|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?
Så mye å ta tak i, så lite tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De gjør det faktisk: spesielt unge sorte menn kaller gjerne hverandre for nigger/negro. Da blir ordet satt i en litt spøkende ramme. Men hvite kan ikke bruke dette ordet om sorte.
![]() |
#143 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg tror det Travolta mener er at polakk er det norske ordet for å beskreve en persons nasjonalitet, altså nøyaktig det samme som å si nordmann, engelskmann, kineser, japaneser, amerikaner, franskmann and so on, og for nordmenn er ikke polakk noe annet enn polsk, og de færreste går kanskje rundt å vet at lignende betegnelse på tysk og engelsk er et skjellsord. Det betyr akkurat det samme som polsk.
![]() |
#144 |
flisespikker
|
Javisst, jeg tror absolutt at de aller fleste nordmenn oppfatter "polakk" som et helt nøytralt ord på linje med "amerikaner" eller "japaner" (ikke "japaneser", altså
![]() |
#146 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() |
#147 |
flisespikker
|
![]() |
#148 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg må bare skyte inn at jeg faktisk ikke var klar over at "polakk" var en nedsettende betegnelse på polsk og tysk før jeg leste tråden. Samtidig har jeg hatt en sterkere og sterkere følelse av at denne betegnelsen ikke er nøytral på norsk heller, at den gjerne er litt nedlatende om ikke annet, uten at jeg har kunnet sette fingeren på hvorfor. Jeg har derfor gjerne sagt "polsk" eller "fra Polen" når jeg har hatt behov for å definere en persons nasjonalitet. Og det skal jeg fortsette med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#150 |
Princess Skids and Scars
|
Jeg mener mørk ja, man sier selvfølgelig ikke neger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Princess Skids and Scars
|
Jeg er helt og fullstendig enig med deg. Men innlegget du quoter skrev jeg som et tilsvar til Skremmeren som jeg da oppfattet at hadde svart et spydig "Hvorfor trenger du et begrep om mørke" til en som spurte hva den korrekte betegnelsen var. Jeg ville få frem at jeg syntes det var bra at de som var usikre spurte og at i noen tilfeller blir det veldig kunstig om man ikke skulle kunne nevne hudfarge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg ville kanskje tro at nordmann er et skjellsord noen steder. :mimrer tilbake til en viss feminismediskusjon: |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var jeg som nevnte dette, Skilpadda. Og i den konteksten at jeg forklarte min datter at alle er forskjellig, ingen er like, hver person er unik, men at alle er like mye verdt samme hvordan vi ser ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Travelt opptatt
|
Det er kanskje annerledes ut på bøgda hos oss, men i enhver situasjon hvor vi omtaler nye folk, så legger vi ut om hvor de kommer fra. Hvis det er fra nærområdet så begynner man med hvilken bygd de er fra og ender med hvilken gård og hvem som er besteforeldrene. Hvis det er fra andre områder av Norge, eller utlandet, så gjør vi det så detaljert vi klarer. Og utseendet blir også forklart i den minste detalj. Men det er kanskje bare her på bøgda at vi har behov for å fortelle hverandre om de nye og spennede folka som flytter inn?
![]() |
#155 |
Passiv
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Først er jeg glad jeg har fått vite det om polakk og tar dermed det ordet ut av min dagligtale. |
![]() |
![]() |
#156 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er det ikke sånn mange steder da? Hvis det hadde begynt en mørkhudet lærer på vår skole, ville jeg nok fortalt det til mannen i og med at det ville ha vært første gang det skjedde. Får jeg derimot en ny (mørk) elev i klassen og skulle fortelle han om det, ville jeg nok bare sagt at jeg fikk en ny elev. Vi har elever i alle farger (og fasonger, hadde jeg nær sagt |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Ringskrømt
|
Ja, jeg må innrømme at jeg tenker mitt når jeg leser svar ala "jammen, hva skal vi kalle dem, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
<*(((<
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Jeg hadde ikke reagert på polakk, siden jeg ikke hadde fått med meg at «polack» var negativt ladet. (Men jeg skjønner at jeg sikkert burde forstått det da jeg så sesong 2 av The Wire.
Det er vel ingen her i tråden som sier at det er noe galt i å konkurrere på pris? Problemet er hvis den lave prisen skyldes at de jobber svart, det er som nevnt hverken bra for samfunnet eller den enkelte arbeidstaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Passiv
|
![]() Sv: Er nasjonalitet noe negativt?Aha. Da er jeg med. Svart arbeid er å tisse i skoene for å holde varmen for alle parter. Og knapt nok så smart til og med. |
![]() |
![]() |
#160 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvis det er meg du sikter til så var jeg bare ute etter det som var politisk korrekt å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|