|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Utdeling av heroinDet har vært mye snakk om hvordan samfunnet best mulig skal gi de rusmiddelavhengige oppfølging. LAR har eksistert en god stund nå men man ser desverre at en ikke klare å følge opp brukerene slik at det komme ren helhetlig behandling ut av det. |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utdeling av heroinEg synest denne er veldig, veldig vanskeleg. På den eine sida synest eg det vil vere rett at ei gruppe avhengige skal kunne få bruke tid og krefter på andre ting enn å skaffe pengar til dagens "skudd" på måtar som bryt dei ned som personar. Samtidig synest eg utdelig av gratis heroin vil kunne signalisere at ein har gitt opp å få dei rusfrie. Tricky, this is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Utdeling av heroinJeg kjenner jeg er skeptisk og lurer på hvordan de skal gjøre dette prktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Utdeling av heroin
Men pr i dag har vi utdeling av metadon og subutex/suboxsone, det er jo også rusmidler som omsettes på det illegale markedet. Disse medikamentene blir delt ut av medisinsk personell på statens regning. Med andre ord har vi i dag en form for narkotikadistribusjone fra statens side. Kan ikke dette også gi samme signalet? |
![]() |
![]() |
#5 |
Ferdig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
Det er flere land som har hatt prosjekter på dette, Sveits, Nederland og Tyskland har hatt store prosjekter med resultater som gjør at selv Danmark vurderer denne varianten. |
![]() |
![]() |
#7 |
Ferdig!
![]() Sv: Utdeling av heroinVet ikke om noen blir rusfri, og det er derfor jeg også skrev at det hadde vært bedre, tror jeg, om ettervernet hadde blitt bedret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Alikevel flommer markedet over med disse medikamentene. Det er som kjent lett for en som kan det å gjemme unna dosen når den skal taes. Ikke glem at de det gjelder er eksperter på slikt. Tenk bare på lukkede psykiatriske avdelinger, der skal det ikke være skarpe gjenstander. Alikevel er det pasienter som må stripses fra ende ti lannen fordi de har fått inn barberbald og lignende. Rutinene ved slike avdelinger er strenge og alikevel skjer slikt. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdig!
Jeg har selv en bror som jeg ikke stoler det spøtt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Peppy!
|
![]() Sv: Utdeling av heroinJeg er nysgjerrig på hvordan staten skal få tak i heroinen jeg. Er det heroin som blir beslaglagt fra smuglere man skal bruke da? Vi kan jo ikke akkurat kjøpe heroin heller, da støtter vi jo en bransje vi ikke ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ferdig!
Og da er man over på eet definisjons spørsmål. Hva/hvem er de tyngste brukerne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ferdig!
Ja, det kan du si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Utdeling av heroinJeg er delt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
Heroin finnes ikke i naturlig tilstand og kan fremstilles av morfin som igjen er laget av opium. Jeg kan ikke tenke meg at det er noe vanskelig for legemiddelindustrien og fremstille et preparat som fungerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Utdeling av heroinDet er en vanskelig problemstilling.
![]() |
#17 |
Off the map.
|
![]() Sv: Utdeling av heroinMetadon er vel en rus på samme måte som heroin det også? så i bunn og grunn er vel de tyngste narkomane avhengig av et eller annet for å holde seg på bena. For min del synes jeg ikke det spiller så stor rolle om det er Metadon eller Heroin eller en kombi.
![]() |
#18 |
Passiv
|
Det er enkelt å fremstille, rimelig er det også. Så slik vi legemiddelindustrien også få en økonomisk gevinst ved en løsning som går på at heroin blir utdelt.
Det er litt av problemet synes jeg også. For hvordan skal kriteriene være? En måte å legge listen er vel å la kriteriene for LAR være gjeldende. Men ved å gjøre dette ekskluderer man de yngre rusmiddelavhengige, det er en tidligere debut på tyngre stoffer nå enn før slikevel er kriteriene de samme.
Hva er grunnen for at du kan se for deg en ordning hvor dine skattepenger er med på å finansiere heroin til rusmiddelavhengige? |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Metadon gir en langt mer langvarig og jevn rus enn heroin. Det er grunnen til at abstinenssymtomene blir litt annerledes dersom man brått slutter på metadon. |
![]() |
![]() |
|
|