Sv: Må skolen være slik som den er nå?
Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.
Jeg veit ikke helt om jeg egentlig har sagt noe om tre-inndeling i det hele tatt? Det er kanskje noen andre som har vært inne på det også? :skumleser tråden: Jeg nevnte at vi har prøvd ut differensierte grupper (og ja, de var for så vidt delt i tre, men jeg opplevde ikke det som ideelt). Meget mulig det høres spennende ut, det hjelper bare så lite når det ikke virker. Hattie fant som nevnt at nivådeling ikke gir økt læringsutbytte.
Kanskje jeg var litt rask i gjennomlesningen min her..
Men nivåindeling må da være mer ideelt? Da tenker jeg i den forstand at man får oppgaver tilpasset den enkelte elevs nivå og på den måten kunne tilby ekstra hjelp for de som trenger det, og ekstre utfordringer for de som trenger det.
Mener jeg leste i en eller annen tråd her inne om noen som nevnte den amerikanske skolen hvor man har "no student left behind" som mål, og det er jo i og for seg et ganske flott mål å ha. Samtidig så må man jo også sørge for at de som trenger litt mer å bryne seg på får det. Det er fort gjort for elever både i ene og andre enden av skalaen kjeder seg og mister interessen for skolen.
|