Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Medbrakt på (charter)fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 14:33   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medbrakt på (charter)fly ?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

At dere ikke fikk brød som var garantert egg-fritt var da en glipp og ikke standard.

Godt å høre at det var en glipp. Jeg ble virkelig litt paff over at kabinpersonalet ikke hadde oversikt over ingredienser i maten de serverte. Er det ikke krav til flymatleverandører at innholdsdeklarasjon leveres med maten? På ferdigpakket mat er det jo lett fordi det er stemplet på pakken, men rundstykker kommer vel også i eske eller en annen form for innpakning?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:15   #42
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Leser at dere har hatt med ferdig NAN.
Hvordan er det å ha med pulver til å blande feks Nutramigen(melke-erstattning) eller vanlig MME-pulver? Må boksene være forseglet (uåpnet)?

Nei, boksene til melkepulver trenger ikke være forseglet. Det er lov å ta med barnemat gjennom sikkerhets-kontrollen.

Gammel 09-06-09, 20:19   #43
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Medbrakt på (charter)fly?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Da er det en glipp som skjer ganske ofte. Vi har reist noen ganger med unger som ikke tåler melk og melk/egg. Ingen av gangene vi har reist har peronalet kunnet si noe om hva rundstykkene inneholder.

Nå vet jeg ikke hvilket flyselskap du har fløyet, men da har du i alle fall hatt uflaks. De gangene vi har passasjerer med egge-allergi i det flyselskap jeg jobber for, ligger brød uten egg i forseglet innpakning på brettet/i esken med spesial-maten. Men dersom brødet er så viktig del av måltidet, så ville jeg uansett tatt med eget brød jeg.

Gammel 09-06-09, 23:36   #44
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nå vet jeg ikke hvilket flyselskap du har fløyet, men da har du i alle fall hatt uflaks. De gangene vi har passasjerer med egge-allergi i det flyselskap jeg jobber for, ligger brød uten egg i forseglet innpakning på brettet/i esken med spesial-maten. Men dersom brødet er så viktig del av måltidet, så ville jeg uansett tatt med eget brød jeg.

Poenget et er ikke hva som er et så viktig del av måltidet eller ikke, men at man bestiller og betaler for allergimat og burde da få et tilfredsstillende tilbud. Når et melkefritt barnemåltid består av det samme som de andre barna på flyet får, bare de tar bort yoghurten og godteriet når de leverer ut maten og de heller ikke kan garantere at rundstykkene er melkefri, da syns jeg dette tilbudet er mangelfullt. Et barn med allergi er da like sultent som et barn uten allergi.

Gammel 09-06-09, 23:50   #45
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet vårt var at vi stolte på flyselskapet og jeg trodde faktisk at vi kunne stole på at vi ville få nok og riktig mat når vi bestilte og betalte for allergimat og det var opplyst i god tid på forhånd om eggallergien. Det er jo en temmelig vanlig allergi. Å ende opp med litt fruktbiter, grønnsakbiter, en liten bit ost, syltetøy og ingen brød var virkelig skuffende og det ble selvsagt gitt tilbakemelding. Vi hadde heldigvis en boks med Sibaskjeks i sekken og gutten spiste kjeks i stedet. Neste gang blir det nok til at vi tar med all maten til ham fordi jeg er nødt til å vite at han får nok og riktig mat. Dersom det ikke hadde vært allergimat som alternativ hadde det på en måte vært greit nok. Jeg synes det er verre når det er tilbud om allergimat og man betaler for det og så er det så dårlig.

Gammel 10-06-09, 00:54   #46
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Godt å høre at det var en glipp. Jeg ble virkelig litt paff over at kabinpersonalet ikke hadde oversikt over ingredienser i maten de serverte. Er det ikke krav til flymatleverandører at innholdsdeklarasjon leveres med maten? På ferdigpakket mat er det jo lett fordi det er stemplet på pakken, men rundstykker kommer vel også i eske eller en annen form for innpakning?

Kabinpersonalet kan ikke sitte med oversikten over hva all mat til passasjerene inneholder. Til det er tiden altfor knapp, og de forskjellige spesialmåltidene for mange. Tror det er noe sånt son 60 forskjellige typer spesialmat som kan bestilles hos oss. Dvs. alt i fra forskjellige typer allergimat, vegetarmat, muslim-mat ,kosher osv.osv. Dersom man som passasjer bestiller egen mat fordi man har allergi, så får man mat som ikke inneholder det allergifremkallende produktet. Noe annet ville flyselskapet aldri i verden turt å gjøre, for tenk det scenarioet som ville blitt dersom noen ble syke onmbord fordi det var blitt servert feil mat...

Gammel 10-06-09, 00:57   #47
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Poenget et er ikke hva som er et så viktig del av måltidet eller ikke, men at man bestiller og betaler for allergimat og burde da få et tilfredsstillende tilbud. Når et melkefritt barnemåltid består av det samme som de andre barna på flyet får, bare de tar bort yoghurten og godteriet når de leverer ut maten og de heller ikke kan garantere at rundstykkene er melkefri, da syns jeg dette tilbudet er mangelfullt. Et barn med allergi er da like sultent som et barn uten allergi.

Som sagt, dette er ikke tilfelle i det flyselskap jeg jobber i. Dersom vi har passasjer med melkeallergi vil det IKKE under noen omstendigheter bli servert samme type mat som til de andre passasjerene. Noe av innholdet vil nok være det samme, og noe vil bli lagt til og/eller fjernet. Men mattilbudet skal være minst like bra.

Gammel 10-06-09, 03:14   #48
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Jeg var kjempestresset første gangen jeg skulle ha med vesla i fly. Hun var jo bare 1 år, og jeg hadde hørt at det skulle være så vondt for småbarn om de fikk trykk i ørene..

Ikke kunne jo småbarn utligne trykket selv heller, så det å forebygge ble alfa og omega. Jeg var derfor fullt utrustet med nesespray, juice, saft, boller, godterier og mere. Luftveiene måtte være helt åpne, og barnet måtte stimuleres med alle triks til å tygge slik at trykket ikke skulle oppstå. Jeg hadde kjøpt alt jeg kom på kunne motivere henne til det.

Avstigningen fra Værnes begynte.. Jeg fikk jenta til å drikke, spise, drikke, spise, drikke, spise.. Utrolig hvor lang tid denne turen opp tok. Men vi klarte det! Ingen gråt over trykk i ørene. Men etter bare en liten halvtimes tid senere var det allerede tid for nedstigningen. Jeg prøvde med litt mat og drikke igjenn til vesla.. Hehe.. Huff. Det måtte jo bare gå galt. Stakkars lillemus spydde utover det hele. Gulv, flysete, seg selv og meg. Og siden nedstigningen bare såvidt hadde begynt, så måtte vi sitte slik helt til flyet var kommet ned, før vi fikk hjelp av flyvertinnene... Og så måtte løpe for å rekke overgangen til neste fly.. Uten tid til å skifte.

En erfaring rikere som førstegangsmor ja.
Anbefales ikke, kan jeg oppsummere og si.

Sist redigert av nam : 10-06-09 kl 03:20.
nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 11:16   #49
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Som sagt, dette er ikke tilfelle i det flyselskap jeg jobber i. Dersom vi har passasjer med melkeallergi vil det IKKE under noen omstendigheter bli servert samme type mat som til de andre passasjerene. Noe av innholdet vil nok være det samme, og noe vil bli lagt til og/eller fjernet. Men mattilbudet skal være minst like bra.

Jeg har bestilt diettmat på fly fire ganger det siste halvåret, uten å få det en eneste gang. Mulig de er greiere hos deg, hva vet jeg. Det hadde jo vært veldig bra i så fall.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 00:52   #50
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har bestilt diettmat på fly fire ganger det siste halvåret, uten å få det en eneste gang. Mulig de er greiere hos deg, hva vet jeg. Det hadde jo vært veldig bra i så fall.

Til hvilke destinasjoner har du reist når du har bestilt diettmat?

Gammel 14-06-09, 01:02   #51
Guava

Guava sin avatar

Standard

Kabinpersonalet kan ikke sitte med oversikten over hva all mat til passasjerene inneholder. Til det er tiden altfor knapp, og de forskjellige spesialmåltidene for mange. Tror det er noe sånt son 60 forskjellige typer spesialmat som kan bestilles hos oss. Dvs. alt i fra forskjellige typer allergimat, vegetarmat, muslim-mat ,kosher osv.osv. Dersom man som passasjer bestiller egen mat fordi man har allergi, så får man mat som ikke inneholder det allergifremkallende produktet. Noe annet ville flyselskapet aldri i verden turt å gjøre, for tenk det scenarioet som ville blitt dersom noen ble syke onmbord fordi det var blitt servert feil mat...

Jeg forventer ikke at kabinpersonalet skal sitte med oversikt over absolutt alt. Jeg forstår at dere ikke kan kunne alt, men det er faktisk vanlig på de fleste steder som serverer mat at betjeningen kan søke opp innholdsfortegnelse på matvarer. Det står gjerne på emballasjen som maten ankommer i. På fly står jo også ingredienslister på det meste av emballasje som passasjerene får på brettet og på varmrettene er mye selvforklarende. Med brødene er det annerledes siden de deles ut separat. Brød er også i en litt spesiell situasjon siden det er "basismat" i de fleste måltider. De aller fleste brød som produseres inneholder ikke egg og jeg er nesten overbevist om at rundstykker som serveres på fly er uten egg. Det er veldig synd at det skal være veldig vanskelig å ha en ingrediensliste på brød som faktisk er noe av basismaten og er en matvare som ikke varierer å linje med det andre. Jeg tror sannelig jeg skal sende en mail om dette. Det med å kunne dokumentere det som serveres er noe som opptar meg, særlig når tilbudet om allergimat er så dårlig som flere av oss har opplevd.

Gammel 14-06-09, 01:06   #52
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Til hvilke destinasjoner har du reist når du har bestilt diettmat?

Tunisia og Spania.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:09   #53
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Dette gjelder fremdeles ja? Man kan ta med litt kjeks og frukt?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:44   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke reist charter, men både til London, Berlin og USA har vi hatt med matpakker med knekkebrød, rosiner og kjeks de siste årene. Vi har også hatt med epler, men en gang måtte vi kaste det ene som var igjen før vi gikk gjennom tollen i USA, de kan være strenge på frukt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:47   #55
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Takk, vi skal ikke reise charter- Vi tar rutefly innen Europa! Det blir lefser, bananer og drops. Satser på det går bra!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:50   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe problem med det du skisserer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:02.