Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-09, 19:47   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg er av de som mener at å skylde på viljestrke er ett argument man bruker for å slippe å ha viljestyrke..
Motivasjonen i forkant er alt.
Abstinenser er ikke SÅÅ sterke at man bare ikke KAN leve uten! Det er snakk om relativt små sug, men som vi klarer å blåse opp til å bli gigantiske, fordi vi faktisk VL ha det! Jeg har sluttet å røyke, jeg har sluttet å drikke brus, jeg har tilogmed en gang for veldig lenge siden sluttet med hasj, og det er faktisk ikke SÅ vanskelig, bare man vil! Det går ikke på styrke i viljen, men det å faktisk ville!
Jeg VIL IKKE slutte å spise sjokolade. Derfor klarer jeg ikke.

Jeg vet dette høres veldig unyansert ut for mange, men jeg tror nå uansett det er slik..

Unyansert ja.

Man kan jo filosofere litt, vi har vel forskjellig grad av viljestyrke. Og forskjellig evne til å bli avhengig av ulike laster. At jeg er supersvak overfor pepsi max betyr ikke at jeg har liten viljestyrke i andre situasjoner. Det blir en slags kamp mellom det man vil fordi man synes det er fornuftig og det man vil fordi kroppen den har et behov for noe eller har veldig lyst på noe. Samt alle andre faktorer som er med å gjøre oss ufokuserte, man orker ikke kutte ut pepsi max hvis man har hundre andre problemer å ta seg av.

Jeg tenker at hvis du greier og slutte, men ikke jeg, kan det skyldes at jeg har mer å stri med ellers. Det kan også skyldes at jeg har mindre viljestyrke enn deg. Men det kan også bety at kroppen min har lettere for å bli avhengig av pepsi max enn din har.

Jeg er forøvrig på dag 3 uten pepsi max .

Gammel 16-04-09, 22:21   #62
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Unyansert ja.

Man kan jo filosofere litt, vi har vel forskjellig grad av viljestyrke. Og forskjellig evne til å bli avhengig av ulike laster. At jeg er supersvak overfor pepsi max betyr ikke at jeg har liten viljestyrke i andre situasjoner. Det blir en slags kamp mellom det man vil fordi man synes det er fornuftig og det man vil fordi kroppen den har et behov for noe eller har veldig lyst på noe. Samt alle andre faktorer som er med å gjøre oss ufokuserte, man orker ikke kutte ut pepsi max hvis man har hundre andre problemer å ta seg av.

Jeg tenker at hvis du greier og slutte, men ikke jeg, kan det skyldes at jeg har mer å stri med ellers. Det kan også skyldes at jeg har mindre viljestyrke enn deg. Men det kan også bety at kroppen min har lettere for å bli avhengig av pepsi max enn din har.

Jeg er forøvrig på dag 3 uten pepsi max .

Ja...
Det som er rart, er alle som sier det er såå vansklelig å slutte å røyke, men personlig er det tusen ganger vanskeligere med sjokolade...
Der jeg virkelig mener man trenger viljestyrke, er når det gjelder trening... Det er ren vilje, selv om motivasjonen er på topp, krever det fortsatt MAASSE å gjennomføre jevnlig...

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 23:15   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det denne undersøkelsen viser, eller indikerer, er selvsagt, som HI påpeker, at det stort sett er folk som generelt er ganske usunne som drikker mye lettbrus. Jeg kjenner få folk som spiser sunt og variert, drikker mye vann, trener regelmessig og sover godt, som også drikker masse lettbrus (de finne selvsagt, da). Og hvis man titter i handlevogner ( ) så ser man jo at lettbrusen stort sett har følge med mengder av annen usunn mat.

Jeg er et datapunkt her. Jeg har i flere år nå utelukkende spist sunn mat. Jeg har trent uten avbrudd, ikke spist en eneste liten teskje med sukker eller noe med sukker i - og drukket masse pepsi max. Men jeg er kanskje et dårlig datapunkt, for jeg har ikke fått diabetes? Blodsukkeret har ligget paddeflatt hele veien.

Jeg er av de som mener at å skylde på viljestrke er ett argument man bruker for å slippe å ha viljestyrke..
Motivasjonen i forkant er alt.
Abstinenser er ikke SÅÅ sterke at man bare ikke KAN leve uten! Det er snakk om relativt små sug, men som vi klarer å blåse opp til å bli gigantiske, fordi vi faktisk VL ha det! Jeg har sluttet å røyke, jeg har sluttet å drikke brus, jeg har tilogmed en gang for veldig lenge siden sluttet med hasj, og det er faktisk ikke SÅ vanskelig, bare man vil! Det går ikke på styrke i viljen, men det å faktisk ville!
Jeg VIL IKKE slutte å spise sjokolade. Derfor klarer jeg ikke.

Jeg vet dette høres veldig unyansert ut for mange, men jeg tror nå uansett det er slik..

Jeg synes det er unyansert at du mener din erfaring er global og ikke begrenset til deg. Min erfaring er ikke i samsvar med din.

Ja...
Det som er rart, er alle som sier det er såå vansklelig å slutte å røyke, men personlig er det tusen ganger vanskeligere med sjokolade...
Der jeg virkelig mener man trenger viljestyrke, er når det gjelder trening... Det er ren vilje, selv om motivasjonen er på topp, krever det fortsatt MAASSE å gjennomføre jevnlig...

Hvorfor i svarte skal alle synes det er lett å ikke spise sjokolade og vanskelig å trene fordi du synes det?

Jeg gleder meg stort sett alltid til å trene, men jeg må legge opp livet mitt og absoultt alt jeg spiser eller vurderer å spise eller drikke etter hva jeg kan tåle uten å trigge søtsuget mitt. Ikke fordi jeg ikke er motivert til å holde suget unna, ikke fordi jeg ikke egentlig gidder. Men fordi jeg vet av erfaring at det er grenser for hvor lenge jeg orker å gå i time etter time i døgn etter døgn å kun tenke på usunn mat. Jeg orker ikke å se lengselsfullt på hvert eneste sjokoladepapir og må dermed legge opp hele livet etter at maten må styres slik at dette unngås. Kom faen ikke her og prøv å si mer til meg om viljestyrke!

Jeg beklager hvis jeg har misforstått det du har skrevet her. Men om jeg har skjønt deg riktig så er det på HØY TID du tar et kraftig oppgjør med hvordan du ikke skiller mellom dine egne erfaringer som gjelder deg - og på andres erfaringer som gjelder dem.

Sist redigert av Slettet bruker : 18-04-09 kl 23:52. Årsak: Oppgitthet.
  Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 14:43   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen spiser (eller drikker brus) som en del av en selvskadingsstrategi. de kunne ha kuttet seg, de kunne ha ruset seg på ymse, de kunne ha hatt anoreksi eller bulimi, men de mestrer problemene sine gjennom mat/drikke.

Da hjelper bare terapi, ikke å "ta seg i nakkeskinnet", fordi maten/drikken er symptomer, ikke årsak.

For oss andre, så er det faktisk bare å la være.

Gammel 17-04-09, 15:18   #65
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes lettbrusdiskusjonene blir så veldig svart/hvite. Lettbrus i moderate mengder er, så vidt jeg kan skjønne av det Mattilsynet sier ikke farlig. Jeg drikker ikke brus i uken lenger, men i helgen blir det 1,5-3 liter med Tab X-tra. I perioder er jeg helt uten brus, og i perioder har jeg drukket mye mer enn nå. Jeg kan ikke si jeg merker forskjell i abstinenser, søtsug osv. Dette gjelder nok for noen, men ikke alle.

Ellers signerer jeg alle smilefjes sine kommentarer til Dååris.

Gammel 17-04-09, 15:26   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg syns mer enn 0,5 liter brus i uka er ganske mye. Men jeg er kanskje litt ekstrem da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 15:31   #67
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg må innrømme at jeg syns mer enn 0,5 liter brus i uka er ganske mye. Men jeg er kanskje litt ekstrem da?

Hvorfor det? (Bare nysgjerrig altså. Spørsmålet ble ikke stilt med skingrestemme!)

Gammel 17-04-09, 15:46   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at mer enn en halvliter brus i uka er mye.

Gammel 17-04-09, 15:53   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker mye mindre enn 0,5 liter i uka i snitt selv, men jeg synes ikke 0,5 i uka er mye.

Jeg har ingen planer om å slutte å drikke brus. Livet er for kort. Men jeg drikker det så sjelden nå, at nå regnes det som litt stas når jeg først inntar det. Litt luksus i hverdagen, nesten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 15:55   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke 0,5 liter i uka er skrekkelig mye, heller motsatt. Jeg synes ikke det å drikke litt brus er så ille. Jeg røyker ikke, jeg drikker ikke, og jeg trener og er normalvektig. Og drikker litt brus, selv om jeg vet det er usunt.

Gammel 17-04-09, 15:56   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvorfor det? (Bare nysgjerrig altså. Spørsmålet ble ikke stilt med skingrestemme!)

Bare fordi. Neida. Det er vel fordi jeg ser på det som godteri, og drikker det kanskje enten et glass til en film på lørdagskvelden, eller ett par til lørdagsmiddagen, og da syns jeg noe over 0,5 liter er ganske mye.
Det er det samme med alt annet godteri, man har jo en viss begrensning på det. Jeg ser at den grensen selvfølgelig er ulik fra person til person, men jeg har ikke noe problem med å innse når jeg selv har spist "for mye" godteri for eksempel.

Gammel 17-04-09, 16:10   #72
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men selv om man ser det som godteri, er ikke 0,5 liter noe særlig, tenker jeg. Det jeg tenker mest på at jeg ikke skal drikke så mye at det blir for store mengder av tilsetningsstoffene. Jeg er som Iset, jeg drikker veldig lite, røyker ikke, spiser relativt sunt, drikker ikke kaffe (vet ikke helt hvorfor jeg drar inn det men ), trener, spiser ikke godteri i uken og lite i helgene og er sånn passe slank. Summen av lastene mine er så liten at noen liter lettbrus er greit.

Gammel 17-04-09, 16:11   #73
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synest ikke 0.5 l i uken er mye selv om man har andre laster heller.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:20   #74
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er et datapunkt her. Jeg har i flere år nå utelukkende spist sunn mat. Jeg har trent uten avbrudd, ikke spist en eneste liten teskje med sukker eller noe med sukker i - og drukket masse pepsi max. Men jeg er kanskje et dårlig datapunkt, for jeg har ikke fått diabetes? Blodsukkeret har ligget paddeflatt hele veien.

Det hender jeg synes du er rett og slett dum. Det synes jeg nå. Det er så sjelden jeg sier det om noen at jeg ikke kan huske mer enn ett tilfelle før dette.

Hvorfor i svarte skal alle synes det er lett å ikke spise sjokolade og vanskelig å trene fordi du synes det?

Jeg gleder meg stort sett alltid til å trene, men jeg må legge opp livet mitt og absoultt alt jeg spiser eller vurderer å spise eller drikke etter hva jeg kan tåle uten å trigge søtsuget mitt. Ikke fordi jeg ikke er motivert til å holde suget unna, ikke fordi jeg ikke egentlig gidder. Men fordi jeg vet av erfaring at det er grenser for hvor lenge jeg orker å gå i time etter time i døgn etter døgn å kun tenke på usunn mat. Jeg orker ikke å se lengselsfullt på hvert eneste sjokoladepapir og må dermed legge opp hele livet etter at maten må styres slik at dette unngås. Kom faen ikke her og prøv å si mer til meg om viljestyrke!

Jeg beklager hvis jeg har misforstått det du har skrevet her. Men om jeg har skjønt deg riktig så er det på HØY TID du tar et kraftig oppgjør med hvordan du ikke skiller mellom dine egne erfaringer som gjelder deg - og på andres erfaringer som gjelder dem.

Eller
Det er på høy tid du lærer deg å lese.

Ok, siden jeg ser du har tungt for det. Jeg mener ikke LESE, jeg forstår at du vet åssen du setter sammen ord til setninger, etc.
Men det er også greit å få med seg meningen i det som står skrevet.
Hele poenget er at man leser en ting, så tenker man igjennom hva som står, og prøver å finne ut hva som blir sagt. Om du ikke skjønner det, bør du tenke at det muligens er du som er dum, ikke nødvendigvis innleggeren. Jeg forventer ikke at du forstår en innviklet differensialligning jeg velger å legge ut her, men anser deg ikke som dum av den grunn.

Ut over det så må du heller ikke glemme at dette er ett diskusjonsforum, der brukere deler av sine erfaringer.
Nå vet jeg ikke åssen det er med deg, om du muligens har en doktoravhandling i dette temaet, men du bør se at det er faktisk ikke standaren. Standaren er at folk har sine egne og andres erfaringer, og danner seg meninger utifra disse. MINE erfaringer tilsier at folk SVÆRT ofte, og det gjelder også meg selv, skylder på mangel av viljestyrke for å ikke klare saker, som om de har ett medisinsk handicap, og dermed er untatt fra å trenge prøve. Noe som jeg mener er bullshit.

Jeg ANTAR også at det er normalt oppegående mennesker her.
Jeg antar også at normalt oppegående folk forstår at man diskuterer på generelle grunnlag her, og ikke vært og enkelt spesielle tilfeller.. Det blir liksom for dumt om man skal legge til klausuler til alt man skirver, for å ikke tilfeldigvis støte en eller annen idiot som ikke ser det.

Men Kjære smilefjes.
Om du er en av de som ikke ser dette, og som jeg må ha kommet til å støte på en eller annen måte, slik at du føler det nødvendig å bli ufin, så beklager såå meget.
Jeg kan desverre ikke love deg at det ikke gjentar seg, men om det kan hjelpe deg, vil jeg legge til en klausul i signaturen min, slik at du forstår det neste gang?

Utover det synes jeg su skal huske til senere anledninger at personlige meninger om andre brukere her, inkludert personangrep, som det å kalle mennesker dumme, etc, kan tas på personlige meldinger, da du bryter forumsregler.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:37   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Men selv om man ser det som godteri, er ikke 0,5 liter noe særlig, tenker jeg. Det jeg tenker mest på at jeg ikke skal drikke så mye at det blir for store mengder av tilsetningsstoffene. Jeg er som Iset, jeg drikker veldig lite, røyker ikke, spiser relativt sunt, drikker ikke kaffe (vet ikke helt hvorfor jeg drar inn det men ), trener, spiser ikke godteri i uken og lite i helgene og er sånn passe slank. Summen av lastene mine er så liten at noen liter lettbrus er greit.

Nå tenkte jeg ikke på lettbrus spesielt altså, jeg tenkte på brus/søt drikke generelt. Jeg unngår kunstig søtning så langt det er mulig, og ville aldri valgt å drikke 0,5 liter med lettbrus fremfor noe annen drikke. Og selvfølgelig, jeg har andre ting jeg velger i stedet.

Gammel 17-04-09, 16:40   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Også vil jeg påpeke noe jeg ser på som et paradoks, det er at avhengige av mat eller ulik drikke ofte får mye større forståelse for sin avhengighet, enn f. eks. røykere og da spesielt gravide røykere. Jeg har har så godt som aldri opplevd at noen får forståelse for at de ikke greier å slutte å røyke i svangerskapet, men de aller fleste som ikke greier å slutte med lettbrus får det.

(disclaimer: Jeg har aldri vært avhengig av noe, så jeg vet ingenting om hvor vanskelig det er å slutte å røyke eller drikke lettbrus)

Gammel 17-04-09, 17:22   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eller
Det er på høy tid du lærer deg å lese.

Ok, siden jeg ser du har tungt for det. Jeg mener ikke LESE, jeg forstår at du vet åssen du setter sammen ord til setninger, etc.
Men det er også greit å få med seg meningen i det som står skrevet.
Hele poenget er at man leser en ting, så tenker man igjennom hva som står, og prøver å finne ut hva som blir sagt. Om du ikke skjønner det, bør du tenke at det muligens er du som er dum, ikke nødvendigvis innleggeren. Jeg forventer ikke at du forstår en innviklet differensialligning jeg velger å legge ut her, men anser deg ikke som dum av den grunn.

Ut over det så må du heller ikke glemme at dette er ett diskusjonsforum, der brukere deler av sine erfaringer.
Nå vet jeg ikke åssen det er med deg, om du muligens har en doktoravhandling i dette temaet, men du bør se at det er faktisk ikke standaren. Standaren er at folk har sine egne og andres erfaringer, og danner seg meninger utifra disse. MINE erfaringer tilsier at folk SVÆRT ofte, og det gjelder også meg selv, skylder på mangel av viljestyrke for å ikke klare saker, som om de har ett medisinsk handicap, og dermed er untatt fra å trenge prøve. Noe som jeg mener er bullshit.

Jeg ANTAR også at det er normalt oppegående mennesker her.
Jeg antar også at normalt oppegående folk forstår at man diskuterer på generelle grunnlag her, og ikke vært og enkelt spesielle tilfeller.. Det blir liksom for dumt om man skal legge til klausuler til alt man skirver, for å ikke tilfeldigvis støte en eller annen idiot som ikke ser det.

Men Kjære smilefjes.
Om du er en av de som ikke ser dette, og som jeg må ha kommet til å støte på en eller annen måte, slik at du føler det nødvendig å bli ufin, så beklager såå meget.
Jeg kan desverre ikke love deg at det ikke gjentar seg, men om det kan hjelpe deg, vil jeg legge til en klausul i signaturen min, slik at du forstår det neste gang?

Utover det synes jeg su skal huske til senere anledninger at personlige meninger om andre brukere her, inkludert personangrep, som det å kalle mennesker dumme, etc, kan tas på personlige meldinger, da du bryter forumsregler.

Jeg beklager at jeg ikke har brukt masse krefter på å forsøke å se om du mener noe helt annet enn det du faktisk skrev.
Og du må gjerne legge ut diffrensialligninger. Jeg vet ikke hvor du fikk inntrykk av at jeg har vanskeligheter med matematikk, men jeg kan isåfall avkrefte at dette er tilfelle.

Sist redigert av Slettet bruker : 17-04-09 kl 18:30.
  Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 18:32   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg ikke åssen det er med deg, om du muligens har en doktoravhandling i dette temaet, men du bør se at det er faktisk ikke standaren. Standaren er at folk har sine egne og andres erfaringer, og danner seg meninger utifra disse.

På dette diskusjonsforumet er standarden at folk er kunnskapssøkende og etterstreber å bygge opp argumentasjonen sin basert på kilder utenfor seg selv. Det er ikke standard at man slenger frem bastante påstander basert på sine egne snevre erfaringer, for så å bli sure når noen mener at argumentasjonen ikke holder. Og jeg håper virkelig ikke at det blir standard her inne i fremtiden heller.

Hvilke forumregler mener du Smilefjes har brutt og hvorfor er det bedre å kalle mennesker dumme på pm? :nysgjerrig:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 17-04-09 kl 19:06.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:30   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OJeg har har så godt som aldri opplevd at noen får forståelse for at de ikke greier å slutte å røyke i svangerskapet, men de aller fleste som ikke greier å slutte med lettbrus får det.

Jeg synes ikke det å drikke lettbrus og det å røyke i svangerskapet kan sammenlignes i det hele tatt. Lettbrus er ikke sunt for fosteret nei, men jeg tviler på at det får en så umiddelbart negativ virkning på fosteret som røyk gjør. Jeg ser på det å røyke i svangerskapet som et så alvorlig "overgrep" at jeg aldri med vitende vilje hadde blitt gravid før lenge etter at jeg hadde klart å slutte, om jeg hadde røykt.

Gammel 17-04-09, 20:26   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer også på hvilke forumregler det er som sier at man skal kalle folk dumme bare i smug.

Jeg tror ikke du skjønte et kvidder av hva Smilefjes skrev, Dååris.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.