Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan diskutere saklig med folk som er imot alt som ikke er naturlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-09, 10:01   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan diskuterer saklig med folk som er imot alt som ikke er naturlig?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Med mindre vedkommende er en økofantast som driver naturalhusholdning, aldri har benyttet et teknologisk hjelpemiddel, rir rundt på esel osv. - så lar det seg vel knapt gjøre å ta akkurat det argumentet helt på alvor.

Synes denne var ganske god jeg, og er helt enig. De fleste av oss "tukler med naturen" mange ganger i livet, for å få ting i den retning vi vil. Vi benytter prevensjon, vi benytter utallige andre ting innen medisin, også for tilstander som ikke er livstruende.

Og tilslutt synes jeg det er fryktelig urettferdig å automatisk plassere adopsjonskortet i fanget på de som er ufrivillig barnløse. Et slags "er lik" tegn mellom barnløs og adopsjon, for det krever et helt annet tanke sett å gå inn i den prosessen og man kan ikke forvente at det passer for alle. Det bør være høyest personlig og det må være slitsomt for de som er oppe i det at alle rundt skal dytte denne løsningen på en. Adopsjon er for meg et felles samfunnsansvar som bør være et like naturlig alternativ for alle som ønsker seg barn, uavhengi av hvor fruktbar en er.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:02   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan diskutere saklig med folk som er imot alt som ikke er naturlig?

Hvis man skal følge den tankerekken, er det unatulig at diabetikere lever lenger enn noen år etter sykdomsdebut. Kanskje det egentlig er meningen at de skal dø, og ikke forurense genpoolen vår?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:03   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og prevensjon er jo et kongeeksempel, emm. Hva er mer tukling med naturen enn å hindre forplantning?

- No. 4 -
Gammel 03-05-09, 10:04   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og prevensjon er jo et kongeeksempel, emm. Hva er mer tukling med naturen enn å hindre forplantning?

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:09   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det enkle er ofte det beste. Denne skulle avsløre effektivt at det ikke er snakk om hva som generelt er naturlig, men heller om hva som føles greit ut for den personen den dagen.

Jeg vedder på at den vil bli møtt med det strålende argumentet: Jammen, det blir noe annet da. Muligens med klasking i panna.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:12   #26
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Man sier seg selvsagt hjertens enig i argumentet om naturens fortreffelighet. Og fyrer opp en økologisk joint.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:16   #27
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det enkle er ofte det beste. Denne skulle avsløre effektivt at det ikke er snakk om hva som generelt er naturlig, men heller om hva som føles greit ut for den personen den dagen.

Jeg vedder på at den vil bli møtt med det strålende argumentet: Jammen, det blir noe annet da. Muligens med klasking i panna.

Men hva med transplantat da? For hva er vel mer unaturlig i en sånn tankerekke enn at noen andres organer blir satt inn i min kropp. Det er unaturlig det. Ved surogasi er det nå enda bare noen få celler, det er da mer naturlig å så måte.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:28   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men hva med transplantat da? For hva er vel mer unaturlig i en sånn tankerekke enn at noen andres organer blir satt inn i min kropp. Det er unaturlig det. Ved surogasi er det nå enda bare noen få celler, det er da mer naturlig å så måte.

Neida - ikke når det er denne formen for naturligfølelse. For den kan nemlig svinge litt. Den ene dagen er man mo surrogasi. Den andre dagen tar man imot nye hornhinner. Ingen problem.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:32   #29
Skvetten
Passiv

Standard

Neida - ikke når det er denne formen for naturligfølelse. For den kan nemlig svinge litt. Den ene dagen er man mo surrogasi. Den andre dagen tar man imot nye hornhinner. Ingen problem.

Å dæven, tro hvordan man blir så forbasket blond?

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:35   #30
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hater RL-diskusjoner, og spesielt når jeg diskuterer med folk som kommer med argumenter helt hinsides all fornuft.

Vi dsikuterte hvert fall surrogasi (det heter det, sant?), hvorpå jeg kommer med mine utgreiinger på hvor meningsløst det er å forby noe sånt. Motargumentene "det er jo ikke helt natulig", "det er ikke en menneskerett å få barn" og "man kan jo adoptere i stedet" setter meg sånn ut at jeg faktisk sliter med å ta vedkommende seriøst nok til å komme med et ordentlig svar.

Joda, dum person, amøbe og alt det der, men argumentet om at alt skal være så naturlig blir mye brukt, og jeg tolker det stort sett som en frase som brukes i mangel av argumenter.

Du får svare med, at om det skal være så naturlig, så er det mange andre ting også som burde vært forbudt. Klaffeoperasjon i hjertet, stenter her og der, innopererte proteser i hofter, knær osv. Det blir jo i grunnen det samme. Man "tuller" jo med naturen da også.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:41   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor i svarte var dere i går da den aktuelle diskusjonen pågikk? :etterpåklok: Eneste argumentet jeg klarte å spytte frem var at ja, da må vi omfavne kreften, naturlig som den er. :gi meg en PC, *desperat*:

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:46   #32
Skvetten
Passiv

Standard

Hvor i svarte var dere i går da den aktuelle diskusjonen pågikk? :etterpåklok: Eneste argumentet jeg klarte å spytte frem var at ja, da må vi omfavne kreften, naturlig som den er. :gi meg en PC, *desperat*:

Neste gang sier du bare: "Vent litt jeg må bare snakke med de som bor inne i laptopen min litt."

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:50   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Heeelt naturlig.

- No. 4 -
Gammel 03-05-09, 10:52   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:55   #35
Skvetten
Passiv

Standard

Er det ikke naturlig å høre på menneskene inni laptopen heller nå lizzom?

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 10:58   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man må si data'n. Og det kan gjerne sitte igjen et inntrykk av at man kanskje hører dette som stemmer.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 11:02   #37
Skvetten
Passiv

Standard

Man må si data'n. Og det kan gjerne sitte igjen et inntrykk av at man kanskje hører dette som stemmer.

Når ble det unaturlig da?

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 11:04   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at de ikke ser hvor fordømmende det er å komme med slike utsagn. Det er akkurat det samme hos enkelte kristne som utelukkende lener seg på "fordi det står i Bibelen". Jeg skjønner ikke hvorfor man er imot at andre skal få barn? Er det fordi man bare må ha en mening om alt mulig?

Om noen bruker bibelargumentet, så kan du bare henvise til at Hagar er første, kjente surrogat,da hun fikk barn med mannen til Sara, da Sara ikke kunne få barn selv.

Gammel 03-05-09, 11:10   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om noen bruker bibelargumentet, så kan du bare henvise til at Hagar er første, kjente surrogat,da hun fikk barn med mannen til Sara, da Sara ikke kunne få barn selv.

Av alle ting Sitron kan sjokkere meg med så var faktisk dette noe av det mer uventede.

Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 11:12   #40
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alt hva du kan, Sitron.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.