Sv: Trygdemisbruk
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Ja ikke sant.
Det er nå en gang slik at vi har et samfunn der alle har krav på et minste minimum. I tillegg er det et overordnet mål at folk skal vekk fra sosialhjelp og prøve å komme seg ut i arbeidslivet. Det er nok en tung prosess for mange, men vi må kanskje tåle at de feiler og gjør dumme ting uten å kalle det "trygemissbruk"? Det er ikke akkurat slik at arbeidslivet står med åpne armer og tar imot disse som sliter i jobb heller.
Det synes jeg også, må nesten bli litt prøving og feiling undervegs i en slik prosess. Nå er det langt fra slike tilfeller jeg tenker på. Heller de tilfellene hvor man kan se og rent logisk forstå at det bedrives ren svindel. Vet med meg selv at terskelen hadde vært rimelig høy for å melde fra om noe slikt men dersom det i et tenkt tilfelle hadde vært rimelig logisk innlysende eller at vedkommende fortalte om det. Vel, da hadde jeg nok meldt fra om misbruket. Det hadde jeg gjort av den grunn at det er de som trenger det som skal ha disse godene, enten det er de som bruker lang tid på attføring eller de som må gjennom mange runder før de kommer seg tilbake i arbeidslivet eller de som av andre årsaker har krav på støtte fra det offentlige.
|