Sv: Utdeling av heroin
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg kjenner jeg at jeg vet for lite om hvor vellykket det har vært i andre land. Men sånn prinsipielt så ser jeg ikke noe feil i at heroin kan deles ut, jeg kan ikke se for meg at det skal være noe mer dyrt enn morfin som vi kjøper i bøttevis og jeg kan heller ikke tenke meg at det er noe problem å få kjøpt det av legemiddelprodusenter.
Jeg ser heller ikke den store forskjellen mellom Metadon og Heroin, de er begge opiater men med forskjellig virkningsprofil, men om det ene funker bedre enn det andre så er det grunn nok til å bruke det. En fordel med å gi heroin er jo også at det faktisk ikke er så veldig skadelig stoff, de som bruker det rent og har nok penger til å kunne kjøpe det jevnlig og ha et greit liv, klarer fint å bruke heroin og ha jobb f.eks. Det er mange som blir sinte når man sier det, men det er sant likevel.
Så jeg ser ikke noen åpenbar grunn til at det ikke skulle funke, men synes vel vi må se nøye på erfaringene fra de landene som har gjort det. Det må for eksempel være svært vanskelig å plukke ut riktige gruppe som skal få det.
Det er et veldig viktig poeng du legger frem her. Mange tenker ikke over at det er en del heroinister som slett ikke bor på gata og begår kriminelle handliger for å skaffe det de trenger. Synes også det er et viktig argument at dersom man fremstiller det og adminitrerer det til brukerne vil en være sikret en helt annen renhetsgrad enn hva man kan på "gata". Ved en god nok administrering er det ikke utenkelig at antallet overdosedødsfall ville gått ned, kanskje ville en del av brukerne kunne gå i jobb samtidig som jeg ser dette er jeg akeptisk til hvordan en skulle klare å løse alle de utfordringene som en slik løsning ville by på.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Det er jo et viktig poeng at metadon også koster penger, helt klart.
Og ja, jeg reagerer på at du sier at det går helt greit å bruke heroin og ha en jobb. Siden det er sterkt avhengighetsskapende, ser jeg på det som usannsynlig at det skulle gå greit særlig lenge i alle fall.
Vet ikke om det finnes en god nok statistikk på dette men det er flere enn man skulle tro som er heroinister og som har en jobb de mestrer over tid uten at det går riktig galt. Det blir feil å tenke på denne gruppen som ensartet.
Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.
Kjenner jeg er på linje med Alfa her.
En annen ting er jo, at om man velger å gjøre det, så holder det ikke bare å gi dem dagens doser med dop, man må også tilrettelegge slik at de kan fungere i samfunnet med bolig, arbeidstrening osv. Og dette vil ta tid. Har du dopet deg på heroin fra du var 17 til du er 35, så har du ikke snøring på hva det vil si å leve et "vanlig" liv, så det vil kreve masse ressurser.
Det er viktig med et støtteapparat rundt dem som fungerer. Har du tanker om hvordan man kunne løse sånt?
|