Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken skolesekk til en som skal begynne på skolen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-09, 01:52   #81
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken skolesekk til en som skal begynne på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg har som student brukt sekk fra Beckmann og var veldig fornøyd, nå bruker yngste sønnen min sekken og er også fornøyd. Det er bare et minus med de skolesekkene vi har hatt. De kan ikke vaskes i vaskemaskin, og etter at sekken i dag, igjen, er tømt full av noen andres sjokolademelk er jeg rimelig oppgitt. Og forbannet. Så sekker bør kunne vaskes i dagens mobbeverden. Fy så lei jeg er.

Jeg har vasket snuppa sin 2 år gamle Beckmann sekk i maskinen to ganger siste mnd pga. kakaomelkuhell Det gikk strålende det, bare husk å ta ut meldingsbok og evt. mobiltelefon

Gammel 10-06-09, 09:49   #82
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har hatt Bergans til vår førsteklassing. Veldig fornøyd med den. Men du bør ta med skolebarnet for å prøve sekken når du kjøper den, for å se hva som passer på ryggen.

Når det gjelder penal, kjøpte vi først et slikt penal med masse strikker som man kunne stikke fargeblyantene inn i. Fint og oversiktelig tenkte vi. Men for vår datter ble det for mye styr å sette fargeblyantene inn hele tiden at de enten ble liggende å flyte i sekken, eller at hun brukte altfor mye tid på skolen på å sette dem på plass, og gjerne i riktig rekkefølge. Derfor kjøpte vi et rundt og avlangt penal med glidelås. Etter at vi gjorde det klarer hun mye lettere å holde orden. Læreren har også tatt dette opp på foreldremøte og anbefalt alle å kjøpe slike penal til barna sine, så det er nok ikke bare min datter som styrte veldig med dette.
Et eksempel:

Av tegnesaker, anbefaler jeg Faber Castell Jumbo Grip og Faber-Castell Jumbo Grip Pencil:

Disse er trekantformet i fasong og har små "puter" som gjør at de ligger bedre i hånden til barna. Tusj er ikke nødvendig og ofte uønsket. I tillegg har vår datter en linjal, et godt viskelær og en god barnesaks i penalet sitt. Jeg passer på å spisse blyantene med jevne mellomrom og har fått mye ros fra lærer om at hun har fint penal som alltid er i orden.

Lykke til med skolestart!

Gammel 10-06-09, 10:00   #83
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hvor mye penger jeg bruker på å kjøpe fargeblyanter og gråblyanter i løpet av et skoleår. Eldstemann er grei, han mister aldri noe. Jentene derimot er kriminelle, minstepropellen er verst. Til skolestart fikk minstepropell et fint rundt penal med fargeblyanter (trekantede), gråblyant, spisser og viskelær. Alt var merket. Til høstferien måtte jeg kjøpe fullstendig nytt innhold til penalet. Det eneste som lå der var en en liten stump av en fargeblyant. Resten var borte. Ny forsyning, mesteparten borte etter noen dager. Til jul fikk hun over 30 gråblyanter, borte før vinterferien. Så prøvde jeg at hun fikk med seg en blyant med det resultatet at hun sjeldent har noe å skrive med og må låne. Hele penalet har en egen evne til å bli borte. Hvor det er vet ingen og på det lengste var det borte i over 5 uker. Plustelig en dag lå det på rommet hennes. :merkelige saker:

Gammel 10-06-09, 10:01   #84
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En annen ting, det er masse skolesekker nå, og så lenge du ikke bor på et lite sted er det nok lite sjanse for at de går tomme for dem. Vi kjøpte før sommeren i fjor, for å sikre oss, men når det kom til slutten av juli/starten av august, kom det masse nye sekker til butikkene.

Gammel 10-06-09, 10:03   #85
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg vet ikke hvor mye penger jeg bruker på å kjøpe fargeblyanter og gråblyanter i løpet av et skoleår. Eldstemann er grei, han mister aldri noe. Jentene derimot er kriminelle, minstepropellen er verst. Til skolestart fikk minstepropell et fint rundt penal med fargeblyanter (trekantede), gråblyant, spisser og viskelær. Alt var merket. Til høstferien måtte jeg kjøpe fullstendig nytt innhold til penalet. Det eneste som lå der var en en liten stump av en fargeblyant. Resten var borte. Ny forsyning, mesteparten borte etter noen dager. Til jul fikk hun over 30 gråblyanter, borte før vinterferien. Så prøvde jeg at hun fikk med seg en blyant med det resultatet at hun sjeldent har noe å skrive med og må låne. Hele penalet har en egen evne til å bli borte. Hvor det er vet ingen og på det lengste var det borte i over 5 uker. Plustelig en dag lå det på rommet hennes. :merkelige saker:

Min datter er langt fra den flinkeste å holde orden, men hun har omtrent ikke mistet en eneste fargeblyant eller blyant. Til og med viskelær mister hun sjelden. Derimot tegner hun så mye at vi må kjøpe nytt fordi det blir brukt opp.

Gammel 10-06-09, 10:25   #86
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere som har med barna for å kjøpe sekk, lar dere dem velge helt fritt etter design, eller styrer dere dem til den sekken dere synes sitter best?

Sekken må sitte godt på ryggen og passe, utover det får han velge fritt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:37   #87
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her vi bor har de kommende førsteklassingene fått orange sekk fra fylkeskommunen. Jeg tenker som så at det er en grei begynnersekk og at det ikke akkurat gjør noe at den "roper" til bilister at "Her kommer det en seksåring, ta dere i akt!". Men jeg er usikker på passformen til den sekken, syns ikke den ser ut som den sitter noe godt på ryggen til gutten vår, som er veldig lang. Dessuten syns jeg selve sekken rommer lite. Så det blir nok til at vi kjøper ny skolesekk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:39   #88
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innser nå at jeg er en sekkignorant mor. Eldstemann fikk ved en tilfeldighet to sekker da han startet skolen i 2000. Siden den ene sekken (en blå Bergans-sekk) ikke ble brukt og bare ble liggende på loftet, fant vi ut at vi kunne bruke den da yngstemann startet skolen i fjor. Men han er den eneste med en litt BÅRING sekk da, de nyere sekkene er mye mer bling bling.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 10:47   #89
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss har ungene kun de bøkene de har lekser i med seg hjem. Resten blir værende på skolen. De har ikke pennal med seg. Jeg valgte Bergans-sekk mest pga lav vekt, men ungene mine hadde ikke hatt noe problem med å bære en sekk med 1 lesebok og 2-3 kladdebøker oppi. Vi har kort skolevei men uansett så føler jeg meg rimelig trygg på at de hadde klart å bære sekken sin uten at jeg hadde trengt å bekymre meg så veldig. Jeg tror heller ikke ryggen min har tatt skade av skolesekkene på 80-tallet med metallstenger i ryggen uten polstring til og fra skolen i 8 år før jeg fikk Amanda-sekk.

Gammel 10-06-09, 11:19   #90
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Vi har Beckmann-sekker til våre førsteklassinger.

Fordeler:
Catchy design og masse duppeditter (for ungene)
Solid rygg og godt bæresystem med mage- og brystbelte
Regntrekk
Lokk
Plass til A4-mapper uten problem
Gode reflekser osv

Ulemper:
Den er TUNG! Vi måtte gå til innkjøp av Trollsekker til turdag. Men trollsekkene er ganske små og har ikke plass til A4-materiell - i hvert fall ikke de vi kjøpte, men mulig de finnes i større størrelser.

Kommer til å styre valget mot Bergans når de skal ha ny sekk om noen år, tror jeg.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:30   #91
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Du kan ikke regne med å få et ekstra sett med bøker. Selv ikke om det er anbefalt av PPT og BUP og bestemt på samarbeidsmøte. Her har de ikke nok bøker til alle i klassen en gang. Til neste år skal jeg gjøre som en vennine anbefalte. Når de får med bøkene hjem for å legge bokbind på de så bare beholder jeg de. Kanskje ungen kan få gjort lekser neste år. :håper:

Foreløpig har jeg større tro på at skolen skal skaffe ekstra bøker, enn at flyselskapene skal gi ham mat. Men som sagt, er vi heldige, blir det ikke noe problem.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:32   #92
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Her vi bor har de kommende førsteklassingene fått orange sekk fra fylkeskommunen. Jeg tenker som så at det er en grei begynnersekk og at det ikke akkurat gjør noe at den "roper" til bilister at "Her kommer det en seksåring, ta dere i akt!". Men jeg er usikker på passformen til den sekken, syns ikke den ser ut som den sitter noe godt på ryggen til gutten vår, som er veldig lang. Dessuten syns jeg selve sekken rommer lite. Så det blir nok til at vi kjøper ny skolesekk.

Den har sittet helt greit på ryggen til sjuåringen vår, og den har hatt nok plass til det de skal ha med seg første året. Jeg tror imidlertid han må få seg en ny til andre klasse, nettopp fordi han er lang. Plassen er ikke noe problem, det er ikke mye de drar på.

Til turer har han en bergans tursekk, 18 liter. Den tror jeg skal gå i arv til lillebror neste år, så får minstemann få 12-literssekken til lillebror. Og så finne en ny tursekk til eldstemann. Kanskje.

Gammel 10-06-09, 11:54   #93
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom ungene skal gå til og fra skolen så pass på at det er godt med reflekser på sekken. Jeg kjører bil langs skoleveien, og enkelte unger synes nesten ikke, mens andre glitrer som et overpyntet juletre. Som bilist så foretrekker jeg det siste, ja.

Gammel 10-06-09, 11:57   #94
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av tingene som er fint med en sekk med masse bling, ekstralommer og sånt, er at det er mange steder å henge på mer dingeldangel, både kule reflekser og andre ting som ungene synes er kult og som gjør det lettere å kjenne igjen egen sekk i en haug med lignende sekker.

Gammel 10-06-09, 12:07   #95
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Vi kjøpte Bergans til Førstedamen. Den satt godt på ryggen og vi stæsjet den opp litt.

Men på skolen hadde de fleste Beckmann, og det var det hun ønsket seg.

Vi var heldige og fikk en brukt Beckmann her inne, som hun nå bruker, men holder fortsatt en knapp på Bergans.

Greit å få vite. Er enig i prioriteringen. Det er noe med at de skal føle at de glir inn i miljøet. Var nok Beckmann som fallt i smak umiddelbart her også. Men nå har lillesøstra en 12liters Bergans til barnehagestart, som vi nok kan låne på tur.

Sist redigert av Dronningen : 11-06-09 kl 14:09.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 23:30   #96
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes at det er greit at ungene får velge seg viskelær og blyanter og sånt til skolestart. Jeg husker godt at jeg ble, og blir faktisk fortsatt, motivert av skriveutstyret ser pent ut. Gule blyanter og Snorrevisk gir ikke samme motivasjonen.

Ungene mine får velge mellom Berganssekkene og får stæsje dem opp etter eget ønske. Ingen sure miner de fem gangene vi har handlet ransel.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 23:41   #97
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her får ingen 1.klassinger gratis sekk, dessverre. Pennal får de lov å ha, men det er ikke mye i bruk på skolen.
Gutta vår har Bergans-sekker og de holder seg veldig bra. De har også vært i vaskemaskina ganske så mange ganger og har tålt det fint.
Eldstemann skal begynne i 4. til høsten, da får han ny,større sekk og det blir Bergans også denne gangen.

Gammel 12-06-09, 00:08   #98
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her får de verken sekk eller påfyll av skriveutstyr, så jeg handler ganske mye på bokhandelen. Kjøper trekantblyanter og -fargestifter. Vi har valgt Berganssekk til begge.

Gammel 12-06-09, 14:31   #99
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her får de verken sekk eller påfyll av skriveutstyr, så jeg handler ganske mye på bokhandelen. Kjøper trekantblyanter og -fargestifter. Vi har valgt Berganssekk til begge.

Sånn er det her også.
Eller de har vel kanskje fått et viskelær eller to.
De har utstyr de kan låne på skolen da, men ikke noe som de får med seg hjem til odel og eie.

Ellers spiser ungene mine både viskelær og blyanter. Borte blir det ihvertfall.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 18:47   #100
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Minsten her har skolesekk fra Norheim, er veldig fornøyd med den.

Vi valgte bort Bergans siden den ikke har lokk og det ser jeg på som ganske viktig disse første skoleårene.

Eldste som snart begynner på ungdomsskolen har sekk fra JanSport, en virkelig god sekk som kan anbefales til de litt eldre skolebarna.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.