|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
Nei da, på ingen måte. Det er ikke til å stikke under en stol at mange sier/tror at de tar mannens etternavn fordi det er det mest spesielle eller what ever, mens man i underbevisshetens navn gjør det fordi det tradisjonelt sett er det mest vanlige. Men jeg har ingen problemer med å forstå at mange også gjør det uten å være farget av det tradisjonelle. Hadde jeg hatt et vanlig etternavn hadde jeg tatt Kjæres nydelige navn jeg, uten å ha tenkt noe videre over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
Det er også viktig å holde tungen rett i munnen når man snakker om trender, enten det gjelder etternavn, matlaging eller bilkjøring. Man kan si noe om likestillingsmønster, ut fra hva en stor gruppe gjør. Hvis det er slik at sannsynligheten for et utfall er 50/50, vil det i en stor nok gruppe være omlag like menn som tar kvinnens etternavn som omvendt. Det samme ville man sett for bilkjøring. Nå viser det seg at virkeligheten ikke er slik. Den viser en klar skjevfordeling mellom kjønnene, og det er vanskelig å forklare forskjellene som noe annet enn kjønnsbasert. |
![]() |
![]() |
#3 |
heimføing
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg synes det er litt ...pussig, kanskje... å se at noen av de som sitter i passasjerersetet liksom må nevne at mannen gjør sin andel av husarbeidet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
By the Sea
|
Hvorfor synes du det?
![]() |
#5 |
Princess Skids and Scars
|
Peker ned på Nebbia sitt innlegg.
:klapper: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sant nok. Jeg synes bare synes det virker som om noen mener man konsekvent skal handle omvendt av det man egentlig ønsker selv, fordi man for all del ikke må "gå imot likestillingen". Og jeg synes det er teit å automatisk gå ut fra at om man ser et par i en bil der mannen kjører, at han gjør det fordi de lever i en 50-tallsboble.
![]() |
#7 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg er en av de som liker å kjøre bil, men sambo liker det enda mere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Nei, det skal man ikke. Og som sagt kjønnsroller og kjønnstrender er jo litt som motetrender også, man kjøper jo klærne helt frivillig, men samtidig så er det klart at man er påvirket av moten.
![]() |
|
|