Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin-off: Når har du det "ryddig"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 14:22   #41
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Når har du det "ryddig"?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Så lenge jeg kan lukke igjen døren til rotet, er det ryddig.

Sånn i praksis betyr vel egentlig det at det er ryddig når jeg ikke er hjemme.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 14:26   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg signerer dette jeg, for det høres veldig kjent ut. Bortsett fra skittentøyet for det bor på vaskerommet. Det er verdens minste, og jeg er avhengig av å sortere noe av det i hauger på gulvet fordi det er ikke plass til nok plastbakker. Men dit lukker jeg bare døren - tada! Borte!

Vi har også vaskerom, det er bare at mann og barn1 ikke alltid greier å få tøy fra badet og til det velsignede vaskerommet. Men der er det altså bare å lukke døren. Hurra!

Gammel 25-05-09, 14:28   #43
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Rene flater og ikke klær og lignende liggende rundt. Klær på gulv og over rekkverk og slikt får jeg flass av, takler det ikke. Ikke noe dilldall liggende på kjøkkenbenker og slikt.

Kan bare signere denne. Har vel egentlig støv på hjernen. Skulle ønske jeg noen ganger kunne være litt mer avslappet i forhold til rydding, vasking osv.

Gammel 25-05-09, 14:30   #44
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, vi har det vel sånn jenvt over "overfladisk" ryddig hele tiden.
Kjøkken, stue, loftstue - liksom hverdagsrommene - er ganske ryddige. Men sjelden helt ryddig. Gjesterom, barnerom, vaskerom etc - er ikke alltid så ryddig.

Om jeg skal få HELE huset ryddig () så tar det nok et par dager. Men om jeg skal ha de synlige hverdagsrommene ryddig, så tar det ikke så lang tid. Men om jeg skal vaske i tillegg, da går det nok litt tid ja. Stort hus.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:32   #45
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri.
Oppsamlingsplasser er uunngåelige, særlig på spisebordet, kjøkkenbordet, i den ene vinduskarmen og på høytalerne. Det blir bare sånn.

Ryddig-ryddig, da er det ingen slike hot-spots, vi er ajour med klesvasken, det ligger ikke en diger bunke med papirer på kommoden i gangen, alt kjøkkenstæsj er på plass i skuffer eller skap og til og med spise- og kjøkkenbord er tilnærmet tomme.
Men altså, det skjer ikke.

Mim tålte å overnatte en natt hos meg, og det er jo godt.
(Ru måtte bare holde ut, stakkars, men da var det virkelig unntakstilstand med kjøkkenoppussing).

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 16:17   #46
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Monsoon: Du er beinhard, altså. Jeg måtte rydde bort halvaparten av det vi eide før det var visningsklart.

Ja, altså, for å presisere: Vi har det aldri slik. Men det er det jeg kaller ryddig. Så sant jeg kan se noe som burde vært bedre så heter det ikke ryddig hos meg. Generelt har vi det bomba/kaotisk/ulevelig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 16:17   #47
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det stortsett alltid er ryddig her, og rent. Leker etc ser jeg ikke på som rot, men det er sjelden det blir lekt i stua egentlig. Han liker best å leke på rommet. Jeg er ajour med klesvasken, vi setter alltid ting rett i oppvaskmaskinen. Benkene på kjøkkenet tørkes av etter hver gang det er lagd mat, støv tørkes daglig samt at jeg drar over gulvene med tørrmopp. (barn med astma og allergi).

Gammel 25-05-09, 16:19   #48
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

I følge min standard er det aldri ryddig hjemme hos oss. Vi har for mye ting og for liten plass.

Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 17:45   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har omtrent samme standard for ryddig som Bauche. Det er sjelden ryddig hos oss.

Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 17:52   #50
Left
Passiv

Standard

Vi er 4 stk som bor i en bitteliten 3 roms på 42 m2, og alle har alt vi trenger av klær osv her. Da sier det seg selv at det er fryktelig lite plass til oppbevaring, og ergo blir det mye rot. Kjøkkenbenken min er på 2x 40 cm

Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 18:05   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mitt problem og ryddighetshinder nr. 1 er manglende skap og benkeplass på kjøkkenet. Kjøkkenet mitt er dårlig planlagt, har lite benkeplass, lite oppbevaringsplass og alt for få skuffer. Inntil det er blitt pusset opp er dt ekstremt vanskelig å ha helt rene flater.

Årh ja, det husker jeg fra blokka vi bodde i til nå nylig. Kjøkkenet var nyoppusset men ekstremt dårlig planlagt uten omtrent NOE skapplass og skuffer. Jeg var nesten apatisk på slutten og er glad vi nå flytter inn i et rekkehus med MYE skapplass på kjøkkenet og en smart løsning.

Gammel 25-05-09, 18:07   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Rene flater og ikke klær og lignende liggende rundt. Klær på gulv og over rekkverk og slikt får jeg flass av, takler det ikke. Ikke noe dilldall liggende på kjøkkenbenker og slikt.

Jeg må bare presisere at dette er sånn jeg vil ha det, men at det ikke alltid er ryddig hos oss fordi vi tross alt har to små barn og jeg har en mann som ikke er like ryddete som meg. Men jeg prøver å ha det pent og ryddig hele tiden, og det er enkelte ting (som feks. klær på gulvet og sånt, samt ledninger som vises) jeg ikke takler og MÅ ha vekk der og da.

Gammel 25-05-09, 18:32   #53
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

NÅ er det ganske ok/ryddig nok hos oss. Badet nedet er svusjet over, det flyter ikke over med skittentøy i skittentøysdunkene der, klær og sko er der det hører hjemme ute i gangen, papir-rotet på kommoden i gangen ligger i en pen bunke, lekene til ungene er delvis oppe og delvis under trappa der det ikke synes så godt, benkene på kjøkkenet er ryddige og rene, og på stuebordet er bare det som skal være der. Jeg skal ha møte i arbeidsutvalget i barnehagen i kveld.

(Oppe på loftet, inne på kontoret, i vugga under trappa, i skuffene i kommoden i gangen, i boden utenfor gangen osv osv er det slett ikke presentabelt, men dit skal forhåpnetligvis ikke folk... )

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:35   #54
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Skrotboller har vi derimot ikke, sånne boller med kronestykker, skruer og smådeler. Jeg er sterkt i mot slike boller og mener at dersom man finner en skrue så får man enten legge den i en skrueskuff eller kaste den. Og så har jeg fåttt mannen min til å slutte med det også, de gangene han har prøvd å starte en skrotbolle forteller jeg ham en veldig lang og kjedelig historie han har hørt 1000 ganger før om en skrotbolle jeg hadde en gang og hvor irriterende det var. Jeg insisterer på at han skal høre hele historien og følger etter ham om han ikke vil høre den. Så i rent selvforsvar mot skrotbollehistorien så har han sluttet å danne skrotboller.

Jeg tok forresten livet av husets eneste skrotbolle for et par uker siden. Har ikke hatt et like bevisst forhold til styggedommen som Esme, men det kommer jeg til å ha fra nå av, slik at det ikke kommer til å oppstå skrotboller her i huset igjen.

En dag du har mye tid til overs må du gjerne dra den lange skrotbollehistorien her.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:49   #55
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ler av skrotbollehistorien til Esme.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:08   #56
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er åpenbart at standarden er forskjellig - noen rydder på 5 minutter, for andre tar det en time. Jeg vil anta at forskjellen ikke BARE bunner i at man har ulikt utgangspunkt, men også at vi syns ulikt er "ryddig nok".

For meg må kjøkke, bad, stue og gang være ryddig. Det betyr helt ryddige overflater, alt "mikk" på kjøkkenbenken bort (leken som noen har lagt der for å reparares, posten som skal sorteres, blomstervasen som står med vann i før den skal vaskes), alle "ymse"-ting som mannen min liker å stable ved telefonen, den lille "telefon- og lommebok"-hylla i gangen må være rensket for øretelefoner og ladere og kvitteringsbunker, rene håndklær pent hengt opp på badet, rene flater der også. Sko i hylla, jakker hengt opp.

Derimot kan jeg godt leve med at soverommene ser litt rufsete ut, eller at mindre brukte rom ser bortimot bombet ut... (gjesterom, o.l.). Dit lukker jeg bare døren.

I perioder kan jeg også bli blind for rot som jeg har blitt vant til. Da må jeg skjerpe øynene og gjøre en dyprydding (begynner med at jeg står stille og SER meg rundt i et rom, og ser etter de tingene som strengt tatt ikke hører hjemme der de ligger).

Jeg ser at andre kan fortelle at de har har storopprydning, mens postbunkene ligger halvmeterhøye på skjenken, kjøkkenbenken har en halvmeter ren benkeplate til overs, og brødet ligger fremme.

Andre igjen sukker tung over rotet når det ligger et teppe litt skjevt i sofaen.

Når har DU det "ryddig"?

Konstaterer at jeg kun har det ryddig i hus jeg har flyttet i fra. Når rengjøringbyrået har gjort jobben sin, da er det ryddig og rent.

Så ryddig som du beskriver har jeg det aldri. Det ligger post på stuebordet, ørepropper og mobilladere over hele huset, en stabel med diverse på kjøkkenbenken, halvbrukte klær henger her og der, kommoden i gangen... tja, det finnes ikke ord.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:51   #57
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Vi har det stort sett bare ryddig før besøk. Og da er vi på det nærmeste besvimt av å løpe rundt og rydde og vaske som gale før gjestene kommer.
Men da er alle flater fri for skrot, rot og papir. Skruer, nøkler og skiver har havnet i skroteskuffen til gubben, i stedenfor oppå skjenken som står midt i stua. Badet er vasket og alt av skittentøy er ryddet opp i sine respektive plastbokser. Kjøkkenet er shinet, og vasket alle flater, gulvene er vasket, og ingen klær eller andre ting ligger rundt i stua eller i gangen.
Mannen sin oppgave er forresten å holde kjøkkenet i orden. Han er kjempeflink til å rydde av bordet ,rydde etter mat, og sette inn i oppvaskmaskinen, men tørke av benker og bord, det hører ikke med til å holde kjøkkenet i orden.

Men vi har altfor mye rart, og altfor liten plass, så nå vil vi flytte på oss!

Gammel 25-05-09, 20:59   #58
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ryddet i mange timer idag, og det er fortsatt ikke ryddig. Men vi nærmer oss! Lagt bort kilometersvis med klær, ryddet kjøkken, bad, stue og ganger. Støvsugd. Men samtidig har jeg stekt kyllingbiter, poteter, karbonader til i morgen, og lagd drops, hentet eldste, matet barn, dusjet en unge og kommandert en stor i dusjen, ognå er begge lagt.

Det er fortsatt igjen en del klesvask som skal vaskes, tromles/tørkes og legges sammen, men er igrunn så fornøyd at det kan komme overraskelses-besøk uten at jeg får åndenød. :nøgd med self:

Gammel 25-05-09, 21:02   #59
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg har fjernet smårot på flater som kjøkkenbenk, bord er tomme og vasket. Stua må ha hyller uten rot, leker i kasser og gangen ja.. jeg syntes ikke det er ryddig når det ligger ting over alt. Har ganske store krav til når jeg kan kalle det ryddig og innfrir sjelden. :elendig husmor:

Jeg kan overse rot på soverom, men syntes ikke jeg har det strøkent før alt er ryddet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 22:39   #60
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er alltid en haug hjemme hos meg.
Det er ryddig dersom man kan sette seg i sofaen uten å treffe noe, og at man kan gå mellom sofaen, kjøkkenet og badet uten å få vondt i beina.

:sjuske:
Men støvete er det sjelden hjemme hos oss. :allergisk:

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Signerer denne jeg. Jeg tror enkelte av dere aldri noen sinne ville karakterisert vårt hus som ryddig. Vi har ikke designersøppelbøtter, dispensere til oppvaskmidler og lignende. Vi har også brød liggende i brødpose på kjøkkenbenken. I gangen er det alltid et hav av sko.

Må vel melde meg inn i sjuskeklubben jeg også. Det hoper seg lett opp hos oss, verken jeg eller mannen er spesielt ryddige. Rene flater på kjøkkenet har vi ikke hatt siden sist barnedåp, tror jeg. Liker ikke matrester og slikt på benken, det er litt ekkelt. Derfor tørker jeg i det minste av der og hiver skitne oppvaskkluter til vask. Det som hoper seg opp på benken vår er alt fra matvarer som ikke blir satt på plass, til aviser og leker. Ryddig er det når badet er tømt for klær og skoene i gangen er satt på plass + at man kan se stuebordet. :ikke så kravstor:

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ler av skrotbollehistorien til Esme.

:lurer veldig på hva en skrotbolle er:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.