|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Ustabil
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har jobbet både offentlig og privat, og min opplevelse er at ja, offentlig ansatte er litt bortskjemte. Men det er et "men". Jeg mener at offentlig ansatte er litt bortskjemte i forhold til arbeidstid, pauser og rettigheter. I det offentlige har fagforeningene tradisjonelt sett en sterk posisjon. Og det er her "men-et" kommer inn. For baksiden av medaljen her er at systemet i det offentlige er forferdelig tungrodd. Jeg tror alle kjenner en eller annen som slett ikke burde vært i den jobben som han eller hun er, men fordi man har så sterkt arbeidervern i det offentlige så blir disse "råtne eplene" værende. Og alle vet hva råtne epler gjør med resten av eplene i kurven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Ja, i det offentlig ( ihvertfall i Oslo kommune) kan det ta opptil 6 mnd før man har en nyansatt på plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Protonterapeut
|
Bullshit.
![]() |
#124 |
Ustabil
|
Veldig enig med deg. Det offentlige er preget av svake sjefer som til dels undertrykkes av "systemet". De har lite reell myndighet, og ansvarslinjene er ofte uklare. Disse tingene handler om system, og ikke om person. Udugelige sjefer tror jeg finnes også i privat næringsliv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Fartsfantom
|
Det samme kan man si for skoleverket. Jeg fikk et brev hjem fra min datters skole at de var såpass "heldige" at de slapp å la noen lærere gå pga naturlig avgang, dvs de ansetter ingen nye. Resultatet er det samme - færre lærere på samme/flere elever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde en diskusjon på jobb om avspasering i går. En av mine medarbeidere slutter nå i juni, og jeg har forsøkt å legge dagen til rette slik at hun kunne få unna litt avspasering. På toppen ble jeg sykemeldt i 50 %, og da ble det ståhei. Damen kunne ikke få avspasere en time nei. Det ble for travelt for de to som var igjen. Å stakkars dem. Merkelig nok så er det slik at når jeg går ettermiddag/seinvakt så kan jeg godt være alene med 7-8 ett/toåringer, men mine kollegaer som har tjue år mer fartstid enn meg de kan det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Pessimistisk Optimist.
Ser dette så godt der jeg jobber også. Om noen går ut i sykemelding så forsøker man i det lengste å unngå vikar, selv om man utmerket godt vet at vedkommende blir borte ett år. (svangerskapspermisjon etterpå). Når noen går av med pensjon venter man i det lengste. Går noe av i januar blir det tidligst ansatt noen i august. Penger spart er penger tjent. Og kommunene sliter vel i de fleste tilfeller med dårlig økonomi. Så jeg skjønner godt hvorfor det gjøres sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Mange bra poeng i binas innlegg #126! |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg lurer på om det er vanlig å gå i samme vikariatet i samme bedrift i fire år. I det private. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Men først, kaffe!
Nja, bortsett fra at man kaller det innleid konsulent. En jeg kjenner har vært innleid i 12 år i samme bedrift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
navnet sjemmer ingen
Konsulent er noe annet. Det har mannen vært i mange år. Og da har man som regel uttelling på lønn siden man har usikre forhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Hertuginne
|
Ikke alltid, nei. :konsulent: Og fakturerer jeg ikke så går det hardt utover lønnen min, siden 1/5 av lønna avspeiler hvor mye penger jeg bringer inn i sjappa. Så nå, hvor tidene i konsulentbransjen er litt tøffere, så får jeg en real lønnskutt.
![]() |
#133 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Så du ligger rett over 300 000 i året du også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Men først, kaffe!
Det er mange konsulenter som har minstelønn, sitter for eksempel på helpdesk og ikke har noe som helst kompensasjon for usikre forhold. De fleste tenker sikkert på type innleid til prosjekter ol når de hører konsulent, slik min mann er, men realiteten er at mange firmaer kun leier inn konsulenter på laveste nivå for å kunne rokkere og ordne omtrent som de vil i forhold til økonomi og kvalitet. Har milevis med slike stillinger på min jobb, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Pessimistisk Optimist.
Avspasering er de timene du jobber ekstra som du aldri får tid til å avspasere og heller aldri får tatt ut lønn for. For eksempel når noen på min avdeling er syk og jeg jobber ekstra for at vi skal spare inn vikar og slik spare penger. Og i og med at jeg aldri får tid til denne avspaseringen så sparer vi enda mer penger. Lurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Men først, kaffe!
Helt enig i at det ikke skal være slik altså! |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Dansk undersøkelse som peker på belastningen ved å jobbe i offentlig sektor:
![]() |
#138 |
WF: Sausnebbet
|
Der var det litt å kjenne seg igjen i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Tittel og tittel....
|
Gjør du virkelig det? Det hadde ikke jeg gjort nei. Vi kan velge, enten ta avspasering og få overtidstillegget utbetalt, eller ta alt ut i penger. Og dersom det hadde vært sånn at det var vanskelig/umulig å få til avspasering så hadde jeg forlangt å få det utbetalt.
![]() |
|
|