|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
maler
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)
Unyansert ja.
|
|
|
#62 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Jeg er et datapunkt her. Jeg har i flere år nå utelukkende spist sunn mat. Jeg har trent uten avbrudd, ikke spist en eneste liten teskje med sukker eller noe med sukker i - og drukket masse pepsi max. Men jeg er kanskje et dårlig datapunkt, for jeg har ikke fått diabetes?
Hvorfor i svarte skal alle synes det er lett å ikke spise sjokolade og vanskelig å trene fordi du synes det? Sist redigert av Slettet bruker : 18-04-09 kl 23:52. Årsak: Oppgitthet. |
|
|
|
#64 |
|
Epikur
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Noen spiser (eller drikker brus) som en del av en selvskadingsstrategi. de kunne ha kuttet seg, de kunne ha ruset seg på ymse, de kunne ha hatt anoreksi eller bulimi, men de mestrer problemene sine gjennom mat/drikke.
|
|
|
#65 |
|
This is normal!
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg synes lettbrusdiskusjonene blir så veldig svart/hvite. Lettbrus i moderate mengder er, så vidt jeg kan skjønne av det Mattilsynet sier ikke farlig. Jeg drikker ikke brus i uken lenger, men i helgen blir det 1,5-3 liter med Tab X-tra. I perioder er jeg helt uten brus, og i perioder har jeg drukket mye mer enn nå. Jeg kan ikke si jeg merker forskjell i abstinenser, søtsug osv. Dette gjelder nok for noen, men ikke alle.
|
|
|
|
#67 |
|
This is normal!
|
Hvorfor det? (Bare nysgjerrig altså. Spørsmålet ble ikke stilt med skingrestemme!)
|
|
|
|
#68 |
|
Epikur
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg synes også at mer enn en halvliter brus i uka er mye.
|
|
|
#69 |
|
Textrovert
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg drikker mye mindre enn 0,5 liter i uka i snitt selv, men jeg synes ikke 0,5 i uka er mye.
|
|
|
#70 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg synes heller ikke 0,5 liter i uka er skrekkelig mye, heller motsatt. Jeg synes ikke det å drikke litt brus er så ille. Jeg røyker ikke, jeg drikker ikke, og jeg trener og er normalvektig. Og drikker litt brus, selv om jeg vet det er usunt.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Bare fordi.
|
|
|
#72 |
|
This is normal!
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Men selv om man ser det som godteri, er ikke 0,5 liter noe særlig, tenker jeg. Det jeg tenker mest på at jeg ikke skal drikke så mye at det blir for store mengder av tilsetningsstoffene. Jeg er som Iset, jeg drikker veldig lite, røyker ikke, spiser relativt sunt, drikker ikke kaffe (vet ikke helt hvorfor jeg drar inn det men
|
|
|
|
#74 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Eller |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Nå tenkte jeg ikke på lettbrus spesielt altså, jeg tenkte på brus/søt drikke generelt. Jeg unngår kunstig søtning så langt det er mulig, og ville aldri valgt å drikke 0,5 liter med lettbrus fremfor noe annen drikke. Og selvfølgelig, jeg har andre ting jeg velger i stedet.
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Også vil jeg påpeke noe jeg ser på som et paradoks, det er at avhengige av mat eller ulik drikke ofte får mye større forståelse for sin avhengighet, enn f. eks. røykere og da spesielt gravide røykere. Jeg har har så godt som aldri opplevd at noen får forståelse for at de ikke greier å slutte å røyke i svangerskapet, men de aller fleste som ikke greier å slutte med lettbrus får det.
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
Jeg beklager at jeg ikke har brukt masse krefter på å forsøke å se om du mener noe helt annet enn det du faktisk skrev. Sist redigert av Slettet bruker : 17-04-09 kl 18:30. |
|
|
|
#78 |
|
Borte
|
På dette diskusjonsforumet er standarden at folk er kunnskapssøkende og etterstreber å bygge opp argumentasjonen sin basert på kilder utenfor seg selv. Det er ikke standard at man slenger frem bastante påstander basert på sine egne snevre erfaringer, for så å bli sure når noen mener at argumentasjonen ikke holder. Og jeg håper virkelig ikke at det blir standard her inne i fremtiden heller.
Hvilke forumregler mener du Smilefjes har brutt og hvorfor er det bedre å kalle mennesker dumme på pm? :nysgjerrig:
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 17-04-09 kl 19:06. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det å drikke lettbrus og det å røyke i svangerskapet kan sammenlignes i det hele tatt. Lettbrus er ikke sunt for fosteret nei, men jeg tviler på at det får en så umiddelbart negativ virkning på fosteret som røyk gjør. Jeg ser på det å røyke i svangerskapet som et så alvorlig "overgrep" at jeg aldri med vitende vilje hadde blitt gravid før lenge etter at jeg hadde klart å slutte, om jeg hadde røykt.
|
|
|
#80 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lettbrus kan føre til diabetes (db.no)Jeg lurer også på hvilke forumregler det er som sier at man skal kalle folk dumme bare i smug.
|
![]() |
|
|