fordra så er det alt det der butikk-kaoset.

Veldig enig Lille Ru
Jeg er også sjuskete og tar ikke full husvask bare fordi det er jul. TAr det ikke til jul engang jeg. Altså vasker og tørker støv og sånn da, men ikke tak, vegger og alt det der.
Pakker, mannen og jeg pleier å ta oss fri en hel dag og dra på gaveshopping uten Propellen.

Gammel 21-09-09, 18:48   #84
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har en plan for fremdrift som jeg følger slavisk. Det funker sånn at når planen sier at nå er det og det ferdig, så strykes det fra todo-lista. Selv om det ikke er gjort faktisk. Da rekker jeg alltid å bli ferdig til jul.

Det er den beste metoden. Jeg gjorde sånn i fjor, og følte meg riktig flink som fikk strøket så mange punkter. Ingen så forskjell.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 19:13   #85
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder heller ikke vaske meg i hel til jul, jeg ser virkelig ikke vitsen med å vaske tak, vegger, inni skap, opp-på skap og hva_har_du. Jeg tar en rundvask på kjøkkenet, men det er kun fordi det trengs etter ørten bakeøkter med pepperkaker og mel overalt. Ellers, så vasker jeg litt hele året og har det reint og ryddig nok.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 20:23   #86
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Om det blir stress eller ikke er et valg også synes jeg.
Det er mye man ikke MÅ når julen nærmer seg.
Man må ikke vaske rundt ().
Man må ikke bake masse.
Man må ikke invitere folk hele tiden.
Man må ikke dra på besøk hele tiden.

Etc.

Man KAN bare kose seg og nyte fridagene!

Jeg gjør bare de julegreiene jeg liker. Vi har ikke noe krav om rengjøring av alt i huset i desember. Det er faktisk mer praktisk å ta den runden om våren. Jeg lager julepynt med ungene, baker akkurat så mye som det er koselig å gjøre sammen med barna (vi spiser lite julekaker uansett, så det holder med litt pepperkaker og kakemenn), og setter frem julepynt allerede tidlig i desember. Etter nyttår er jeg egentlig klar for å pakke sammen hele jula.

Gammel 21-09-09, 20:26   #87
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jula pakker jeg ned 1 januar.

Gammel 21-09-09, 22:17   #88
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Julen er koselig, vi har nemlig blitt flinke til å ikke jage rundt på all verdens pliktfamiliebesøk. Før jul samler jeg alle min her så skal vi lage kakemenn osv før vi går og ser på Putti plutti pott

Gammel 21-09-09, 23:07   #89
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er Grinchen. :innrømmer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:17   #90
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jgør det jeg har lyst til, og vi kjøper gaver til svært få. Gir feks ikke gave til noen venner eller venners barn, og har også kuttet voksne søsken som har barn. Lager bare den maten vi vil, og baker det vi har lyst på. I fjor ble det mao. ikke bakt i det hele tatt.

Gammel 25-09-09, 10:23   #91
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:soulmates:

Gammel 25-09-09, 10:34   #92
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jula pakker jeg ned 1 januar.

Det gjør jeg også.
Ser ikke poenget med å la juletreet stå flere dager ut i januar.
Bort med alt 1 januar.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 02:07   #93
Mina34
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2009
Mina34 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Elsker julen, men egentlig aller mest tiden før. Det å pynte og lage i stand til jul. I år blir det ekstra kjekt siden vi nå har et lite knøtt som skal feire jul for første gang. Herlig

Gammel 11-10-09, 12:26   #94
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mest glad i adventstiden jeg. Koser meg med å lage gaver, pakke inn gaver, handle gaver. Lage julekort og pynt sammen med barna. Felles bakedager med familie og venner setter jeg også stor pris på. Bestevenninna og jeg har avtale i år om å hjelpe hverandre med julerengjøringen også, så det blir mindre stess og mer hygge !
Selve juleaften er delvis masete, det samme må jeg si om juleselskapene. De beste julene er når mamma er her og tar med barna på tur på dagen julaften, da får vi hjem glade og spente unger uten masse krutt i kroppen.
1. juledag har vi bursdagsbarn og dette er hans dag. I fjor dro vi til skogs med gode venner, stekte pølser på bål ,spiste sjokoladekake og hadde en kjempeflott dag. Håper å kopiere suksessen i år om været er bra ! Å sitte i skogen, i rimfrost, med bål, varm kaffe og lykkelige unger er mye bedre enn store familieselskaper, småsvette samtaler og fet mat.

Gammel 11-10-09, 12:30   #95
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker desembermåneden, med baking og andre forberedelser sammen med ungene. Og så elsker jeg å pynte juletreet. Selve jula er også koselig, da gjør vi hyggelige ting sammen og slapper av og koser oss. Men det er nok førjulstida som er min favoritt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 12:31   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Du og mannen min. Han må imidlertid bo med meg, som er det helt motsatte. Stakkars. Ungene er like meg, heldigvis, og vi har det fantastisk i julen.

Gammel 11-10-09, 12:34   #97
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver å legge opp til mest mulig kos og ikke stress, men det er jo ikke til å unngå at det blir litt mas med innkjøpene (vi venter alltid til desemberlønningen med å kjøpe, da får vi ikke så god tid) og litt mer mas når vi har julaften hos oss selvfølgelig. Det byttes litt på om vi er hos oss, svigers, min familie, svoger, annethvert år er regelen i utgangspunktet.
Jeg prøver å ha tradisjon på å ha pepperkakebaking i desember for venner og foreldre til barna, da blir det jo fullt hus og presset er jo selvfølgelig å ha huset i presentabel stand. Prøver å legge det til en dag da vaskehjelpen har vært her. Jeg vasker ikke huset rundt før jul, det blir vanlig vask og masse pynting som ungene elsker. Og marsipanlaging.
MEN, i år har vi pratet om å leie hytte på fjellet i hele julen. Bare hyttekos, aking, ski, snø og ingen familieselskaper. Vi har nemlig flust av sistnevnte. Først julaften med familie, alltid en brunch 1 juledag hos svigers eller min tante eller mor. Så 2-to juleselskaper samme dag 2 juledag, da føler vi at vi løper fra sted til sted og på førstnevnte skal vi også ha med en matrett. 3 eller 4 juledag er det vanligvis middag hos en av tantene eller mamma. Og en venninne pleier å ha vennejuleselskap som egentlig er dødskult, men som vi faktisk ikke har orket å gått på hitill pga alt det andre.
Så da får vi se da, om vi får til en annerledes jul i år.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 12:48   #98
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jula er iallfall mye mer kos enn stress. Selv om jeg har det ganske travelt med mange ting utenfor heimen av type avslutning på ditt og datt, i tillegg til alle de andre typiske juleforberedelsene, kan jeg godt finne på å sitte med beina på bordet og PC på fanget om kvelden 23.des, selv om gulvene ikke er vasket og gavene ikke pakket inn. Jeg kan føle meg fryktelig stresset i kortere perioder, à la "Herregud nå jeg få gjort noe med huset, gavene, pepperkakene osv" det som er fordelen (evt. ulempen ) med meg, er at stressfølelsen går fryktelig fort over. Stort sett gleder jeg meg til jul. Vi står rimelig fritt i forhold til hvor vi vil feire jul også, i år blir det hos svigers, så da trenger vi iallfall ikke stresse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 14:07   #99
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Jeg synes julen har blitt mer stress etter jeg ble voksen og fikk barn.
Vi har heldigvis ingen tradisjon på å stresse rundt i alle mulige familieselskaper, så romjula er det jeg liker best med jula, da legger vi opp til mest mulig kos med ungene.
Adventstiden er også koslig, vel og merke om julegavene er unnagjort i god tid, og i år skal vi være ferdige med de til 1 desember har jeg bestemt.
Jeg har aldri skjønt hvorfor man må vaske ned hele huset til jul. For meg er det en mer naturlig ting og gjøre om våren. I jula er det jo mørkt. Ingen som ser om boden er ryddet, eller om kjøkkenskapene er vasket inni.

Gammel 11-10-09, 14:08   #100
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Jeg ønsker meg forresten en hytte på fjellet der vi kan feire jula. Det hadde vært skikkelig koslig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.