Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 21:06   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og her var det omvendt, men akkurat de samme årsakene som dine. Men med en gang det går dén veien er man jo imot likestillingen.

Nei da, på ingen måte. Det er ikke til å stikke under en stol at mange sier/tror at de tar mannens etternavn fordi det er det mest spesielle eller what ever, mens man i underbevisshetens navn gjør det fordi det tradisjonelt sett er det mest vanlige. Men jeg har ingen problemer med å forstå at mange også gjør det uten å være farget av det tradisjonelle. Hadde jeg hatt et vanlig etternavn hadde jeg tatt Kjæres nydelige navn jeg, uten å ha tenkt noe videre over det.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 22:08   #2
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Nei da, på ingen måte. Det er ikke til å stikke under en stol at mange sier/tror at de tar mannens etternavn fordi det er det mest spesielle eller what ever, mens man i underbevisshetens navn gjør det fordi det tradisjonelt sett er det mest vanlige.

Det er også viktig å holde tungen rett i munnen når man snakker om trender, enten det gjelder etternavn, matlaging eller bilkjøring. Man kan si noe om likestillingsmønster, ut fra hva en stor gruppe gjør. Hvis det er slik at sannsynligheten for et utfall er 50/50, vil det i en stor nok gruppe være omlag like menn som tar kvinnens etternavn som omvendt. Det samme ville man sett for bilkjøring. Nå viser det seg at virkeligheten ikke er slik. Den viser en klar skjevfordeling mellom kjønnene, og det er vanskelig å forklare forskjellene som noe annet enn kjønnsbasert.

Og til slutt et lite hjertesukk over dere som åpenbart tar det ille opp å bli puttet i bås for valgene dere tar; Det er helt uinteressant om dere har gjennomtenkte grunner for å handle tradisjonelt. Og det motbeviser heller ingenting at noen av dere handler utradisjonelt. Det er alle de individuelle handlingene som sammen skaper trender, men går ikke an å ta én individuell handling ut fra sin sammenheng og bruke denne som bevis for noe som helst.

Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 22:38   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt ...pussig, kanskje... å se at noen av de som sitter i passasjerersetet liksom nevne at mannen gjør sin andel av husarbeidet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 22:49   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg synes det er litt ...pussig, kanskje... å se at noen av de som sitter i passasjerersetet liksom nevne at mannen gjør sin andel av husarbeidet.

Hvorfor synes du det?

Trådstarter forundres over at det foretas så mange tradisjonelle valg i de tusen hjem og stiller seg undrende til det.
Jeg oppfatter det som om hun tolker det som mangel på likestilling?
Og om hun gjør det, synes jeg da det er langt fra pussig å diskutere bilkjøringen i sammenheng med likestilling generelt.

Gammel 22-02-09, 22:58   #5
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Legger til at jeg baker, mannen skifter dekk, jeg handler klær til unger&gaver til familien, mannen måker snø. Og jeg... ser ikke problemet?

I min verden er det sånn at nå har likestillingen kommet så langt at vi er milevis forbi det stadiet at vi må være like for å være likeverdige.

Vi er 100% likeverdige i vårt hjemmeliv. Er like mye sammen med barna og deler på stell, deler på kjedelig husarbeid og bruker ca. like mye tid på jobb og fritid. At mannen kjører mer, jeg baker mer, han snekrer mer og jeg pynter mer - det er ikke noe problem overhodet.

Peker ned på Nebbia sitt innlegg.

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og til slutt et lite hjertesukk over dere som åpenbart tar det ille opp å bli puttet i bås for valgene dere tar; Det er helt uinteressant om dere har gjennomtenkte grunner for å handle tradisjonelt. Og det motbeviser heller ingenting at noen av dere handler utradisjonelt. Det er alle de individuelle handlingene som sammen skaper trender, men går ikke an å ta én individuell handling ut fra sin sammenheng og bruke denne som bevis for noe som helst.

:klapper:

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 09:13   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Sant nok. Jeg synes bare synes det virker som om noen mener man konsekvent skal handle omvendt av det man egentlig ønsker selv, fordi man for all del ikke må "gå imot likestillingen". Og jeg synes det er teit å automatisk gå ut fra at om man ser et par i en bil der mannen kjører, at han gjør det fordi de lever i en 50-tallsboble.

Gammel 23-02-09, 10:50   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg er en av de som liker å kjøre bil, men sambo liker det enda mere.
Jeg liker å sitte ved siden av også, han liker det ikke så godt. Men dog; jeg er en av de få som han slapper av med å være passasjer til de gangene det skjer.

Vane og tradisjon er nok det som er grunnen til at han kjører mest. Jeg tar av og til initiativ til å kjøre, av og til sier han ja.

Kunne godt tenkt meg at det ikke var vane/tradisjon at mannen kjørte, men sånn er det jo ikke.
Kan legge til at jeg møker snø og han skifter på sengene, men av en eller annen grunn så er det så lett å bare sette seg inn i bilen der det er vanlig.
Vel, av og til når jeg setter inn barn på førersiden av bilen, og sambo setter inn barn på passasjersiden, så bare "sniker" jeg meg inni førersetet og lar passasjersetet være til sambo. Det er selvfølgelig helt greit.
Jeg mener egentlig at jeg er en bedre sjåfør på noen måter, og irriterer meg over kløning ved rygging osv. Samtidig er han bedre på oversikt i kryss og sånt, så det går begge veier.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 11:26   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sant nok. Jeg synes bare synes det virker som om noen mener man konsekvent skal handle omvendt av det man egentlig ønsker selv, fordi man for all del ikke må "gå imot likestillingen". Og jeg synes det er teit å automatisk gå ut fra at om man ser et par i en bil der mannen kjører, at han gjør det fordi de lever i en 50-tallsboble.

Nei, det skal man ikke. Og som sagt kjønnsroller og kjønnstrender er jo litt som motetrender også, man kjøper jo klærne helt frivillig, men samtidig så er det klart at man er påvirket av moten.

Og jeg tror nok at alle oss så tar vi noen "likestilte" valg og noen "tradisjonelle" valg. Men som gruppe, så er det helt klart at kvinner strikker mer for eksempel fordi det er det som er vanlig, mens tilsvarende hendte menn heller lander på treskjæring. Selv om det er frivillig og helt klart valgt. Og kjønnsrollene er klart en påvirker, når man gjør valg som er på tvers av kjønnsrollene (ute i verden da ikke her på FP) så får man jo mye mer pes enn hva man får for de tradisjonelle valgene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.