Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Uttaler du ditt navn annerledes på engelsk?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Hvordan uttaler du ditt navn på engelsk?
Mitt navn finnes på engelsk, men jeg uttaler det som i Norge når jeg snakker engelsk 17 12,98%
Mitt navn finnes på engelsk og jeg uttaler det på engelsk når jeg snakker engelsk 39 29,77%
Mitt navn finnes på engelsk og det uttales helt likt på engelsk og norsk 5 3,82%
Mitt navn finnes ikke på engelsk, men jeg uttaler det på engelsk måte 20 15,27%
Mitt navn finnes ikke på engelsk og jeg uttaler det på norsk måte 49 37,40%
Dustepoll! 1 0,76%
Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-09, 10:35   #61
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Uttaler du ditt navn annerledes på engelsk?

Om jeg skal presentere meg på engelsk, bruker jeg "den engelske utgaven" av navnet mitt.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 12:24   #62
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eventuelt Powderwitch.

Det var skrivefeil med overlegg
(har nettopp rettet engelsktentamener, der var det mange fine hekser...)

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 12:28   #63
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det varierer.
Svarte at det finnes på engelsk og uttaler det på en engelsk måte.

Sannheten er at det er et nordisk navn som finnes i utlandet: Ingrid. Ved enkel håndhilsing uttaler jeg det på norsk, dersom de spør igjen uttaler jeg det vel på engelsk. Det oppfattes gjerne bedre/riktigere da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 13:09   #64
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt navn finnes ikke på engelsk og er tydeligvis ekstremt vanskelig å uttale på engelsk.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 13:16   #65
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Både mitt og mannens navn "virker ikke" utenfor sine respektive hjemland, så det er ingen vits i å si det på noe annet enn norsk. Maltrakteringa får de ta seg av selv.

Skal jeg sjekke inn på hotell el.l., må jeg stave. Tidvis også i Norge.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 15:05   #66
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Mitt navn finnes ikke på engelsk. Skulle jeg komme i den situasjon at noen engelsktalende hadde store problemer med navnet kan de få kalle meg en engelsk variant som har samme rot som mitt navn.

Mannen min hadde store problemer i USA. Han har et særnorskt navn med ø i fornavnet og ø og å i etternavnet.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Gunhild funker i grunn ganske dårlig på engelsk.

Si ikke det. Gammeltanta til mannen flytta til USA i unge år, hun ble hetende "Gønnhild" der borte.

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 15:16   #67
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Mitt navn finnes på engelsk. Uttalen er svært forskjellig fra den norske. Jeg presenterer meg og bruker den engelske uttalen når jeg prater engelsk.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 15:43   #68
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg uttaler det ikke, jeg staver det. Eller sier glem det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 16:03   #69
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mitt navn er også et nordisk navn som finnes internasjonalt. Pleier å si det på engelsk, det er både enklest og best.

Jenta vår har fått et særnorskt navn med en av de norske bokstavene i fornavnet. Lurer litt på hva hun kommer til å ville bruke/si når det blir aktuelt. Navnet hennes har en tvillingversjon som fungerer bedre på engelsk, går muligens an å bruke den versjonen i utlandet.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 16:04   #70
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Mitt navn finnes ikke på engelsk og jeg uttaler det på norsk.

Det finnes faktisk et tysk firma med filialer i andre europeiske land med mitt navn, så det fungerer tydeligvis på noen andre språk.

Gammel 11-05-09, 17:45   #71
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Navnet mitt er opprinnelig engelsk, men med en E istedet for I som jeg har. Uttaler det som det engelske, men med I istedet for E.

Gammel 11-05-09, 18:01   #72
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Navnet mitt er like engelsk som norsk, så det har aldri vært noe problem. En tykk L i begynnelsen av navnet er forskjellen på uttalen. Etter mine år i Usa så har jeg hatt mange skandinaviske venner, og det har blitt mange rare uttaler på navn gjennom årene. Men, man venner seg fort til det også. Vi brukte norsk uttale når vi snakket skandinavisk sammen og engelsk variant når vi snakket engelsk sammen. Egentlig itteno`problem.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 20:47   #73
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Finnes på engelsk, er opprinnelig latinsk, og uttales på engelsk når jeg snakker engelsk, men forskjellen er ikke veldig stor fra den norske uttalen.

Gammel 11-05-09, 21:59   #74
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Begge deler, jeg sier det på norsk måte men sier at det er den norske varianten av ....

Gammel 11-05-09, 22:14   #75
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg "oversetter" navnet mitt til en nærliggende engelsk versjon.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 22:17   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg "oversetter" navnet mitt til en nærliggende engelsk versjon.

"Ray-Ray"?

Gammel 11-05-09, 22:18   #77
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Ray-Ray"?

Ray Ban.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 22:29   #78
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er nødt til det, siden "r" uttales annerledes på begge språkene. Da jeg skulle gi barna mine navn var jeg veldig opptatt av at navnene ikke skulle uttales så veldig forskjellig på de to språkene. Emilia går greit, men Daniel uttales annerledes. Det blir ihvertfall ikke et helt annet navn, noe som ville ha skjedd om jeg hadde valgt noe som startet med "J", eller en "e"-endelse til jentenavnet.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 03:03   #79
Lykkelig
Nybegynner

Medlem siden: May 2009
Lykkelig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mitt navn finnes på engelsk og jeg uttaler det på engelsk.

Lykkelig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 09:02   #80
Albertine
Passiv

Standard

Mitt navn finnes på engelsk, men jeg bruker bare forkortelsen av navnet mitt når jeg er i utlandet.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.