Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Medbrakt på (charter)fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-09, 22:39   #21
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medbrakt på (charter)fly ?

Mange ganger bestiller ikke vi flymat rett og slett pga. at det er ganske praktisk umulig. Trøkk 2 voksne og 3 barn ned på 4 flyseter når den ene er under 2 år, og få 4 brett med mat samtidig du skal buksere rundt mens en har en unge på fanget i tillegg. Og ungene liker ikke flymaten, i alle fall ikke mye av den, og mannen og jeg får ikke spist den med alle de lokk og bestanddeler den består av som skal balanseres rundt. Også er det garantert at ungene ikke vil ha brettet sitt på bordet foran seg lenge før de kommer og henter det pga. at de skal noe annet. Så sitter en der med en stabbel brett med haugevis av søppel og med en unge på fanget i tillegg. Litt av et syn skal jeg love. Og når den innerste ungen i tillegg skal på do i samme slengen så er kaoset komplett. Nei, takke med til medbrakt mat.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 20:22   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

(jeg vet at de gjemmer seg bak det med allergier - men når de selger peanøtter om bord og de som nevnt over her, ikke vet hva maten inneholder - da faller det argumentet på sin egen urimelighet. Det eneste argumentet er vel at de taper salg.

Feil! Flyselskapene gjemmer seg ikke bak allergi-problemet. Dersom det er allergikere ombord som er så allergiske at de ikke kan oppholde seg ombord dersom det serveres f.eks. nøtter, så selges ikke nøtter ombord. Da opplyser vi over høyttaler at det også er strengt forbudt å nyte medbrakte nøtter. Passasjeren med allergi har da som regel allerede ved bestilling av billetten opplyst flyselskapet om allergien.

Flyselskaper har i tillegg, på lik linje med andre serveringssteder,s tillatelser og bevillinger for å selge/servere mat ombord, og bl.a. er det fra mattilsynets side satt ganske strenge regler for hvordan maten ombord skal oppbevares, og da er det jo litt spesielt om man skal tillate at gud og hvermann skal kunne ta med det de vil av mat og drikke hvor man ikke kjenner til hvor det kommer fra osv. Imidlertid ser flyselskapene som oftest gjennom fingrene med at flypassasjerer spiser medbrakt mat. Jeg har ennå tilgode å si i fra til en passasjer at vedkommende ikke får spise maten sin. Derimot er jeg ganske streng på at passasjerer ikke får nyte medbrakt alkohol i store flasker.

Gammel 07-06-09, 20:56   #23
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har alltid med mat. Det har enda ikke skjedd at vi har fått diettmat på fly, til tross for at vi har bestilt det flere ganger nå.

Jeg har sluppet gjennom sikkerhetskontrollen med rismelk i forseglede kartonger innpakket i plast også. Sånt får man ikke kjøpt på innsiden av sikkerhetskontrollen.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 21:43   #24
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin.. Det er ganske utfordrende å reise med allergiker uten å ta med medbragt. Jeg skjønner at det ikke er ønsket, men det er sannelig ikke lett som jeg har nevnt over. Bare det at det ikke kunne dokumenteres om det var egg i rundstykkene for eksempel synes jeg var ganske dårlig. Dette gjaldt mat som hadde kommet på flyet i utlandet, men likevel? Det blir litt lite å spise grønnsaker og frukt på en 4-5 timers flytur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 21:46   #25
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid med oss diverse i sekkene våre. Om det er lov eller ikke har jeg aldri ofret en tanke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:01   #26
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Elin.. Det er ganske utfordrende å reise med allergiker uten å ta med medbragt. Jeg skjønner at det ikke er ønsket, men det er sannelig ikke lett som jeg har nevnt over. Bare det at det ikke kunne dokumenteres om det var egg i rundstykkene for eksempel synes jeg var ganske dårlig. Dette gjaldt mat som hadde kommet på flyet i utlandet, men likevel? Det blir litt lite å spise grønnsaker og frukt på en 4-5 timers flytur.

Det er INGEN ombord i et fly som vil reagere på at allergiker har med egen mat ombord. Vil man være garantert eggefrie rundstykker, må man bestille spesialmat uten egg, alternativt ta med eget brød.

Gammel 07-06-09, 23:21   #27
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er INGEN ombord i et fly som vil reagere på at allergiker har med egen mat ombord. Vil man være garantert eggefrie rundstykker, må man bestille spesialmat uten egg, alternativt ta med eget brød.

Vi hadde bestilt spesialmat uten egg , men fikk ikke rundstykker. Dvs. vi fikk vite at de hadde glutenfrie, men de kunne ikke si om det var egg i dem eller ikke og da var vi like langt. Vi var glad for at vi var advart i forhold til det med allergimat ellers kunne gutten blitt sulten. Det jeg synes var mest merkelig var at det ikke var et sted hvor ingredienser i rundstykkene kunne sjekkes a.la systemet man har på Mc.Donalds, bensinstasjoner og en del andre steder man serverer mat.

Gammel 07-06-09, 23:56   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med sikkerhetskontrollen, da? Kan jeg ha med en salat med dressing i en boks? Man kan ha med sjokolade, men hvis den smelter, er den væske. Man kan ta med is(?), men hvis den smelter, er den væske. Jeg hørte om en som ikke fikk ta med brunost(!) i håndbagasjen. Selv har jeg blitt fratatt en uåpnet tube rekeost.

Hva kan jeg ha med meg, egentlig? Brødskiver? Frukt? (Mos den, og det blir til væske. Det var såvidt jeg fikk ta med en klementin på Gardermoen i vinter.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 23:58   #29
Guava

Guava sin avatar

Standard

Paté ble regnet som væske da jeg reiste fra Amsterdam. Væske er visst ganske mye.

Gammel 09-06-09, 01:37   #30
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi hadde bestilt spesialmat uten egg , men fikk ikke rundstykker. Dvs. vi fikk vite at de hadde glutenfrie, men de kunne ikke si om det var egg i dem eller ikke og da var vi like langt. Vi var glad for at vi var advart i forhold til det med allergimat ellers kunne gutten blitt sulten. Det jeg synes var mest merkelig var at det ikke var et sted hvor ingredienser i rundstykkene kunne sjekkes a.la systemet man har på Mc.Donalds, bensinstasjoner og en del andre steder man serverer mat.

At dere ikke fikk brød som var garantert egg-fritt var da en glipp og ikke standard.

Gammel 09-06-09, 09:25   #31
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til lillegutt som er allergiker har jeg med stort hell hatt med rett-i-koppen-supper, sånne gryteretter til å helle vann i og la stå denslags. Det er ingen sak å få litt varmt/kokt vann av flyvertinnene. Må alltid ha med egen mat, og nok, for "glutenfritt og melkefritt" på fly er en spøk. Om man får mat han kan spise, kommer gjerne flyvertinnene og rister kurven med brød godt over den mens de tilbyr den innover, så smulene fra brødkurven får spredd seg ordentlig på maten, og lillegutt ikke kan spise den

Da lillegutt var liten og skulle ha MME - fikk jeg også kokt vann av flyvertinnene, så det er mulig framfor å ha med eget varmt vann som man risikerer det blir kluss med i sikkerhetskontrollen.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 09:34   #32
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leser at dere har hatt med ferdig NAN.
Hvordan er det å ha med pulver til å blande feks Nutramigen(melke-erstattning) eller vanlig MME-pulver? Må boksene være forseglet (uåpnet)?

Gammel 09-06-09, 09:45   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Medbrakt på (charter)fly?

Vi har reist mye med små barn. Vi har kunnet bære helt vanlig vann gjennom kontrollen bare det ligger i en tåteflaske/tutekopp.

Brødskiver, kjeks og frukt har heller aldri vært noe problem.

Gammel 09-06-09, 10:28   #34
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi reiser med charter om en mnds tid. Det står på flyselskapets nettside at medbragt mat ikke er tillatt.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 10:52   #35
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

At dere ikke fikk brød som var garantert egg-fritt var da en glipp og ikke standard.

Da er det en glipp som skjer ganske ofte. Vi har reist noen ganger med unger som ikke tåler melk og melk/egg. Ingen av gangene vi har reist har peronalet kunnet si noe om hva rundstykkene inneholder.

Gammel 09-06-09, 12:01   #36
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bestilt diettmat til ungene hver eneste gang, og har enda til gode å få det. Flere forskjellige selskaper, ja. Den ene gangen var vi en stor gruppe som reiste på behandlingsreise, da var det en av seks som hadde fått diettmat.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:30   #37
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Leser at dere har hatt med ferdig NAN.
Hvordan er det å ha med pulver til å blande feks Nutramigen(melke-erstattning) eller vanlig MME-pulver? Må boksene være forseglet (uåpnet)?

Jeg har reist både med vann på termos og pulver i boks (ikke forseglet), ferdiblandet nan bokser, juice pakker, barnemat glass .. Alt går helt fint!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:38   #38
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette står det på Apollo sine sider som jeg skal reise med om en mnds tid:

"Av hensyn til allergi, samt plassmangel ombord, anmoder vi våre passasjerer til kun å innta mat og drikke som serveres av kabinpersonalet. Skulle man ønske å medbringe egen mat, ber vi om at man av omtanke for øvrige passasjerer sørger for en diskret og sikker forpakning av denne."

Så der er det i allefall ikke forbudt. Men jeg skal i allefall ikke ta med meg nøtter som jeg har gjort før......

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 13:05   #39
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg har reist både med vann på termos og pulver i boks (ikke forseglet), ferdiblandet nan bokser, juice pakker, barnemat glass .. Alt går helt fint!

så flott!

Gammel 09-06-09, 14:15   #40
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Er det etter de nye reglene kom? De praktiseres litt forskjellig tydeligvis hva de godkjenner, for jeg har opplevd litt begge deler. Vi har måttet helle ut varmt vann av termos og sette igjen barnematglass. Sette igjen barnematglass pga. at en ikke får ha med mer enn akkurat det en trenger til turen, og det var visst ikke 7 glass.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.