Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dømmer du folk etter utseendet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 10:01   #41
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dømmer du folk etter utseendet?

Inni hodet sitt kan man dømme og tenke hva man vil, det skader ingen. Og det gjør nok de fleste i mange sammenhenger.

HI nevnte x factor i innlegget sitt, og det var den type forhåndsdømming som foregår der jeg tenkte på når jeg svarte i tråden. Synlig dømming, flir og latter, grimaser o.l som en stakkar kjenner langt inn i sjela.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:01   #42
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det Polyanna sa.

Ja, jeg dømmer. Både etter utseende og kropp. Jeg prøver å la være, men helt ærlig; så vet jeg at jeg gjør det.

Gammel 18-09-09, 10:03   #43
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror at det er lurt å prate om å akseptere alle mennesker, uansett, men å forvente at barna ikke skal plassere folk på "kartet" er urealistisk. Bare gjennom å snakke om den rosa elefanten, som vi må være grei i mot, og ingen må for guds skyld si at den er rosa, så sier man mellom linjene at det er NOE med rosa elefanter som ikke er helt bra. Barna oppfatter dette, det er jeg overbevist om.

Jeg har derfor ingen forhåpninger om at barna mine skal unnlate å "sortere" mennesker i hodet sitt, men jeg har forhåpninger om at de lærer å behandle alle med respekt.

Jeg mener at det en viktig overlevelsesstrategi for mennesker å vurdere andre mennesker. Vi har ikke mange andre naturlige fiender, enn andre mennesker. Når jeg er ute og går tur alene og ser andre mennesker så danner jeg meg raskt et bilde av hvorvidt disse er en trussel eller ikke. Sjelden bevisst, i alle fall ikke før jeg eventuelt mener at dette er en trussel. Ser jeg to-tre skravlende og leende damer så reagerer jeg med selv å føle meg lett til sinns, kanskje til og med et lite smil. Men ser jeg to-tre ungdommer som ser ut som om de prøver å skjule noe, så er jeg på vakt. Og ser jeg en kar som forsøker å skjule ansiktet sitt og følger etter meg, da går den innvendige alarmen min av.

Og jo, dette går også på utseende. På klær, kroppsspråk, mimikk, øyenkontakt, kroppsholdning, osv. Hvis jeg er ute og trenger å spørre noen om veien, så tar jeg et raskt overblikk før jeg velger hvem jeg spør.

Selvfølgelig. Jeg er enig med deg. som du ser over her var det en litt annen type fornåndsdømming jeg snakket om.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:20   #44
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jag kan ofte tro ting og anta, og like ofte revurdere dette i etterkant.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:29   #45
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så blir jeg ofte blendet av vakre mennesker og tillegger dem altfor ofte andre positive egenskaper.

Jeg tenker helt omvendt. Jeg er skeptisk til pene mennesker helt til de beviser at de er ok folk. Og ja, jeg dømmer. Dessverre. Det er helt forkastelig, jeg er klar over det. Siden jeg forlanger at folk tar meg seriøst selv om jeg er overvektig, så må jeg jobbe med meg selv og slutte å automatisk tenke "stick insect with no soul" når jeg ser en svært tynn kvinne.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:30   #46
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde det i mye større grad før enn nå, men jeg gjør det nok en del fremdeles. Men, når det er sagt, kropp og fremtoning har like mye å si.

Også må jeg få si at på FP har jeg lært å like mange forskjellige mennesketyper, så jeg liker å tro at det har gjort meg mindre dømmende.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 10:58   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tenker helt omvendt. Jeg er skeptisk til pene mennesker helt til de beviser at de er ok folk. Og ja, jeg dømmer. Dessverre. Det er helt forkastelig, jeg er klar over det. Siden jeg forlanger at folk tar meg seriøst selv om jeg er overvektig, så må jeg jobbe med meg selv og slutte å automatisk tenke "stick insect with no soul" når jeg ser en svært tynn kvinne.

Setter du likhtstegn mellom pen og tynn?

Gammel 18-09-09, 11:00   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Setter du likhtstegn mellom pen og tynn?

Jepp! Altså ikke sånn i teorien, men i praksis, så gjør jeg nok det. Det skal veldig mye til før jeg har forståelse for en tynn person som klager over utseendet.

Gammel 18-09-09, 11:02   #49
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp! Altså ikke sånn i teorien, men i praksis, så gjør jeg nok det. Det skal veldig mye til før jeg har forståelse for en tynn person som klager over utseendet.

Du er så kjemperar på akkurat det altså. Jeg synes pen/stygg og tynn/tykk er to helt forskjellige variabler.

En pen person slutter ikke å være pen om vekten øker altså.

Gammel 18-09-09, 11:05   #50
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En pen person slutter ikke å være pen om vekten øker altså.

Nei, det synes ikke jeg heller, altså. Jeg mente VIRKELIG ikke å si at tjukke mennesker er stygge! Jeg er vel heller sånn at jeg synes at 99 % av de jeg møter er penere enn meg.

Jeg har dårlig erfaring med de "veldig pene" fra barne- og ungdomstiden, og det sitter igjen. Jeg tror liksom ikke at ekstremt pene mennesker vil ha noe med meg å gjøre. Det gjelder både kvinner og menn.

Gammel 18-09-09, 11:06   #51
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel heller sånn at jeg synes at 99 % av de jeg møter er penere enn meg.

Seriøst, du trenger en realitetsorientering. Det er helt på viddene dette altså.

Gammel 18-09-09, 11:07   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg mente VIRKELIG ikke å si at tjukke mennesker er stygge!

Selvfølgelig ikke, men det er akkurat like meningsløst å tenke at alle som er tynne er pene.

Gammel 18-09-09, 11:08   #53
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Selvfølgelig ikke, men det er akkurat like meningsløst å tenke at alle som er tynne er pene.

Helt klart. Men når TYNN blir Det Ene™, så blir det vanskelig å skille tynn fra andre positive ting. Det blir som i AbFab, der søsteren til Patsy får oppføre seg akkurat som hun vil, "because she's THIN!!".

Gammel 18-09-09, 11:10   #54
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Hva er å dømme folk etter utseende?
Dersom det er å ha fordommer/tenke sitt, så gjør jeg det, men om det er å vise utav hva man tenker, så nei.

Jeg reagerer på folk som fremstår som skitne og ustelte, på "jåledukker" og "pumpegutter", på hentesveis og platinablondiner med pulesveis, helårsbrune osv. osv. Det skal imidlertid MYE til for at jeg ikke klarer å møte det andre mennesket på en bra måte, og jeg kunne aldri avvist eller vært ekkel med noen pga. utseende.

Jeg prøver å ikke overføre mine fordommer til ungene, men det er jammen ikke lett alltid ...

Gammel 18-09-09, 11:38   #55
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Videre på digresjonen: Jeg tror det er veldig lett å tenke at de som har det vi selv ønsker oss, er pene, uansett hva det er. Jeg syns folk med flott munn og vakre, jevne, hvite tenner er pene, nesten uansett. For det ønsker jeg meg så veldig. En her inne nevnte at "pen hud" = "pen dame" for hennes del, og så er det visst mange som tenker "tynn" = "pen". Det satte noen komplimenter jeg har fått i et nytt lys, da det gikk opp for meg.

Gammel 18-09-09, 11:51   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det synes ikke jeg heller, altså. Jeg mente VIRKELIG ikke å si at tjukke mennesker er stygge! Jeg er vel heller sånn at jeg synes at 99 % av de jeg møter er penere enn meg.

Jeg har dårlig erfaring med de "veldig pene" fra barne- og ungdomstiden, og det sitter igjen. Jeg tror liksom ikke at ekstremt pene mennesker vil ha noe med meg å gjøre. Det gjelder både kvinner og menn.

Men det er jo ofte slik. Iallfall når man er yngre.

:mimrer tilbake om den gang jeg ikke fikk være med i klubb med venninnene mine, for det bare var de tynne som kunne være med:

Gammel 18-09-09, 12:08   #57
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Fordommer er hjernens måte å sortere og forenkle og navigere på. Også på utseende:

- Møter jeg en dame som ser 100 % ut som en bimbo, som åpenbart har brukt masse tid på den looken, så forventer jeg meg en viss, eh, type hjerneaktivitet også. Jeg blir vldig overrasket om en smart dame velger et sånt utseende. Dette er en fordom basert på en del empiri, syns jeg.
- Folk som er veldig uflidde utstråler slurv og sjusketakter og jeg vil automatisk forvente det samme på andre områder
- Jeg forventer ikke å finne en treningssoulmate når jeg treffer folk som er svært overvektige. Den har jeg blitt overrasket på såpass ofte at den begynner å falme.

Og så blir jeg ofte blendet av vakre mennesker og tillegger dem altfor ofte andre positive egenskaper.

Jeg fikk ikke prikket Polyanna, men hun sier det jeg tenker.

Gammel 18-09-09, 12:25   #58
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser folk og tillegger de egenskaper etter hvordan de ser ut, helt uten å tenke over det. Men jeg er veldig åpen for at folk ikke er slik jeg tror de skal være.

Går man med miniminiskjørt, høye støvletter, Kortkort topp som så vidt dekker puppene, blondt pulehår og tygger tyggis på høygir, så er ikke den første tanken min at "Hey! Hun der er sikkert en fantastisk intelligent dame som jeg ivrer etter å diskutere Viktige Saker med."

Det er bare sånn det er .

Gammel 18-09-09, 13:25   #59
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jepp.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 13:33   #60
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har samme erfaring, og den sitter veldig godt i. Jeg tror automatisk at jeg er totalt uinteressant som person for de pene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58.