Sv: Lesesirkel: The Brooklyn Follies - diskusjonstråd
Her var det jo diskusjonstråd! Forsømt mitt eget litteraturforum, har jeg! 
Jeg likte boka veldig godt, jeg også. Jeg likte kanskje begynnelsen aller best (av en eller annen grunn er det ofte sånn) – jeg synes all miseren der på starten er så fantastisk beskrevet. Jeg lo masse! "… when a month had passed he was still working for the 3-D Cab Company. Tom had always wondered what the D’s stood for, and now he thought he knew. Darkness, Disintegration, and Death". Toms utlegning om hvem som blir forfattere, som svar på Nathans "No one becomes a writer at sixty", er helt fabelaktig.
Så blir alle lykkelige. Tom får seg dame og arv. Lucy finner seg til rette. Lucys mor blir befridd fra sin skrekkelige fundamentalistmann og enda verre sektleder. Nathan får den perfekte elskerinne. Aurora og Nancy faller for hverandre! Nathan er sikker på at han skal dø, men har bare et forholdsvis uskyldig mageproblem. På dette punktet minnet boka meg om de 35 lykkelige sluttene oppå hverandre i Love Actually. Litt i meste laget, altså.
Men så, pang! 11. september. Og så skjønte jeg jo at det var derfor hele boka var skrevet. Det smalt skikkelig i mellomgulvet.
Jeg har bestilt meg mer Paul Auster.
|