Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ideell barnehagestart? Finnes det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-09, 22:15   #7
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Idéell barnehagestart? Finnes det?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Det er et vanskelig spørsmål synes jeg. Ikke minst fordi barnehager er ulike, og ikke minst vil "hjemme" ha svært ulikt innhold.

Jeg tror at barn fra ca 1 år har behov for at ting skjer, behov for et visst sosialt nettverk som inkluderer flere barn og voksne, og litt ulike utfordringer i hverdagen, om det er hjemme eller i barnehagen er ikke så viktig kanskje.

Det er iallefall viktig at hvis man går hjemme med barn i denne alderen, så er det en jobb, en jobb man må være bevisst på, sette seg inn i utfordringer og løsninger, og ha noen mål å jobbe etter, slik at det å bli hjemme ikke blir oppbevaring eller "vi venter" periode, hvor det eneste som skjer er sen frokost, litt husarbeid og litt TV før middag.

Har ikke lest mer enn litt av denne tråden. Men må si meg enig med det Pusurkine skriver her.

Snuppa er akkurat 14 mnd og begynner barnehage på mandag. Hun er superklar! Har vært med masse ved henting/levering av storebror og gråter hver gang vi må gå derfra. Hun gikk tidlig, snakker en god del og er svært sosial og kontaktsøkende (mot barn). Men selv om hun er aldri så klar for barnehage, vil jeg si at det ideelle hadde vært å være hjemme med henne lenger - HVIS vi hadde et stort nettverk av naboer og venner med barn som vi kunne omgås og leke med på dagtid. Mener helt klart at hun har behov for å leke med andre barn nå. Jeg er overbevist om at hun får det fint i barnehagen. Men selv om hun er aldri så sosial, så er hun likefullt en liten mammadalt...

Jeg har ikke dette sosiale nettverket som skal til. Da vil jeg si at det som er nest best er korte dager i barnehage. Jeg jobber noe redusert og har andre arbeidstider enn min mann, så heldigvis får ikke våre barn så lange dager i barnehagen som mange andre. Hadde vi hatt økonomi til det skulle jeg gjerne jobbet mindre enn det jeg gjør også.

Forøvrig er jeg sikker på at det er store individulle forskjeller. Det som er riktig for ett barn er ikke riktig for et annet. Og nei, det er ikke farlig for barn å kjede seg, men noen barn kjeder seg mye fortere enn andre og har kanskje et større utbytte av barnehagen. Eldstemann her f.eks. Det er først nå nettopp, i en alder av 3, at han klarer å leke noe særlig alene. Men igjen, nei ikke farlig om han kjeder seg, men jeg tror det kunne blitt i overkant både for han og for oss om han ikke hadde hatt barnehagen eller et veldig stort nettverk.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.