Sv: Burde vi lukke Norge for asylsøkere?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Men du synes ikke det er en fryktelig tanke at vi forvalter vår hjelp til mennesker i nød etter moralen "survival of the fittest"? Ettersom vi tar i mot flere av de som greier å komme seg ut på egen hånd enn på de som ikke greier det? Så de som ikke på egenhånd greier å ta seg frem til Norge, de kan bare sitte der?
Jeg har tenkt litt på det, og rent praktisk sett er jeg enig at slik status er i dag, blir det slik. Men jeg er aldeles ikke like overbevist om at det moralsk riktig.
Det er dessverre et dilemma. Men vi kan faktisk ikke gå inn i diktaturer og hente ut folk, uten å gå til krig, slik som i Irak og Afganistan. Det er selvsagt trist at det er slik. Man må jobbe for å bedre forholdene til alle som trenger hjelp, enten det er fattigdom, forfølgelse eller krig, og det er et fryktelig stort og globalt problem. Men når man først har klart å flykte, bør man ikke møte stengte dører fordi man har flyktet på egenhånd og ikke sittet og ventet på hjelp fra FN. Jeg synes vi generelt sett burde ta i mot flere flyktninger, enten de kommer som FN-flyktninger eller søker asyl på egenhånd.