|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?
Til enkelte måltider, og ikke hver dag, ikke engang flere ganger i uka. Og aldri et helt glass. Gjerne juicer basert på blåbær, aronia og sånt. Druejuice. Mørke juicer. De spiser nemlig ikke blåbær og aronia rent. Og det hender jeg har litt i smoothies. Som en del av et måltid, altså. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Ringskrømt
|
Det er jo en kilde til vitaminer og antioksidanter. Eller er du uenig i det? Mine bruker vann som tørstedrikk, men får likevel et glass juice hver dag. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Har fått viljen sin
|
Ikke uenig nei. Mine spiser såpass mye grønnsaker, i tillegg til at de får frukt i barnehagen, at jeg ikke ser behovet. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Ringskrømt
|
Det er jo veldig greit å ha unger som fråtser i grønt. Jeg har inntrykk av at unger ikke får i seg nok frukt og grønt - hvertfall gjelder det min ene, så her i huset er juice en viktig drikk. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?Vi burde vel egentlig hatt mer juice enn det vi har. Gutta liker det godt, men vi glemmer å kjøpe det. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Kontrollfrik
Enig. Mine barn spiser en del grønnsaker, men langt fra nok, etter min mening. De spiser mye brokkoli, blomkål, paprika, agurk, gulrøtter og sikkert en del mer også, men de spiser ikke salat, f.eks. Heller ikke purre, og ikke tomater naturell. Og når det gjelder frukt, går det mye i epler, pærer og bananer, og jeg ser gjerne at de får i seg frukt med høyt antioksidantinnhold i tillegg. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?JEG syns det er en uting at man absolutt skal kalle alt ENTEN "sunt" eller "usunt". Noen ting er faktisk "sunt i passe mengder, usunt med mer enn litt hver dag!". Noen har en tendens til å tenke at "sunt" = "bare å tylle i seg så mye man orker".
|
|
|
#69 |
|
Har fått viljen sin
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sorry, mente ikke noe vondt med det, men jeg synes ikke du kan si at det var uventet fra min kant, for jeg har aldri lagt skjul på at jeg ikke synes noe om kaloritelling og jeg mener en kalori ikke bare er en kalori, det kommer an på hvor kaloriene kommer fra. Akkurat der tror jeg nok vi er uenige og det får vi altså bare være. Jeg kom med et motsvar til Skremmerns innlegg om at alle "burde" telle kalorier.
|
|
|
#71 |
|
I mål
|
Ja, jeg er jo enig i at ikke alle bør telle kalorier. Jeg teller ikke kalorier selv. Man trenger ikke telle kalorier for å vite at det er en del i juice. Grunnen til at det var uventet fra din kant er ikke innholdet i det du skriver, men at jeg trodde du hadde en viss forståelse for at dette ikke er SÅ lett som det høres ut som "det er jo bare å spise sunt og bevege seg". Jøss ja. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nymotens gammeldags
Haha nei, er du gal, jeg vet jo at det ikke er så lett, og det mener jeg ikke at det er. Skremmern er jo langt fra overvektig så jeg tenkte mer på henne da jeg skrev det, tenkte jo ikke på slanking. Og jeg synes det er litt trist at folk unngår sunn mat pga. kalorihysteri. Er nok litt "brent" etter fartstid på forskjellige slankefora, der man for all del ikke må spise makrell i tomat og avokado og nøtter, for det er jo sååå usunt pga. kaloriene. Heller spis seigmenn og mager prim, liksom. Så gale er det jo enkelte steder, så det lyser nok gjennom at jeg ikke helt har sansen for kaloritelling. Heller lavkarbo, men det er jo min mening. Hva andre gjør får jo være opp til dem.
|
|
|
#73 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?Jeg drikker et glass eplejuice til frokost hver dag. Storebror får med seg en blanding av ca 50/50 eplejuice og vann på skolen. Rein juice er for tøft for magen hans, da han ikke tåler sukker noe særlig.
|
|
|
#74 |
|
Kontrollfrik
Det ER jo mye kalorier i nøtter og makrell, men det er jo helt vilt å påstå at det ikke er sunt av den grunn. Det er mye som er sunt som inneholder massevis av kalorier. Kalorier er jo ikke det samme som sunt/ usunt. Og så kommer det jo selvsagt an på mengden også. Alle skjønner at det ikke er sunt å spise 25 makrell-i-tomat-bokser hver dag. Og alle skjønnner at det ikke er sunt å pælme ned med cola zero. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, jeg husker godt alle de absurde innleggene på vektklubb.no da jeg var der inne. Folk turte ikke å ta tran pga. kaloriene, de lurte på hvorfor mørk sjokolade var mer anbefalt enn lys fordi "det er jo mer kalorier i mørk, så da er den jo mer usunn"? Folk oppfordret også hverandre til å heller spise feks. Nugatti eller sukret syltetøy i stedetfor fet fisk på skiva, for da sparte man kalorier (det vet jeg ikke om man gjør, men de mente hvertfall det), avokado kunne da ikke være sunt, det var jo såå masse kalorier i det osv.
|
|
|
#77 |
|
I mål
|
Jeg er ikke så orientert i slike absurde innlegg, men jeg forstår hva du mener, Iset. Jeg spiser forresten et tonn makrell i tomat hver dag, og er fullt klar over at sunt/usunt ikke er et skille som settes ved kaloritelling. Det som er med juice er at slik jeg ser at mange bruker den, likestilt med melk/vann ved måltider, blir inntaket stort og ungene velger bort det andre. Og det synes jeg det kan diskuteres hvor sunt det er. Vi har også et eksempel i nær familie (...) hvor ungene stadig får eplejuice mellom måltidene, og da ville det vel vært bedre å ha igjen mer plass til grønnsaker når maten faktisk ble servert. Jeg ser også at juice servert TIL mat fortrenger den maten som faktisk var ment spist. Sist redigert av apan : 12-09-09 kl 21:06. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?Jeg drikker somregel et glass for dagen i alle fall, enten på jobb eller hjemme. I noen perioder to, i andre ingen.
|
|
|
#79 |
|
Tankefull
|
Sv: Hvor mye juice bør man drikke?Begrenser til ett glass om dagen. Hvor stort glasset er varierer.
|
|
|
#80 |
|
saftig
|
Nemlig!
|
![]() |
|