Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er offentlig ansatte bortskjemte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-09, 09:38   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Rett og slett fordi en har en jobbsikkerhet av en annen verden. Rettigheter til ansettelse av en annen verden og en del andre rettigheter man ike får i det private.

Bullshit.
Den såkalte jobbsikkerheten i off. sektor skyldes i stor grad feige ledere, ikke at regelverket er så himla godt. Ja, og så det faktum at man har en sterk fagbevegelse som gjør at fjollete sjefer (som har blitt sjefer fordi de var udugelige og så har man sparket dem oppover fordi det er enklere enn å sparke dem ut) ikke kan dure frem som de vil.

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

I tillegg har de en arbeidsplass som knappest er påvirket av svingninger i økonomien. Hvor mange i det offentlige opplever nedbemanninger?

Njah - har du fulgt med på sykehusene i det siste?
Knappest påvirket av økonomien?

Jeg har jobbet i en kommune som hadde 1 milliard i underskudd. Du kan tro vi hadde det kjekt ... Det var like festlig hver gang detvar nytt byråd og nye muligheter - og de truet med outsourcing og å gjøre KF eller AS ut av avdelingen. Og nå har det skjedd. Fra januar av er hele avdelingen klippet løs og blir AS, og har to år med tariffavtale før den skal reforhandles og da må gudene vite hva som skjer. Trygt og fint i det offentlige, gitt! Man er prisgitt politikere, og dagsformen deres.

Jeg stortrives i off. sektor og sender en stor takk til alle de før meg som har sørget for at vi har en rekke avtalefestede rettigheter som kommer oss til gode. Og mye av det er jo faktisk arvet fra det private! LO-NHO-avtalen var den første hovedavtalen, det var ikke i kommunene.

Gammel 08-06-09, 09:51   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Bullshit.
Den såkalte jobbsikkerheten i off. sektor skyldes i stor grad feige ledere, ikke at regelverket er så himla godt. Ja, og så det faktum at man har en sterk fagbevegelse som gjør at fjollete sjefer (som har blitt sjefer fordi de var udugelige og så har man sparket dem oppover fordi det er enklere enn å sparke dem ut) ikke kan dure frem som de vil.

Jeg har jobbet i en kommune som hadde 1 milliard i underskudd. Du kan tro vi hadde det kjekt ... Det var like festlig hver gang detvar nytt byråd og nye muligheter - og de truet med outsourcing og å gjøre KF eller AS ut av avdelingen. Og nå har det skjedd. Fra januar av er hele avdelingen klippet løs og blir AS, og har to år med tariffavtale før den skal reforhandles og da må gudene vite hva som skjer. Trygt og fint i det offentlige, gitt! Man er prisgitt politikere, og dagsformen deres.

Jeg stortrives i off. sektor og sender en stor takk til alle de før meg som har sørget for at vi har en rekke avtalefestede rettigheter som kommer oss til gode. Og mye av det er jo faktisk arvet fra det private! LO-NHO-avtalen var den første hovedavtalen, det var ikke i kommunene.

Veldig enig med deg. Det offentlige er preget av svake sjefer som til dels undertrykkes av "systemet". De har lite reell myndighet, og ansvarslinjene er ofte uklare. Disse tingene handler om system, og ikke om person. Udugelige sjefer tror jeg finnes også i privat næringsliv.

Kjenner jeg blir nysgjerrig på hvilken kommune du har jobbet i. Men ja, enig med deg i opplevelsen av å være ansatt i en bedrift som drives av politikernes dagsform og markeringstrang.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-09, 19:33   #3
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det samme kan man si for skoleverket. Jeg fikk et brev hjem fra min datters skole at de var såpass "heldige" at de slapp å la noen lærere gå pga naturlig avgang, dvs de ansetter ingen nye. Resultatet er det samme - færre lærere på samme/flere elever.

Smilefjes: Ikke misforstå meg - jeg er uendelig glad for sommerferien, påskeferien, høstferien osv selvom de to sistnevnte feriene innebærer rettearbeid. Det er veldig greit å være lærer når en har barn.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 12:22   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Det samme kan man si for skoleverket. Jeg fikk et brev hjem fra min datters skole at de var såpass "heldige" at de slapp å la noen lærere gå pga naturlig avgang, dvs de ansetter ingen nye. Resultatet er det samme - færre lærere på samme/flere elever.

Ser dette så godt der jeg jobber også. Om noen går ut i sykemelding så forsøker man i det lengste å unngå vikar, selv om man utmerket godt vet at vedkommende blir borte ett år. (svangerskapspermisjon etterpå). Når noen går av med pensjon venter man i det lengste. Går noe av i januar blir det tidligst ansatt noen i august. Penger spart er penger tjent. Og kommunene sliter vel i de fleste tilfeller med dårlig økonomi. Så jeg skjønner godt hvorfor det gjøres sånn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.