Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 12:27   #81
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Jeg har intenst behov for å prikke hvert eneste innlegg fra Mistral.

Gammel 09-06-09, 12:28   #82
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Det er for meg et helt greit krav, og vesensforskjellig fra en kunnskapstest.

I praksis, ja. Men min arbeidsgiver trengte ikke å se et kunnskapsbevis fra den franske stat for å avgjøre hvorvidt jeg var kvalifisert for jobben min eller ikke.

Nei, og det er det jo heller ikke snakk om at det skal være.
Arbeidstillatelse/opphold er forskjellig fra statsborgerskap.

Jeg synes det ikke er urimelig for å bli statsborger at man må kjenne til litt av landets samfunn, historie, sedvane, osv.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:31   #83
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg synes det ikke er urimelig for å bli statsborger at man må kjenne til litt av landets samfunn, historie, sedvane, osv.

Men det syns altså jeg, all den tid man ikke stiller samme krav til innfødte.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:41   #84
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Mener du at dette skal gjelde alle kravene som er per i dag for å få statsborgerskap? Det med vandel, ha bodd i landet så og så lenge, osv.?
Det blir veldig, veldig vanskelig hvis man skal følge denne tankegangen fullt ut.

Jeg synes kunnskapsbiten blir mer enn godt nok ivaretatt for de innfødte med å ha obligatorisk grunnskole i 10 år.

Gammel 09-06-09, 12:43   #85
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I Norge stiller vi jo krav til dei innfødte i form av obligatorisk grunnskule. Det finns vel enkelte som klarar å holde ungane unna skulen, men dei aller, aller fleste får skulegang i Norge og får difor opplæring i alle desse tinga. Og dei blir testa i det! Mange, mange gangar i løpet av 10 års skulegang. Selvfølgelig gløymer dei det meste som dei ikkje får bruk for i det daglige, men dei har i alle fall vore gjennom det!
Og det syns eg dei som søker statsborgerskap skal gjennom også. Tre-dagers kurs med obligatorisk oppmøte f.eks. Og dei kan gjerne ha ein test også. Ein enkel multiple choice som ein må ha 50% rett på eller noko sånt. Om eg hadde flytta til Frankrike hadde eg ikkje hatt noko i mot å gjennomføre eit slikt kurs. Hadde til og med meint at det var interessant, eg!

Det er virkelig eit behov for slike kurs i Norge. Eg har mange utenlandske kollegaer som rett og slett ikkje har peiling på korleis Norge "fungerer". Dei anar ingenting om velferdsstaten og kva dei har krav på.

Gammel 09-06-09, 13:06   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mener du at dette skal gjelde alle kravene som er per i dag for å få statsborgerskap? Det med vandel, ha bodd i landet så og så lenge, osv.?
Det blir veldig, veldig vanskelig hvis man skal følge denne tankegangen fullt ut.

Jeg synes kunnskapsbiten blir mer enn godt nok ivaretatt for de innfødte med å ha obligatorisk grunnskole i 10 år.

Veldig enig i dette.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 13:45   #87
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er en del vanskelige balanseganger her og en del hensyn man må ta:

På den ene siden: klart det må stilles en del krav til ALLE som skal bo i landet.
På den andre siden: kravene må være realistiske i fht at folk har veldig ulike forutsetninger.

Hvis man tenker seg en familie hvor mor klarer testen uten problemer, far har enorme lærevansker pga krigstraumer, en (voksen) sønn består den norske grunnskolen og vgs i løpet av fire år, og en (voksen) datter har downs syndrom.

Skal bare mor få statsborgerskap? Skal sønnen være nødt til å ta testen selv om han har begynt å studere statsvitenskap? Må far og datter få legeerklæring for å slippe unna?

Dette er ikke så veldig søkt. Det er mange med forskjellige typer lærevansker i innvandrerbefolkningen.

Gammel 09-06-09, 13:48   #88
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Dette er ikke så veldig søkt. Det er mange med forskjellige typer lærevansker i innvandrerbefolkningen.

Det er jo stort sett flyktninger og asylsøkere, altså folk med spesielle behov på en måte, som kommer hit. Det bør man kanskje ta hensyn til?

Gammel 09-06-09, 14:35   #89
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Nei.

Jeg mener altså ikke at ikke kunnskap er av det gode, hvis noen trodde det. Jeg syns bare det er feil å bruke faktakunnskap som kriterium for tildeling av statsborgerskap. Botid og vandel er helt greie kriterier, derimot.

Gammel 09-06-09, 14:38   #90
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det virker på meg som om enkelte her ikke helt skiller mellom oppholds/arbeidstillatelse og statsborgerskap. Mener dere at man skal ha rett til å få norsk statsborgerskap dersom man bare har bodd her noen år?

Ben "beg to differ" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 14:39   #91
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det virker på meg som om enkelte her ikke helt skiller mellom oppholds/arbeidstillatelse og statsborgerskap. Mener dere at man skal ha rett til å få norsk statsborgerskap dersom man bare har bodd her noen år?

Hvis det er meg du spør er det ikke det jeg mener, nei, men jeg mener at faktakunnskap om vikinger og oljeplattformer ikke skal være et av kriteriene som avgjør hvorvidt man får statsborgerskap eller ikke.

Gammel 09-06-09, 15:27   #92
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hvis det er meg du spør er det ikke det jeg mener, nei, men jeg mener at faktakunnskap om vikinger og oljeplattformer ikke skal være et av kriteriene som avgjør hvorvidt man får statsborgerskap eller ikke.

Men hva med f.eks. faktakunnskap om hvorfor 17 mai er en dag som feires?
Men kunne f.eks. spørre om hvilken dag som var Norges nasjonaldag, ha tre svaralternativer, hvorav ett er 17. mai.
Om at oljen har vært en viktig faktor for oppbyggingen av Norge slik det er i dag? Og ikke en annen tilfeldig valgt industri.
At vikingtiden er en del av Norgeshistorien?
Noe om samene?

Synes å huske at teori-prøven for bilsertifikat hadde en form som kanskje kunne brukes her også, med svaralternativer.
Det trenger ikke være så vanskelig. Bare at man viser at man har et visst kjennskap til Norge.
Det tror jeg ville være lurt.

Gammel 09-06-09, 15:32   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes å huske at teori-prøven for bilsertifikat hadde en form som kanskje kunne brukes her også, med svaralternativer.

Det syns jeg er en dårlig idé. Den type prøver viser bare at man evner å pugge en bønsj med svar, ikke at man har forstått noe som helst. Målet må jo være forståelse, ikke at vedkommende er innmari flink til å lære noe utenat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 15:42   #94
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det syns jeg er en dårlig idé. Den type prøver viser bare at man evner å pugge en bønsj med svar, ikke at man har forstått noe som helst. Målet må jo være forståelse, ikke at vedkommende er innmari flink til å lære noe utenat.

Er det egentlig ikke det samme hvordan de lærer at 17. mai er norges nasjonaldag; bare de lærer det?
Og at oljen har mere betydning for Norges utvikling enn f.eks. jordbruket?
At samisk er et offisielt språk, og ikke finsk?
Andre sånne ting?

De får forståelsen og kunnskapen via undervisningen. Prøven bør ikke være for vanskelig. Det skal bare være stikkprøver for å vise at man har fulgt sånn nogenlunde med.

Gammel 09-06-09, 15:46   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det egentlig ikke det samme hvordan de lærer at 17. mai er norges nasjonaldag; bare de lærer det?

Jeg tror ingen som bor i Norge greier å gå glipp av at 17. mai er Norges nasjonaldag. Jeg er mer opptatt av at man bør lære noe om hvorfor det er Norges nasjonaldag. Og det lærer man ikke ved å krysse av på et skjema. Selvfølgelig skal forståelsen komme gjennom undervisning, men om prøveformer er av slik form at man kan pugge svarene uten at man har forståelsen inne har man ikke oppnådd noe som helst.

Gammel 09-06-09, 16:02   #96
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg tror ingen som bor i Norge greier å gå glipp av at 17. mai er Norges nasjonaldag. Jeg er mer opptatt av at man bør lære noe om hvorfor det er Norges nasjonaldag. Og det lærer man ikke ved å krysse av på et skjema. Selvfølgelig skal forståelsen komme gjennom undervisning, men om prøveformer er av slik form at man kan pugge svarene uten at man har forståelsen inne har man ikke oppnådd noe som helst.

Det går vel an å lage tre svar-alternativer på det også.

Men du ser mere for deg mere omfattende svar? Jeg tror det kan bli vanskelig, ihvertfall om det skal være avgjørende for om man får bli statsborger eller ikke. :angst: Da tror jeg jeg hadde fått hetta, som Mim sa tidligere i tråden.

Gammel 09-06-09, 16:06   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men du ser mere for deg mere omfattende svar? Jeg tror det kan bli vanskelig, ihvertfall om det skal være avgjørende for om man får bli statsborger eller ikke. :angst: Da tror jeg jeg hadde fått hetta, som Mim sa tidligere i tråden.

Nei, jeg var bare uenig med deg i at det var en god ting å bruke modellen fra teoriprøven. Det er mange måter man kan finne ut av at et menneske har tatt til seg informasjonen de har fått og forstått den utover prøvetakning.

Gammel 09-06-09, 16:10   #98
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nei, jeg var bare uenig med deg i at det var en god ting å bruke modellen fra teoriprøven. Det er mange måter man kan finne ut av at et menneske har tatt til seg informasjonen de har fått og forstått den utover prøvetakning.

Jeg er åpen for forslag, jeg, altså.
Mener du at det ikke skal være noen prøve i det hele tatt?

Gammel 09-06-09, 16:44   #99
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Standard

Men hva med f.eks. faktakunnskap om hvorfor 17 mai er en dag som feires?

Jeg mener at faktakunnskap – uansett tema (vikinger og oljeplattformer var et eksempel) – er et dårlig kriterium for å avgjøre om noen bør få statsborgerskap eller ikke. Andre må selvfølgelig gjerne mene noe annet.

Gajamor hadde noen gode poenger over her, syns jeg.

Gammel 09-06-09, 17:23   #100
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Gajamor hadde noen gode poenger over her, syns jeg.

Ja, det er relevante innvendinger, som gjør at jeg synes at testen skal være enkel, om det så innebærer at enkelte bare pugger seg til den.

Og jeg synes at de som har fullført grunnskole bør slippe.
Ellers har man vel regler for mere tid på prøve for de med spesielle behov, andre ting for å lette prøven for de med behov for det. Kanskje å ha med hjelpemidler, osv.
Man kan kanskje finne noe som gjør at det blir rettferdig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.