|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bunad man har tilknytning til ...Ja hva menes egentlig med tilknytning? Begge foreldrene mine og hele slekta er fra Telemark. Jeg hadde øst-Telemarkbunad som liten jente og har arvet mormor sin bunad. MEN den har aldri passet til meg etter at jeg ble voksen. Hun var tynn uten hofter og pupper, jeg har store pupper. Så det er mamma som bruker den. Men jeg VIL ha bunad jeg og. Øst-Telemark bunad og spes beltestakken står høyt på ønskelista. Men jeg synes den er så dyr. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
blid
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bunad man har tilknytning til....Du kan selvsagt ha Romeriksbunad - at du har bodd der store deler av livet ditt er da mer enn nok tilknytning
|
|
|
#4 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Klart du kan!
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Ja det kan du vel. Jeg har nordmørsbunad som alle i slekta. Men jeg kunne like fint hatt trønderbunad, her har jeg bodd det meste av livet.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Jeg synes man skal ha en eller annen form for tilknytning til bunaden man velger. Stedet man bor er definitivt en form for tilknytning.
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Jeg synes at det å ha bodd lenge et sted er tilknytning nok. Særlig dersom man har barn som vokser opp der og man sånn sett har "slått rot".
|
|
|
#8 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Ja, det synes jeg godt du kan ha.
|
|
|
#10 |
|
trøtt
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Jeg synes at tilknytning kan være mer enn hvor man har bodd eller hvor opphavet kommer fra. Vi har en hytte i Telemark, et pittelite sted, og jeg er så utrolig glad i det stedet. Jeg tilbragte alle skoleferier på hytta som barn og prøver å dra dit så ofte som mulig nå også. For meg er det sjelebot å komme dit. Jeg vil i aller høyeste grad påstå at jeg har tilknytning til stedet.
Storebror '02 og Lillebror '07. Sist redigert av ~TM~ : 18-05-09 kl 17:57. Årsak: Tilføyelse |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Klart du kan det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Skal jeg bruke 20-40.000 på et antrekk så skal jeg ha det nøyaktig slik jeg vil ha det. Dermed vil jeg si at siden jeg har kjørt gjennom Telemark noen ganger så kan jeg ha Telemarkbunad. Men noe sier meg at jeg ikke har den rette forståelsen av dette bunadsgreiene. |
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Om man har bodd et sted fra før man er voksen, så kan man det, syns jeg.
|
|
|
#14 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Jeg har valgt bunad fra der vi har hytte. Jeg føler sterk tilknytning til stedet, vi har familie derfra, og har alltid vært der mye. Det holder for meg.
|
|
|
#15 |
|
Fersking
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
Sv: Bunad man har tilknytning til ...
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Jeg synes det er naturlig med en eller annen for for tilknytning. At man har familien sin fra et sted, har vokst opp et sted og/eller har bosatt seg et sted er helt klart tilknytning. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg signerer denne, og synes helt klart at du kan ha bunad fra stedet du bor på. Det er vel så mye tilknytning som om du skulle ha bunad fra et sted du f.eks har vært sjelden, men har slekt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er vel akkurat den jeg har reagert på med et par venninner. De har Telemarksbunad, men hverken slekt, hytte eller annen tilknytning enn å ha kjørt gjennom fylket... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Bunad man har tilknytning til ...Folk må gjøre hva de vil.
|
![]() |
|
|