Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøttdeig som er over datoen med en dag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-09, 19:02   #21
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøttdeig som er over datoen med en dag

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det er tull å kaste mat som er helt fin, bare pga. en dato. Altså misforstå meg rett; man skal jo ikke spise bedervet mat. Men jeg synes folk er så hysteriske på de datoene, til og med BEST FØR-datoer er mange maniske på. Jeg blir dårlig av å tenke på hvor mye spiselig mat folk kaster pga. hysteri.

Jeg signerer denne!!
Har ei venninne som kaster mat dagen før, noen ganger to dager før den går ut på dato!! Bare fordi hun innbiller seg at det ikke smaker godt lenger!!
Pålegg kan hun ikke spise om pakningen har vært åpen i mer enn en dag.
jeg har hatt mange diskusjoner med henne!

Gammel 10-03-09, 19:03   #22
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Jeg synes det er tull å kaste mat som er helt fin, bare pga. en dato. Altså misforstå meg rett; man skal jo ikke spise bedervet mat. Men jeg synes folk er så hysteriske på de datoene, til og med BEST FØR-datoer er mange maniske på. Jeg blir dårlig av å tenke på hvor mye spiselig mat folk kaster pga. hysteri.

Veldig enig!

Gammel 10-03-09, 19:10   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk skulle hatt juling.

Gammel 10-03-09, 19:12   #24
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Folk skulle hatt juling.

Kan jeg??

Gammel 10-03-09, 19:14   #25
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

1-2 dager over, eller mer, riktig oppbevart, ser friskt ut og uten vond lukt - ikke noe problem. bare å steke kjøttet godt det, og lukter det evt. da, så kan man heller kaste det. Holdbarhetsdato er bare en veil. det skal være minst holdbart til - og som det ikke er lov til å selge når datoen er passert

Gammel 10-03-09, 19:18   #26
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hear hear!

Gammel 10-03-09, 19:26   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Er du fremdeles i live?

Gammel 10-03-09, 19:33   #28
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Er du fremdeles i live?

Jepp . Heldigvis

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Reser på kjøkkenet, du?
Det er jeg også … hysj!

Hm, jeg er ikke helt tapt bak en vogn. Dette lagde jeg til 32 venninner på julebord hjemme hos meg f.eks Men når det gjelder råvarer og dato er jeg temmelig hysterisk.

Jeg kastet den ikke, men når det gjelder råvarer og dato er jeg nok lettere hysterisk. Jeg misliker sterkt å bruke mat som har gått ut på dato, og kan være dum nok til å få meg til å tenke på at det kan være bedervet selv om det ikke er det, også blir jeg kvalm bare av det...
Men så har jeg ALDRI vært matforgiftet heller- selv ikke da jeg var i tibet, nepal, og kina i en måned. Eller dvs, jeg var litt småkvalm en dag.
Og det skal sies at det er ikke ofte jeg kaster mat, rett og slett fordi jeg pleier å ha god oversikt over fryseboks og kjøleskap og bruke rester og sånt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 19:36   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri noensinne vært matforgiftet, og jeg bruker stadig vekk mat som er gått ut på dato. Helst ting som er gått litt over "best før"-datoen da, jeg er mer forsiktig med "siste forbruksdag"-datoer. Men jeg kan godt bruke slike ting 1-2 dager over tiden, om det ser bra ut og lukter fint.

Gammel 10-03-09, 19:46   #30
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ja, jo, jeg og forsåvidt. Men jeg kan altså få det for meg at det er noe galt med det allikevel, og da blir jeg så kvalm og uggen etterpå - selv om det altså var helt fint

Gammel 10-03-09, 20:10   #31
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Henger meg også på denne!!!!

Gammel 10-03-09, 20:14   #32
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Standard

Flott meny!

Gammel 17-03-09, 00:44   #33
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

ja, jo, jeg og forsåvidt. Men jeg kan altså få det for meg at det er noe galt med det allikevel, og da blir jeg så kvalm og uggen etterpå - selv om det altså var helt fint

Men da er det psyken og ikke noe faktisk galt

Gammel 17-03-09, 00:45   #34
m^2

m^2 sin avatar

Standard

jaja, selvsagt!

Gammel 17-03-09, 01:00   #35
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Når det gjelder biff f.eks., så bør den jo være litt gammel egentlig. Da smaker den jo best

Men med kjøttdeig - så lenge man steker den godt (da dør de fleste "skumle bakteriene), så er det liten fare.

Ellers er jeg fullstendig enig med Iset i mathysteriet mange har. Jeg er vokst opp med at man ikke kaster mat. Det hender faktisk at jeg kjøper kjøtt o.l. som har holdbarhetsdato til dagen etter. Da fryser jeg det enten ned, eller jeg lager en matrett av det og fryser ned. Vi prøve å kaste minst mulig her i huset, og spiser også restemat. Dvs. mannen i huset her er ikke så flink på det. Om jeg er "flink" eller ikke som helst ikke kaster mat, det kan jo diskuteres

Gammel 17-03-09, 01:12   #36
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: kjøttdeig som er over datoen med en dag

Jeg hadde åpnet den og luktet på den først. Regner med at den er ok å bruke.

Gammel 17-03-09, 01:12   #37
m^2

m^2 sin avatar

Standard

jeg er fortsatt blant oss, så den var nok helt fin

Gammel 17-03-09, 01:46   #38
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Når det gjelder biff f.eks., så bør den jo være litt gammel egentlig. Da smaker den jo best

Men med kjøttdeig - så lenge man steker den godt (da dør de fleste "skumle bakteriene), så er det liten fare.

Ellers er jeg fullstendig enig med Iset i mathysteriet mange har. Jeg er vokst opp med at man ikke kaster mat. Det hender faktisk at jeg kjøper kjøtt o.l. som har holdbarhetsdato til dagen etter. Da fryser jeg det enten ned, eller jeg lager en matrett av det og fryser ned. Vi prøve å kaste minst mulig her i huset, og spiser også restemat. Dvs. mannen i huset her er ikke så flink på det. Om jeg er "flink" eller ikke som helst ikke kaster mat, det kan jo diskuteres

Har ikke lest hele tråden, men ble litt ivrig her! Det er faktisk ikke lovlig for butikkene å selge ferskvare (som kjøtt) til full pris om det er mindre enn 3 dager holdbarhet på den! Da skal den prises ned, og merkes TYDELIG hvorfor den er priset ned! :regelrytter: Jeg tok en sjekk på dette i høst på den lokale coop obs! og spurte bare vennlig i butikken hva praksisen deres var, når ferdigstekte kyllling-vingeklubber hadde kort utgangsdato (2 dager på de jeg fant), og dama fortalte meg så hyggelig at de skulle jo vært priset ned; jeg fikk 50 % avslag og hamstret! Fryser er en fin ting!

Gammel 17-03-09, 02:25   #39
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Har ikke lest hele tråden, men ble litt ivrig her! Det er faktisk ikke lovlig for butikkene å selge ferskvare (som kjøtt) til full pris om det er mindre enn 3 dager holdbarhet på den! Da skal den prises ned, og merkes TYDELIG hvorfor den er priset ned! :regelrytter: Jeg tok en sjekk på dette i høst på den lokale coop obs! og spurte bare vennlig i butikken hva praksisen deres var, når ferdigstekte kyllling-vingeklubber hadde kort utgangsdato (2 dager på de jeg fant), og dama fortalte meg så hyggelig at de skulle jo vært priset ned; jeg fikk 50 % avslag og hamstret! Fryser er en fin ting!

Jamen, maten jeg da kjøper ER priset ned og tydelig merket faktisk! Jeg glemte bare å si det i farta. Og da kan man spare mye penger faktisk

Gammel 17-03-09, 02:27   #40
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katarina, her.

Jamen, maten jeg da kjøper ER priset ned og tydelig merket faktisk! Jeg glemte bare å si det i farta. Og da kan man spare mye penger faktisk

Så bra! Nå reddet du nattesøvnen min! :kiwifantom:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.