|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Jeg snakket ikke om deg i grunn. (Husker ikke hva de enkelte mener om hva alltid- ikke hiss deg opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg misliker fundamentalisme, uansett. Jeg ville vært like i mot at barnet mitt skulle inkorporeres i et islamsk rituale, som et kristent ett. Jeg syns det er greit å bære kors, og jeg syns det er greit å bære hijab. Igjen, schempeinkonsekvent.
![]() |
#143 |
Halloen!
OK. Gidder virkelig ikke hijabdiskusjonen igjen. Vil bare få sagt at jeg også synes det er greit å bære kors og hijab, bare ikke i i jobbsammenheng. Religion har ingenting i yrkesutøvelse å gjøre, med mindre man er prest, eller man jobber i en religiøs barnehage f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
flisespikker
|
Neida, men når man skriver det i en FP-diskusjon, som svar til et innlegg på FP, og til og med innleder det man skriver med
- så synes jeg man er veldig uklar hvis man egentlig mener å si noe om hvordan ting er utenfor FP.
![]() |
#145 |
Glamorøs
|
![]() |
#146 |
Glad
|
![]() |
#147 |
Mother of Dragons
|
Hvorfor hisser dere dere opp? Det er kjempelekker argumentasjonsteknikk rine.
![]() |
#148 |
Halloen!
Jeg sa at jeg jeg satt igjen med inntrykket etter mange FP-disksusjoner, det betyr ikke at jeg er ute etter noen spesielt, og at jeg husker hvem som mener hva. Derfor synes jeg det er rart når dere hisser dere så til de grader opp. (Det får meg faktisk til å lure på om jeg traff spikeren mer på hodet enn jeg hadde tenkt. ) Så vidt jeg vet, kjenner du ikke meg Glitterchick, så at du skal anta noe som helst "because you are you," henger virkelig ikke på greip. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Glamorøs
|
Og din antakelse i setningen over her henger på greip?
![]() |
#150 |
Glamorøs
|
Nei, det er det ikke. Hvis du hadde lest skikkelig, og ikke bare plukket det du syns passer din oppfatning best hadde du sett at det står:
:teskje: Det at man har flere argumenter i den ene kritikkrekken, fordi man har bedre kjennskap til den aktuelle problemstillingen, betyr ikke at man er uktritisk til annet.
![]() |
#151 |
Mother of Dragons
|
Nemlig. Det at det hyppigere er kritikk mot den norske kirken i forhold til islam, blir på samme måte som at man kritiserer det norske skolesystemet mer heftig og med flere argumenter enn hva man gjør det pakistanske. Det betyr ikke at man er for det pakistanske systemet. Det betyr at man har mindre kjennskap til det og bare kan uttale seg generelt, mens når det gjelder det norske systemet så har man mange fler konkrete eksempler.
![]() |
#152 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp... og at det angår en langt mer sån til hverdags.
![]() |
#153 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Er det religiøs greie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Mother of Dragons
|
Mens jeg er så ateistisk at jeg klart hadde stilt opp som fadder og hatt like store kvaler med det som å kle meg ut som julenissen. :spiller med så lenge noen blir glade:
![]() |
#155 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg forstår hva du mener. Jeg har derimot store motforestillinger mot det å ikke ta en bevisst stilling til ting her i verden. Så klart vet jeg at de kan leve lykkelige i denne tilstanden, og gjøre alt som er "fint" uten å mene noe med det, mens akkurat der blir det for alvorlig for meg. Alt rundt dåpen blir på en måte viktigere enn innholdet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes også at det er viktig å ha en bevisst stilling til ting her i verden, men om noen andre ikke synes det er viktig, så dem om det. Om jeg hadde stilt opp som fadder eller ei, hadde ikke vært avhengig av om foreldrene til dåpsbarnet døpte barnet av "bevisste" eller "ubevisste" årsaker.
![]() |
#157 |
Halloen!
Akkurat den siste setningen kan nok stemme, for denne debatten. Ellers pleier jeg ikke slenge ut påstander "jeg vet ikke stemmer." Det er vel nok av reelle ting å diskutere, jeg trenger neppe dikte opp "fake" problemstillinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpGode, ateistiske venner kan da få lov til å slippe ... :tålerang:
![]() |
#159 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEr man invitert i barnedåp/konfirmasjon/bryllup, så synes jeg det hadde vært pinlig å ikke få med seg selve seremonien,
![]() |
#160 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpUhøflig er ordet... man trenger da ikke være kristen for å overvære seremonien i kirken og at noen synes det er "kjedelig" er sannelig ikke unnskyldning nok for å hoppe rett på kaker og brus. Jeg ville ha mistenkt en slik person for og plages med noe helt annet enn kristendom... Sist redigert av Rabarbra : 27-05-09 kl 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|