Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

De som ikke vaksinerer barna er ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-09, 22:58   #301
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva som finnes av retningslinjer og lovverk ved evt. utbrudd av smitte her til lands. Finnes det lovhjemmel for tvangsvaksinering dersom det skulle bli et stort utbrudd av f.eks tuberkulose? Hva med tvangsisolering? I hvor stor grad kan man med loven i hånd gå rundt som en tikkende bombe? Jeg vet at mennesker her til lands har blitt tvangsinnlagt for å forhindre smitte. Jeg lurer bare på hvor grensene går.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-02-09, 23:08   #302
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er utdrag fra Smittevernloven

Sitat:

§ 3-8. Vaksinering og immunisering av befolkningen Departementet skal fastlegge et nasjonalt program for vaksinering mot smittsomme sykdommer. Kommunehelsetjenesten skal tilby befolkningen dette programmet.
Når det er avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, kan departementet i forskrift fastsette at befolkningen eller deler av den skal ha plikt til å la seg vaksinere.

Ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet i forskrift bestemme at personer som ikke er vaksinert
a)må oppholde seg innenfor bestemte områder, b)skal nektes deltakelse i organisert samvær med andre, f.eks. i barnehage, skole, møter eller kommunikasjonsmidler, c)må ta nødvendige forholdsregler etter kommunelegens nærmere bestemmelse.

Når det ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom er nødvendig å vaksinere befolkningen eller deler av den med en gang for at folkehelsen ikke skal bli vesentlig skadelidende, kan Sosial- og helsedirektoratet1 påby vaksinering etter andre ledd og tiltak etter tredje ledd.

Mine uthevinger. Så ja, det ser ut sånn for meg at det kan gjøres bestemmelser om både vaksinering og internering ved epidemier av farlige sykdommer. Heldigvis. Og så får vi håpe at helseministeren ikke er homeopat eller liknende.

Gammel 26-02-09, 23:10   #303
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mine uthevinger. Så ja, det ser ut sånn for meg at det kan gjøres bestemmelser om både vaksinering og internering ved epidemier av farlige sykdommer. Heldigvis. Og så får vi håpe at helseministeren ikke er homeopat eller liknende.

Eller tror for mye på Snåsamannen...

Gammel 26-02-09, 23:12   #304
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Esme! Det var beroligende å lese.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-02-09, 23:14   #305
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å si at barnesykdommene vi blir vaksinert mot ikke er farlig er jo helt høl i hue i min verden.
Når man vet at det årlig dør mennesker pga de sykdommene og at det hvert år er mange foster som får store skader så sliter jeg veldig med å forstå hvordan man kan se på sykdommene som ufarlig.
At man selv overlevde er da ingen fasit på hvordan sykdommen opptrer hos andre.

Gammel 27-02-09, 00:04   #306
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det irriterer meg grenseløst at Kråka og Tutta kan la sine barn går rundt og feks smitte mitt lille spedbarn med sykdommer som i verste fall kan være dødelige for henne. Fordi de med sin mangelfulle kunnskap og Snåsatru mener at de kan finne feil i legevitenskapen, folkehelseinstituttets vaksineprogram og vaksineideen som sådan, helt på egenhånd.

Flytt på en øy for dere selv! Freaks!

Ja, tropp opp på stortinget med bannere og plakater. Krev tvangsvaksinering NÅ!!! Du som er sååååå inn i politikken får vel dette til!!!

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:06   #307
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Ja, tropp opp på stortinget med bannere og plakater. Krev tvangsvaksinering NÅ!!! Du som er sååååå inn i politikken får vel dette til!!!

Jeg synes ikke det er spesielt radikalt å ville ha obligatorisk vaksinering; ikke tror jeg det er ugjennomførbart heller. (OK, kanskje ugjennomførbart med sittende healingminister i stolen … )

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:08   #308
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Nytter ikke noe annet når dere kaller de som ikke vaksinerer for snyltere, egoister, syke, dumme, teite osv.

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:09   #309
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Nytter ikke noe annet når dere kaller de som ikke vaksinerer for snyltere, egoister, syke, dumme, teite osv.

Hvorfor skal man ikke kunne si sannheten?

Gammel 27-02-09, 00:10   #310
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, det er nå vel helst barna deres som blir syke da...

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:11   #311
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg synes det å ikke vaksinere friske barn er egoistisk, og jeg synes de som ikke gjør det snylter på fellesskapet. Men det finnes selvsagt andre ord man kan bruke om folk som handler egoistisk og snylter, hvis det er å foretrekke.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:12   #312
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg håper at foreldrene til barna som velger å ikke vaksinere og dermed smitter andre barn slik at de dør av kikhoste brenner i helvete eller mister sine kjære på helt avsindig grusomme måter.

Den siste biten der var drøy. Det holder at man ikke blir straffeforfulgt for å rundjule dem med balltre. Jeg unner ingen å miste sine kjære og ønsker heller ikke at noen skal dø på avsindig grusomme måter.

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:14   #313
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg kunne alltids ønske på dem at de satt i våre sko en dag, som har gjennomgått sykehusopphold med alvorlig syke barn grunnet disse "ufarlige" sykdommene.

Gammel 27-02-09, 00:15   #314
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker som så at selv om vi har en høy levestandard i Norge så er ikke landet hermetisk lukket. Mange reiser til diverse land enten med jobben eller på ferie. Og det kommer mange turister hit. Og da kan man bli smittet enten på ferie eller av noen her i Norge (turister eller nordmenn som har kommet tilbake fra utenlandsopphold).

Éowyn er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:16   #315
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For ikke å snakke om flyktninger og innvandrere, Umuriel, som kan være både på pest og kolera.

Gammel 27-02-09, 00:25   #316
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg håper at foreldrene til barna som velger å ikke vaksinere og dermed smitter andre barn slik at de dør av kikhoste brenner i helvete eller mister sine kjære på helt avsindig grusomme måter.

Voksent og modent sagt

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:29   #317
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Hvorfor skal man ikke kunne si sannheten?

Er du hundre prosent sikker på at vaksiner er svaret da?? Kan leger og helsesøstre garantere deg helt friske og fine unger frem til de dør ved alderdom? Hvorfor tåler dere ikke å se dere litt rundt, og lete etter svar på hvorfor flere og flere får konsentrasjonsproblemer, kreft, ad/hd, astma, eksem og allergier?? Jeg er ikke sikker, legene er ikke sikre, og heller ikke dere her på FP kan vite 100% sikkert at vaksiner er nøkkelen til alt!

Kråka er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:32   #318
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Klart vi vet, at du har hodet i sanden er ditt problem ikke vårt.

Gammel 27-02-09, 00:32   #319
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er du hundre prosent sikker på at vaksiner er svaret da?? Kan leger og helsesøstre garantere deg helt friske og fine unger frem til de dør ved alderdom? Hvorfor tåler dere ikke å se dere litt rundt, og lete etter svar på hvorfor flere og flere får konsentrasjonsproblemer, kreft, ad/hd, astma, eksem og allergier?? Jeg er ikke sikker, legene er ikke sikre, og heller ikke dere her på FP kan vite 100% sikkert at vaksiner er nøkkelen til alt!

Du framstår ikke spesielt voksen og moden i denne debatten. Er det noen her som har sagt at vaksiner er nøkkelen til alt? Er du i det hele tatt interessert i å lese faglige begrunnede argumenter for vaksineprogram og hvorfor alle bør følge dem? Eller har du bare forlest deg på antiargumenter som ikke er faglig begrunnet, og derfor velger å argumentere på denne måten, altså bare slenge ut påstander og ikke fakta.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv  
Gammel 27-02-09, 00:32   #320
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Vaksiner er selvsagt ikke nøkkelen til alt, men vaksiner beskytter mot sykdommer som i sin ytterste konsekvens kan føre til hjerneskade, alvorlige funksjonshemminger og død.

Det å si at man ikke vil vaksinere fordi vaksine kan føre til økt hyppighet av astma, er som å si at man ikke vil bruke bilbelte fordi bruk av bilbelte fører til økt hyppighet av ribbensbrudd.

Teofelia er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
vaksinasjonskonspirasjon

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.