Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
...og jeg har intet ønske whatsoever om at mine barn skal være innlemmet i noe religiøst fellesskap, eller gi de tilhørighet til noe sånt.
Så er det ditt valg.
Det felleskapet og tilhørigheten jeg snakker om går langt utover det religiøse. For meg handler det også om å følge forfedrenes fotspor. Da er det jo snakk om tradisjon, men å følge en tradisjon gir også følelse av fellesskap og tilhørighet. For meg er kirka en viktig kultur- og tradisjonsbærer. For meg er det viktig å døpe mine barn der jeg ble døpt, konfirmert og gift, slik som mine foreldre og besteforeldre ble. Etter dåpen tar jeg en runde på kirkegården med dåpsbarnet og "viser" henne fram for mine besteforeldre og oldeforeldre. For meg er dåpen en åndelig handling selv om tradisjonen stikker dypest. For meg er dette vevd sammen. Det føltes også spesielt da solen etter selve dåpshandlingen skinte så fint gjennom kirkevinduet og rett på Minstesøster som den eneste i hele kirken, på en ellers helt overskyet himmel. Jeg er som sagt ikke kristen, men for meg er det helt rett å døpe mine barn. Før storesøster ble døpt, var jeg derimot i tvil om jeg ville døpe. Nå er jeg glad for det valget jeg tok den gangen.
Jeg har tenkt litt på hva dåpen betyr for meg nå nylig, siden Minstesøster ble døpt for 4 dager siden.
|