Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad man har tilknytning til ...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-09, 21:19   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunad man har tilknytning til ...

Ja hva menes egentlig med tilknytning? Begge foreldrene mine og hele slekta er fra Telemark. Jeg hadde øst-Telemarkbunad som liten jente og har arvet mormor sin bunad. MEN den har aldri passet til meg etter at jeg ble voksen. Hun var tynn uten hofter og pupper, jeg har store pupper. Så det er mamma som bruker den. Men jeg VIL ha bunad jeg og. Øst-Telemark bunad og spes beltestakken står høyt på ønskelista. Men jeg synes den er så dyr.

Jeg har bodd mesteparten av livet mitt på øvre og nedre Romerike. "Kan" jeg si at jeg har tilknytning nok til å få meg en Romeriksbunad? Jeg vet jo at det er opp til meg, men jeg føler at jeg vil ha en tilknytning til bunaden.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 21:21   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunad man har tilknytning til....

Ja, det synes jeg du kan ha da.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-09, 21:24   #3
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunad man har tilknytning til....

Du kan selvsagt ha Romeriksbunad - at du har bodd der store deler av livet ditt er da mer enn nok tilknytning

Gammel 17-05-09, 21:37   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad man har tilknytning til ...

Klart du kan!
Jeg mener man kan ha bunad fra der man føler man har tilknytning til og der man har slektskap til.
Min mor kommer fra nord-trøndelag, min far fra Sør-trøndelag. Jeg føler jeg kan ha begge to selv om jeg er født og oppvokst i Trondheim.

Gammel 17-05-09, 21:38   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det kan du vel. Jeg har nordmørsbunad som alle i slekta. Men jeg kunne like fint hatt trønderbunad, her har jeg bodd det meste av livet.

Gammel 17-05-09, 21:47   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man skal ha en eller annen form for tilknytning til bunaden man velger. Stedet man bor er definitivt en form for tilknytning.

Gammel 17-05-09, 21:54   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at det å ha bodd lenge et sted er tilknytning nok. Særlig dersom man har barn som vokser opp der og man sånn sett har "slått rot".

Gammel 17-05-09, 22:06   #8
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Ja, det synes jeg godt du kan ha.

Gammel 17-05-09, 23:28   #9
Mamzen
Fersking

Mamzen sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes at det å ha bodd lenge et sted er tilknytning nok. Særlig dersom man har barn som vokser opp der og man sånn sett har "slått rot".

Signerer

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 00:06   #10
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes at tilknytning kan være mer enn hvor man har bodd eller hvor opphavet kommer fra. Vi har en hytte i Telemark, et pittelite sted, og jeg er så utrolig glad i det stedet. Jeg tilbragte alle skoleferier på hytta som barn og prøver å dra dit så ofte som mulig nå også. For meg er det sjelebot å komme dit. Jeg vil i aller høyeste grad påstå at jeg har tilknytning til stedet.

Tilføyelse: Jeg har dog ikke bunad derifra. Jeg har faktisk ikke bunad, men om jeg skaffer meg en blir det ikke den av Telemarksbunadene som "hører til hytta" jeg velger. Jeg liker nemlig Buskerudbunaden meget godt. Poenget mitt er at tilknytning kan være så mangt.

Sist redigert av ~TM~ : 18-05-09 kl 17:57. Årsak: Tilføyelse
~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 08:59   #11
puselini
Aktiv

puselini sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
puselini er litt kul
Standard

Klart du kan det.

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 09:15   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skal jeg bruke 20-40.000 på et antrekk så skal jeg ha det nøyaktig slik jeg vil ha det. Dermed vil jeg si at siden jeg har kjørt gjennom Telemark noen ganger så kan jeg ha Telemarkbunad. Men noe sier meg at jeg ikke har den rette forståelsen av dette bunadsgreiene.

Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 09:21   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man har bodd et sted fra før man er voksen, så kan man det, syns jeg.

Gammel 18-05-09, 10:02   #14
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har valgt bunad fra der vi har hytte. Jeg føler sterk tilknytning til stedet, vi har familie derfra, og har alltid vært der mye. Det holder for meg.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 17:51   #15
Mamzen
Fersking

Mamzen sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skal jeg bruke 20-40.000 på et antrekk så skal jeg ha det nøyaktig slik jeg vil ha det. Dermed vil jeg si at siden jeg har kjørt gjennom Telemark noen ganger så kan jeg ha Telemarkbunad.

Godt sagt!

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:35   #16
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er naturlig med en eller annen for for tilknytning. At man har familien sin fra et sted, har vokst opp et sted og/eller har bosatt seg et sted er helt klart tilknytning.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:45   #17
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes man skal ha en eller annen form for tilknytning til bunaden man velger. Stedet man bor er definitivt en form for tilknytning.

Jeg signerer denne, og synes helt klart at du kan ha bunad fra stedet du bor på. Det er vel så mye tilknytning som om du skulle ha bunad fra et sted du f.eks har vært sjelden, men har slekt.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 20:48   #18
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Skal jeg bruke 20-40.000 på et antrekk så skal jeg ha det nøyaktig slik jeg vil ha det. Dermed vil jeg si at siden jeg har kjørt gjennom Telemark noen ganger så kan jeg ha Telemarkbunad. Men noe sier meg at jeg ikke har den rette forståelsen av dette bunadsgreiene.

Ja, det er vel akkurat den jeg har reagert på med et par venninner. De har Telemarksbunad, men hverken slekt, hytte eller annen tilknytning enn å ha kjørt gjennom fylket...

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 13:24   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Folk må gjøre hva de vil.

Selv ville jeg nok ikke valgt noe som ikke kan forklares med tilhørighet: bor der/har bodd der/har slekt derfra. Tenker at det blir slitsomt med småpraten rundt bunaden når det stopper i "nei, jeg bare synes den er så fin". Eller kanskje ikke...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.