Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Jo, men når de mindre gode barnehagene ser at søkningen dit blir for lav i forhold til antall plasser, har de valget mellom å bli bedre eller å legge ned. Dit har vår kommune kommet nå. 
Det er jo kjempebra!
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Hvordan ligger man forresten an i forhold til utdanning av førskolelærere? Jeg vet det er opprettet flere studieplasser, men det er vel lenge til man vil ha mange nok. Og annet personale i barnehagene? Hva skjer der i forhold til å øke kompetansen? 
Jeg vet ikke helt. Vår bydel driver med et prosjekt hvor ansatte får deltidsutdannelse under arbeid, og det fungerer veldig fint. I vår barnehage er vi heldige, vi har fire pedagoger (en av dem underviser på HiO), og to under utdanning. Dette gjør at kunnskapsnivået er høyt og kompetansen veldig fersk og interessant.
Jeg vet også at HiO har hatt ulike kampanjer for å øke søkemassen, men om de har fått det til vet jeg ikke. Et "problem" i Oslo er at nabokommunene (spesielt Bærum) kan tilby så mye mer, og de kjører digre annonsekampanjer hvor de gir stipender, startkapital, leiligheter osv. til pedagoger som vil jobbe i Bærum. Så alle som blir utdannet blir jo ikke værende i Oslo. I tillegg er utdannede pedagoger veldig lite villige til å flytte på seg over store avstander, i Trondheim utdanner de jo for mange, men en forsvinnende liten andel av dem velger å flytte på seg.