Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Franskbrød/loff

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-09, 12:23   #41
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Franskbrød/loff

Loff er tilbehør. Fine rundstykker kan vi ha til frokost eller lunsj i helgen, men det er heller sjeldent det skjer. Jeg liker aller best nybakt grovbrød.

Gammel 15-09-09, 12:30   #42
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Loff er tilbehør, vi har det veldig sjelden i hus. Poden har heller aldri fått det med i matpakken.
Da jeg jobbet i barnehage i Oslo var det mange barn som hadde med loff med nugatti på

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:36   #43
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Uten FP, da? Er det vanlig med franskbrød/loff i matpakken?

Vet ikke hvor vanlig det er med loff, men poden kunne i forrige uke glad og lykkelig fortelle meg at han hver dag i høst har byttet bort en skive med leverpostei mot en skive loff med nugatti, Den han byttet med har bare loff med nugatti i matpakken og vil visst mye heller ha grovbrød med leverpostei.
(Har sørget for at han ikke bytter mer, han får heller med en skive eller to ekstra)

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:49   #44
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hvorfor? Det har vel rett og slett bare med hvor viktig jeg synes kosthold og det å spise balansert og god mat så ofte som mulig er.

I mitt hode er det slik at dersom vi sørger for å spise ordentlig næringstett og god mat som en basis, så har vi mulighet til å skjeie ut med andre ting i tillegg. Men helst aldri som erstatning for ordentlig mat, men i tillegg. Jeg synes det å ha et stabilt blodsukker jevnt over er viktig for helsen, - og konsentrasjonen i skolesammenheng. Og sammen med det at det ligger i ryggmargen min å velge og finne de beste alternativene, så hadde det bare aldri falt meg inn (om det så snødde) å kjøpe loff. Det finnes så utrolig mange bedre alternativer.

Jeg hadde fint kunne sende pannekake med poden, men ikke lyse mel og sukker pannekaker, men grove med godt med egg og olje i, med bær på. Da vil måltidet bestå av byggesteiner (proteiner), langsom energi (karbohydrater), sunne fettsyrer (oljen), og antioksidanter (bær). Balansert og sunt måltid.

Ja, jeg spør ikke om hvorfor du mener at man ikke skal ha loff som en del av det vanlige kostholdet, men da jeg leste det forrige innlegget ditt leste jeg deg som om du hadde steilet ved å bruke det som mat i nødstilfelle, og det kan jeg ikke skjønne vitsen med.

Man har ikke noe mindre balansert og sunt kosthold om ungene spiser loff til skolemat tre ganger i året enn om de ikke gjør det, mener jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:52   #45
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med Teofelia her. Loff er ikke akkurat gift heller (i alle fall ikke for de fleste av oss).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:53   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet hvor godt Poden fungerer på lavt blodsukker (omtrent like godt som jeg selv gjør ), og jeg ville derfor ikke gitt ham loff med nugatti (eller brunost, da, for å ta noe vi i alle fall har i kjøleskapet) som eneste matpakke, ikke som et engangstilfelle heller. Det henger ikke sammen med en helhetsvurdering av hvor balansert og sunt kostholdet hans er, det er fordi det ville gå kraftig ut over denne ene spesifikke skoledagen. Loff med karbonade på, derimot, ville jeg ikke hatt skrupler med å sende med ham en gang i blant.

Gammel 15-09-09, 12:58   #47
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, jeg spør ikke om hvorfor du mener at man ikke skal ha loff som en del av det vanlige kostholdet, men da jeg leste det forrige innlegget ditt leste jeg deg som om du hadde steilet ved å bruke det som mat i nødstilfelle, og det kan jeg ikke skjønne vitsen med.

Man har ikke noe mindre balansert og sunt kosthold om ungene spiser loff til skolemat tre ganger i året enn om de ikke gjør det, mener jeg.

Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å forklare helhetsvurderingen som ligger bak. Jeg ser ikke poenget så lenge det finnes så mange andre bedre alternativer. Det alternativet finnes liksom bare ikke i boken min. Både fordi jeg tenker som jeg gjør om mat og livet generelt, og fordi jeg ikke ser noen grunn til å tukle med blodsukkeret og dermed konsentrasjonsevnen til ungen den skoledagen når det går an å gjøre det mer konstruktivt.

Gammel 15-09-09, 13:13   #48
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann er oppvokst med Wittenberger (= loff) som basisbrød. Det er jamen forskjell på folk.

I nødstilfelle sender jeg gjerne med noen bensinstasjonsbrødskiver dersom vi ikke har noe fornuftig brød i huset. Det er hva man gjør til hverdags som teller, loff eller nudler en gang i blant spiller da ingen rolle.

Gammel 15-09-09, 13:20   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke poenget så lenge det finnes så mange andre bedre alternativer.

Poenget til Teo var vel at det er ikke alltid det finnes så mange andre bedre alternativer. Som f.eks. når klokka er 22:50 søndag kveld, man har glemt å kjøpe brød og man ikke har tid til å bake ett hvis man i tillegg skal ha en full natts søvn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 13:31   #50
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Poenget til Teo var vel at det er ikke alltid det finnes så mange andre bedre alternativer. Som f.eks. når klokka er 22:50 søndag kveld, man har glemt å kjøpe brød og man ikke har tid til å bake ett hvis man i tillegg skal ha en full natts søvn.

Poenget mitt var at jeg ikke mener man MÅ ha brød i maten, det går an å tenke litt utover det. Man kan velge noe annet og sunnere. Knekkebrød, koke egg, lage omelett, steke en sunn pannekake mens en spiser frokost, osv. I min verden finnes det alltid noe annet enn loff.

Gammel 15-09-09, 13:34   #51
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt var at jeg ikke mener man MÅ ha brød i maten, det går an å tenke litt utover det. Man kan velge noe annet og sunnere. Knekkebrød, koke egg, lage omelett, steke en sunn pannekake mens en spiser frokost, osv. I min verden finnes det alltid noe annet enn loff.

Og i min verden har det forekommet (ca. to ganger, that is) at det ikke finnes egg, knekkebrød, grovt mel eller annet som egner seg i en matpakke.

Gammel 15-09-09, 13:36   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min verden finnes det alltid noe annet enn loff.

Du har tydeligvis ikke kommet hjem fra ferie sent søndag kveld, til tomt kjøleskap og stengte butikker. Utvalget på 7-11 er begrenset.

Jeg er så trygg på kostholdet vårt i hverdagen at en matpakke med loff en gang hvert jubelår ikke akkurat holder meg våken om nettene.

Gammel 15-09-09, 13:39   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så nøye med at hvert enkelt måltid skal være helt riktig sammensatt. Om jeg hadde vært det så hadde jeg vært søvnløs overfor min sønns diett som stort sett er sånn at til hver middag spiser han enten kjøttet/fisken eller grønnsakene eller stivelsen (pasta/potet/couscous), aldri alle gruppene og sjelden to.

Så han hadde jeg glatt sendt med loff for en gangs skyld.

Gammel 15-09-09, 13:41   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ikke så nøye med at hvert enkelt måltid skal være helt riktig sammensatt. Om jeg hadde vært det så hadde jeg vært søvnløs overfor min sønns diett som stort sett er sånn at til hver middag spiser han enten kjøttet/fisken eller grønnsakene eller stivelsen (pasta/potet/couscous), aldri alle gruppene og sjelden to.

Blobben er også slik: den ene dagen spiser hun kun grønnsakene, neste dag spiser hun utelukkende kjøttet. Den ene dagen plukker hun av pålegget og spiser bare osten og skinka, mens neste dag vil hun ha brød med bare smør.

Jeg tenker som så at så lenge det er noenlunde jevnt fordelt og snittet for uken utgjør et balansert og sunt kosthold, kan hun like gjerne styre det selv.

Gammel 15-09-09, 13:50   #55
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Blobben er også slik: den ene dagen spiser hun kun grønnsakene, neste dag spiser hun utelukkende kjøttet. Den ene dagen plukker hun av pålegget og spiser bare osten og skinka, mens neste dag vil hun ha brød med bare smør.

Jeg tenker som så at så lenge det er noenlunde jevnt fordelt og snittet for uken utgjør et balansert og sunt kosthold, kan hun like gjerne styre det selv.

Enig. Jeg bestreber meg på at mat skal være nevrosefritt her i huset (nå mener jeg ikke at de som er mer nøye enn meg har nevroser på det altså). Og at et sunt kosthold går inn som en ubevisst vane. Det er for mye fuss og spetakkel rundt mat synes jeg, men det er bare min mening.

Gammel 15-09-09, 13:55   #56
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du har tydeligvis ikke kommet hjem fra ferie sent søndag kveld, til tomt kjøleskap og stengte butikker. Utvalget på 7-11 er begrenset.

Nei, da har vi som oftest handlet inn før ferie og har i fryseren. Og når vi har hatt hastereiser, så har jeg hivd jeg eksisterende brød i fryseren på vei ut. Og skjer ikke dette, så har vi knekkebrød i skapet. - Er det virkelig så uvanlig å ha knekkebrød i skapet?

Men så er nå jeg sånn at jeg liker å ha backup-planer for det meste. (Jeg svarer bare på hva jeg tenker / mitt forhold til loff, som spørsmålet var i HI. Jeg prøver ikke å si at andre tar feil eller bør gjøre noe annerledes altså. )

Gammel 15-09-09, 13:58   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns ikke en hel matpakke med knekkebrød er så veldig mye bedre enn loff, for å være helt ærlig. Vi har desverre ofte ikke plass i fryseren til å "slenge" et brød inn før vi drar. Vi gjør det når vi husker det/har plass, men siden jeg ikke syns det er krise med loff i sånne krisetilfeller så er det ikke viktig for meg å planlegge slikt på forhånd.

Gammel 15-09-09, 14:22   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det kunne rett og slett ikke ramle meg inn å bruke tid og energi før ferien (når alt er kaotisk for å bli ferdig i tide) til å planlegge måltidene etter ferien. Jeg mener, jeg er heldig hvis jeg klarer å pakke ferdig før kl. 04 om natten før vi reiser.

Og grunnen til at det ikke kunne ramle meg inn å bruke tid og energi på det, er at jeg ikke synes det er viktig overhodet. Ungene synes det er kjempegøy å avslutte ferien med pizza fra Peppes, og hvis det er loff som er å få tak i til dagen etter, så er det det de får den dagen.

Og for ordens skyld kan jeg legge til at mine unger har langt over gjennomsnittet sunne matpakker og kostholdsvaner generelt, så dette er ikke et område jeg tar lett på. Jeg synes bare det er forskjell på å være god og være fanatisk.

Gammel 15-09-09, 14:29   #59
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Jeg synes i grunnen det er litt dårlig gjort å kalle andres tankegang nevrotisk og fanatisk bare fordi de tenker annerledes enn dere. Dette går rett og slett på verdier og interesser. Det finnes mennesker som heller hadde sendt ungene sine avgårde i skitten ull enn i bommul i minus 10 grader ute, det finnes mennesker som uten problemer hadde gått for bomulsvarianten. Det finnes mennesker som lett kjøper loff i et nødstilfelle, og det finnes mennesker som lett finner andre løsninger.

Det har med verdier å gjøre, og jeg kjenner jeg blir knallsur av at dere trekker inn ordene nevroser og fanatisme i denne diskusjonen.

Gammel 15-09-09, 14:48   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg synes i grunnen det er litt dårlig gjort å kalle andres tankegang nevrotisk og fanatisk bare fordi de tenker annerledes enn dere.

Beklager, DM! Du har selvsagt helt rett, og det var dumt sagt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.