Sv: Lesesirkel: The Brooklyn Follies - diskusjonstråd
Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.
Så blir alle lykkelige. Tom får seg dame og arv. Lucy finner seg til rette. Lucys mor blir befridd fra sin skrekkelige fundamentalistmann og enda verre sektleder. Nathan får den perfekte elskerinne. Aurora og Nancy faller for hverandre! Nathan er sikker på at han skal dø, men har bare et forholdsvis uskyldig mageproblem. På dette punktet minnet boka meg om de 35 lykkelige sluttene oppå hverandre i Love Actually. Litt i meste laget, altså.
Men så, pang! 11. september. Og så skjønte jeg jo at det var derfor hele boka var skrevet. Det smalt skikkelig i mellomgulvet.
Jeg har bestilt meg mer Paul Auster.
Jeg ble omsider ferdig i går kveld. Selvsagt hadde jeg vært innom her først, så den overraskelsen på slutten ble ikke så overraskende for meg. Jeg er ellers enig i at det ble litt i overkant "alt ordner seg til det beste for alle"-stemning på et tidspunkt. Men samtidig var det litt mer snert og dybde i disse hendelsene allikevel, i forhold til den klassisk romantiske settingen.
Det skjedde noe med Nathan fra de første sidene i boken til bare noen sider senere. Jeg likte umiddelbart den sarkastiske, og til dels kyniske, livsinnstillingen hans. Som når han omtaler sin datter som noe sånt at hun aldri hadde sagt en original setning i sitt liv. Men pang, så blir han betydelig mykere, og jeg hadde gjerne sett at han hadde bevart litt mer av skarpheten gjennom boken. For troverdighetens skyld.
Så tenker jeg på dette med Toms fantasi om "Hotel Existence". Blir dette et slags Paradise Lost-tema i forhold til dramatikken med 11. september? Eller hva representerte egentlig denne drømmen? Jeg ble ikke helt klok på det. Og hvorfor hadde Nathan (og Tom) så få betenkeligheter med å gå inn i samarbeidet med Harry i den bedragerisaken? Nathan forsøkte jo å advare Harry om at Gordon antakelig var ute etter hevn, men han virket heller ikke overbevist. Hvis "Hotel Existence" skulle blitt noe av, ville det jo blitt et sted bygget på bedrag og svindel? 
|